Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WMA-filer i mac?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-05-15 10:43

Hej!
Jag vill köpa några låtar från eurovision song contest. Jag gick därför in på deras officiella hemsida. När jag läste igenom avtalet så blev jag lite konfunderad. Filerna man köper är WMA-windows media audio, och om jag förstod det rätt så funkar inte de på en mac eller en Linuxdator. Har jag verkligen förstått det rätt?

Går jag in på CDON.com är filerna även där WMA. Hur ska jag få tag på låtarna?

Hjälp!

Mvh
KOL

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-15 11:07

Köp programmet Easy WMA:

Ursprungligen av AndersW:

Köp programmet Easy WMA:

Det klarar så vitt jag vet inte av DRM-skyddade WMA-filer som det är frågan om.

Håhå jaja. Förr i tiden spelade man in melodifestivalen på kassett...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-05-15 17:24

Jaaaa, det var tider det! Kasset, hm..........;)

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-05-16 07:35

Du kan ju "köpa" låtarna från den kända bittorrentaffären eller någon annan bra "nätaffär".

Funkar Flip4mac till WMA?

Isåfall så tycker jag att du ska köra med det. Det är ett (gratis) plugin till Quicktime som låter dig spela Windows Media-filer.

Ursprungligen av ztaafen:

Funkar Flip4mac till WMA?

Isåfall så tycker jag att du ska köra med det. Det är ett (gratis) plugin till Quicktime som låter dig spela Windows Media-filer.

Men inte heller det klarar DRM. Mig veterligen finns ingen WMA-DRM-lösning för andra utom Windows-användare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-17 13:33
Ursprungligen av Marcus K:

Men inte heller det klarar DRM. Mig veterligen finns ingen WMA-DRM-lösning för andra utom Windows-användare.

Jo jag tror faktiskt att flip4mac klarar att spela skyddade låtar, men däremot inte att konvertera dem, det finns dessutom en ny version ute nu som klarar de senaste filerna.

Ursprungligen av Maxwell:

Jo jag tror faktiskt att flip4mac klarar att spela skyddade låtar, men däremot inte att konvertera dem, det finns dessutom en ny version ute nu som klarar de senaste filerna.

Jag hittar ingen information om att Microsoft skulle ha licensierat sin DRM-teknik till Telestream. Det enda jag hittade var detta utdrag från en tråd i deras forum:

Citat:

I do understand the frustration. The decision to support DRM is in Microsoft's hands. Currently they are not supporting DRM on the Mac OS.

Hittade även detta i deras knowledge base:

Citat:

Microsoft makes Windows Media DRM technology available for Windows operating systems and many device platforms. At this time, Microsoft has no plans to offer Windows Media DRM support on the Macintosh.

[ironi]Tacka vet jag melodifestivalen 1977 - det var kvalitet det![/ironi]

från http://susning.nu/Melodifestivalen_1977

Citat:

Melodifestivalen 1977
'
1977 års svenska Melodifestival sändes från Cirkus i Stockholm lördagen den 26 februari 1977 i TV1 kl. 20.00 - 22.05. Programledare var Ulf Elfving och kapellmästare var Lasse Samuelsson. Dagen efter var både Expressens och Aftonbladets läsare eniga om att fel låt vann och att bidrag nummer 5, Ola mä fiola var bäst. Vinnarlåten, Beatles, kom sedan på en förnedrande sistaplats i Europafinalen.

Nr. Artist Låt Poäng Placering
1 Lena Andersson Det bästa som finns 55 8
2 Greta & Malou Åh, vilken sång 72 4
3 Mats Rådberg Du och jag och sommaren 19 10
4 Landslaget Sommaren -65 73 3
5 Kennet Greuz och Eric Öst Ola mä fiola 47 9
6 Tomas Ledin Hollywood 63 5
7 Svante Thuresson Johan B. Lund 75 2
8 Jan Lundegren Trädets rot 60 6
9 Eva Rydberg Charlie Chaplin 57 7
10 Forbes Beatles 117 1

Jag har låtarna i coverversioner på vinyl (tänk att bara komma på tanken att göra sig besväret att låta spela in låtarna på nytt med nya artister...) Köptes för en spänn i begagnatbutik för ett och halvt decennium sedan - tveksamt om den var prisvärd. Sorteras lämpligen in under "tortyr" i skivsamlingen.

