Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rättighetsproblem med CMS

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har hand om en site åt ett företags vars CMS har fått grava rättighetsproblem.
Allt fungerar i CMSen men när man ska spara sina ändringar så fungerar det inte. Inget felmeddelande eller något, det bara inte sparas.

Felet är troligtvis att skrivrättigheterna för CMS-systemet har blivit fel. Jag vet hur det har skett, jag klatade mig och skrev över hela sidan med den gamla backupen från min dator.

Då siten ligger på en windovs server och de som har hand om den vill veta vilka filer som ska få sin behörighet ändrade för att det ska fungera. Hur tar jag reda på det?

Hela systemet ger ett väldigt hembyggt intryck och jag hittar inga referenser till att det skulle vara något annat än ett hemmabygge, det är väldigt simpelt uppbyggt. Men CMS-system är något osm jag har väldigt liten erfarenhet av. Använder sig av TinyMCE om det skulle vara till någon hjälp.

Skaparen av siten och systemet är i Afrika och är inte kontaktbar på en lång tid framöver. (suck).

Hoppas att ni kan hjälpa mig på traven...

/Martin

Filsystemets rättigheter påverkar endast om CMS-systemet skriver i fysiska filer - dom flesta system använder sig av en MySQL databas nuförtiden.

Börja med att högerklicka på mappen där ert CMS-system ligger och titta på rättigheterna för "Web Anonymous Users". (bilden överst nedan). Om du vill vara säker på att det lirar sätter du "Fullständig behörighet" och klickar verkställ.

Sen klickar du på Avancerat och kryssar i rutan "Återställ behörigheter för alla underordnade objekt.." och klickar på OK.

Sen lirar det igen

Vad kan man säga?
Tack för svaret.

Registrerar mig som supporter som tack!

mvh
/Martin

1
Bevaka tråden