Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

windows fråga... :)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag undrade lite om det här Quartz Extreme...varför är det så speciellt. Förutom att det snabbar upp min desktop.

Har inte andra operaticsystem detta stöd, tex windows xp. Är detta unikt för osX jaguar???

Ultrakiller out

• Oregistrerad
  • 2002-07-18 21:59

Nej, vad jag vet finns ingen teknik som motsvarar det i windowsvärlden. Däremot behöver vi det mer då gränssnittet är mer grafiskt och "tungt"....

Jag tycker att det verkar konstigt. Win xp verkar ju inte så "lätt".

En polare snackade tidigare om att han hade fel drivisar till grafikkortet och att desktoppen gled som klistersmet då...

• Medlem
  • 2002-07-19 18:02

Visst fan är windows accellererat. Det är däremot inte 3D accellererat. Nya grafikkort är ofta extremt bra på att rendera texturer i 3D, men inte lika snabba i 2D. Då har Apple (och om ett tag även MS, faktiskt) kommit på att man gör om alla objekt till texturmappar, som lagras i det snabba grafikminnet. Därför använder man hårdvarustöd för accellererad 3D och inte det långsammare 2D.

Kör PC med GeForce3 Ti500 (ung. ´gf3 ultra´) och fastän spelen flyger fram i 3D går XP klart långsammare i 2D. Skulle inte klaga på lite 3d acceleration!

va? varför skulle man vilja ha 3D-acceleration på desktoppen? räcker det inte med 2D?

Vad är skillnaden på 2d och 3d i grafikkorten?

Jag fattar nog inte riktigt det här...känner någon till lite dokumentation på nätet om detta? Hellst inte Apples egna slogans. Det står aldrig något vettigt där.

Tck för svaren. jag vill veta mer!

Ultra out

1
Bevaka tråden