För er som inte var med på den tiden kan jag medela att 1977 års svenska melodifestival var så exceptionellt usel att den förtjänar att återutges på cd!

Ser nu att Forbes finns på nätet - www.forbes.se. Dom skäms inte alls..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-16 18:42

det är väl bättre att köpa mp3 låtar istället, konverterar man om en wma till mp3 så blir kvaliten mycket sämre.

Jag brottas just själv problemet med wma på mac.

Om filen är DRM-skyddad, så är det tveksamt om det alls kommer att fungera. Men om man väl får filerna att spelas, så kan jag tänka mig att man kan köra Wire Tap för att "spela in" låtarna medan de spelas.

Såg att någon rekommenderade Easy WMA, men jag har för mig att det kostar. Switch kanske är ett bättre alternativ? Det går bra att droppa alla filer i en mapp på programmet, och sedan välja "output format", exempelvis mp3. Ställ sedan in alternativ i "Encoder options". Det har fungerat bra för mig att konvertera hela album på det sättet, men det tar ju ett tag…

Nu när alla redan har hunnit glömma årets melodifestival är det väl bara att gå till närmaste varuhus och gräva i reabackarna med billiga cd?

  • Medlem
  • 2007-06-12 23:30

WMA borde vara olagligt, likaså Avi när det finns H.264

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-06-12 23:34

Är inte Avi en slags container som kan innehålla flera olika codecs (format). Förmodligen kan man få h.264 med avi ändelse med
Kan bli svårt att förbjuda Xvid och DivX när det är standard på fildelningsnätverken. Jag håller med om att Wma är ett skitformat dock .

äh skitlöjligt. tanka ner det på det ENKLA och FUNGERANDE sättet ist. så länge företagen tramsar med svåra format och andra stoppklossar tankar jag musik (jag inte vill köpa och stödja) via torrents osv.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-10 17:56

VLC läser wma filer pa mac
Mplayer med

min fraga är dock hur kann jag konvertera en WMA fil till wav? edit- pa mac alltsa... -
VLC har en export function men den verkar inte vilja funka ordentligt... eller har jag missat nagot?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-12 22:14
Ursprungligen av reSet:

VLC läser wma filer pa mac
Mplayer med

min fraga är dock hur kann jag konvertera en WMA fil till wav? edit- pa mac alltsa... -
VLC har en export function men den verkar inte vilja funka ordentligt... eller har jag missat nagot?

Du kan använda många program för att spela upp wma filer. Med flip4mac kan du till och med använda Quicktime. Men endast så länge som VMA filerna är inte DRM skyddade och det brukar dom vara när du laddar ner dom från ett musikportal.

//Rob

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-13 00:31
Ursprungligen av reSet:

VLC läser wma filer pa mac
Mplayer med

min fraga är dock hur kann jag konvertera en WMA fil till wav? edit- pa mac alltsa... -
VLC har en export function men den verkar inte vilja funka ordentligt... eller har jag missat nagot?

Att konvertera från WMA till WAV är nog inte att rekommendera, om det inte är absolut nödvändigt. För att få en WMA eller Mp3-fil konverterar man först från ett s.k. "lossless-format" (har inte hört någon bättre term på svenska) till det komprimerade formatet (Mp3, WMA). När man komprimerar filen tappar man i ljudkvalitet, så om man sen konverterar tillbaka till WAV igen så blir det bara en fil som tar betydligt större plats på hårddisken utan att låta bättre. Enda anledningen skulle kanske vara att sedan konvertera den till Mp3, men om det går att konvertera från WMA till WAV så borde det ju gå att konvertera WMA till Mp3 också.

Ang. musikbutikerna online, är det någon som vet vad det är för kvalitet på musiken? Har iTunes också DRM-skydd på filerna?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-13 02:28
Ursprungligen av ollie1:

Ang. musikbutikerna online, är det någon som vet vad det är för kvalitet på musiken? Har iTunes också DRM-skydd på filerna?

