Det beror på vad du lägger in för betydelse i ordet "Mail-inställningar".
Ordet konto i texten nedan kan bytas ut mot profil/ personlighet.
Om du menar inställningarna för en användare (=din chef) så kan du använda dessa var du än är. Du kan läsa brev från de POP-servrar som tillåter access från de ställen som du ansluter dig på och som finns angivna under konto-kategorin i inställningar.
Att skicka är i princip lika enkelt: Du har en SMTP-server (av alla kontona) som förval, men kan även på per-brev-basis ändra avsändande konto i en rullgardinsmeny. Om du under en längre period vet att du kommer att skicka från ett annat konto än det vanliga är det inget som hindrar att du byter förval. Slutligen så är Mail så intelligent (kan ju iofs diskuteras...) så att den väljer samma konto för det nya brevet som du ska skicka som det du besvarar eller har markerat i mappen.
Mail-klienten i OSX har alltså en uppsättning POP- och SMTP-inställningar för varje konto. Det är dessa som ger en identitet, eller konto om man så vill. Med hjälp av dessa så kan du hantera ett utspritt och delat arbete - både på kontoret och på hemmaplan.
Alltså: i mina ögon så önskar din chef relativt standardaktiga funktioner som Mail och OSX klarar av idag. Det verkar mer handla om att du och jag har lite olika nomenklatur och erfarenhet hur man vanligtvis ställer in sin vardagliga mail-miljö.
Men det verkar klart som att vi är på rätt och samma väg redan nu - så fortsätt och fråga på!!!