Det är olika för olika butiker. Dom flesta använder WMA med DRM skydd som fungerar endast med Windows. Kvaliteten varierar mellan butikerna. Finns allt från 128 - 320kbps och varierar också från butik till butik. iPoden kan inte spela upp DRM skyddade WMA musiken.

iTunes använder AAC både med och utan DRM skydd och fungerar på både Mac/Windows men endast iPoden kan spela upp den DRM skyddade musiken. DRM skyddade musiken är komprimerade med 128kbps och 256kbps för DRM fria musiken och då är det verkligen utan DRM. Du kan kopiera som du vill och spela upp den med andra mp3 spelare. Tyvärr så är den DRM fria utbudet väldigt begränsat.

Förhoppningsvis så kommer amazons mp3 download portal till Europa men som det ser ut nu så kommer det dröja länge. Amazons download program är väldigt smidigt och enkelt att använda och börjar bli ett riktigt alternativ till iTunes. Vilket är bra för oss.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-14 16:33

tack för tipsen kammrater!

Ursprungligen av ollie1:

"lossless-format" (har inte hört någon bättre term på svenska)

förlustlös?

sanningen Är jag inte vill ha dom i mp3 bara wav... inget musik redigeringsprogram som jag äger hanterar mp3....
min syrra har ett punnk band, och jag remixar en av deras latar... hon skickade naturligtvis allt material i WMA ....

sag dock nyss att cubase tar emot ogg... ska kolla om det gar att fixa en WMA till OGG pa nagit bättre vis i VLC...

Jag hör av mig och berÄttar hur det gick!

/Set H.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-14 23:18

Ah, då förstår jag. Hittar du inget program som klarar det kan du ju alltid bränna ut dem på en skiva och sen importera som wav, fast då tappar de ju en hel del i kvalitet i förhållande till orginalet. Fast lite beroende på vad det är för punk kanske det bara är positivt.

Lägg gärna upp ett smakprov sen!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-15 16:44
Ursprungligen av ollie1:

Ah, då förstår jag. Hittar du inget program som klarar det kan du ju alltid bränna ut dem på en skiva och sen importera som wav, fast då tappar de ju en hel del i kvalitet i förhållande till orginalet. Fast lite beroende på vad det är för punk kanske det bara är positivt.

Lägg gärna upp ett smakprov sen!

ja det var faktiskt himmla smart!

................fast vad använder jag pa mac för att bränna ut dom till en vanlig audioCD?

Jag har aldrig köpt musik på iTunes store men musiken är med DRM, även om vad jag kan förstå smått börjat med DRM-fritt. Dock vet jag inget om kvaliteten. Amerikanska amazon.com säljer numer allt utan DRM - dock inte till svenskar... Än?
För klassisk musik finns Deutche Grammophone http://www2.deutschegrammophon.com/home som säljer MP3 med hög bitrate och utan DRM.

Vidare tycker jag man ska bojkotta de som säljer WMA -- det är bästa sättet att få dem att inse är med plånboken!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-13 12:15

Det där är ett stort mysterium för mig. Hur kan någon tro att folk i någon större utsträckning ska ladda ner musik lagligt, när man får en bättre produkt, och som dessutom är gratis, från fildelningsnätverken? Det logiska vore väl att försöka skapa ett system som faktiskt är bättre än tpb och övriga. Först då kommer skivbolagen kunna börja konkurrera på allvar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-14 23:31

Är det inte DRM-skyddat så ska det väl vara rätt lugnt att spela upp/konvertera.

I övrigt bör alla proprietära format brinna i helvetet, särskilt DRM-blajsade sådana.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-15 21:43

Jag brukar använda iTunes, men eftersom dina filer är WMA blir det ytterligare en konvertering isf. Det kanske finns windows media player för mac, men det vore ju nästan en synd att installera.

edit: Förutsatt att iTunes för Mac konverterar WMA automatiskt, PC-varianten gör det, så jag antar att den gör det på Mac också.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-23 15:18

itunes för mac konverterar ej... oj jag vill inte updatera

men jag hittade en lösning: audiohijack

jag återkommer när remixen är klar i egen-musik forumet

ps. snygg tapet ni har fått på 99mac våningen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 21:20

Allvarligt talat. Vad är det för grav som wma + dmr gräver in sig i!
Att kunderna som för det första betalar riktiga pengar för sakerna inte får spela det i vilken spelare de vill är ju helt absurbt! Och sen hur en portal kan sälja musik som inte går att spela på en utav världens mest sålda suikspelare, iPod. Är ju inte heller speciellt smart!

Bevaka tråden