Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket år tillverkades din Mac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples datorer används ofta längre än motsvarande PC-modeller, t ex en tre år gammal bärbar Mac är både populär och värd rejäla pengar som begagnad.

Detta är naturligtvis också ett problem för Apple som tillverkare, vi macanvändare byter ju dator för sällan!

Nu undrar vi - hur gammal mac använder du dagligen?

(om du har flera datorer, ange den äldsta mac som du använder dagligen - helst "i jobbet")

Jag kör två burkar från -99...

• Medlem
  • London
  • 2003-04-17 14:03

Har fortfarande min gamla TiBook 400, den går som smort med 768 MB RAM, 40 GB 5400 rpm disk, Airport... Har inga planer på att byta.

Jag använder min Gigabit G4 400 Mhz. Den tuggar på jättebra. Iofs har jag maxat interminnet och ett Geforce 4mx-kort?

/J

3 st 7500-apparater från -95 står i ett hörn på jobbet och bara funkar...!
Används visserligen bara till manusskrivning i Word, men i alla fall... sagolika arbetshästar...:D

E-post använder jag i jobbet, och eftersom jag bara är springvikarie och inte har någon jobbadress får jag använda min egen. Därmed måste min gamla SE/30 betraktas som den äldsta mac jag använder i jobbet eftersom den är min mejlserver. Och jag använder den garranterat dagligen. Den lille rackaren tillverkades 1988 enligt ett klistermärke jag hittade på moderkortet när jag bytte hårddisk i somras.
Nån som slår det?

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-04-18 20:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
E-post använder jag i jobbet, och eftersom jag bara är springvikarie och inte har någon jobbadress får jag använda min egen. Därmed måste min gamla SE/30 betraktas som den äldsta mac jag använder i jobbet eftersom den är min mejlserver. Och jag använder den garranterat dagligen. Den lille rackaren tillverkades 1988 enligt ett klistermärke jag hittade på moderkortet när jag bytte hårddisk i somras.
Nån som slår det?

Respekt till dig!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-04-20 08:59

Jag har ingen mac på jobbet alls.Men däremot har vi en gammal PC med Windows 3.11!

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Därmed måste min gamla SE/30 betraktas som den äldsta mac jag använder i jobbet eftersom den är min mejlserver. ... Den lille rackaren tillverkades 1988...
Nån som slår det?

Bara tangerar, och knappt det för den är inte lika aktiv. Jag har en SE/30 på jobbet som webserver med MacHTTP (som är gratis).

Fast man kanske skulle ha E-post-server på den också? Vad finns det för programvara att ta till? Finns nåt fritt tillgängligt så man slipper leta på begagnatmarknaden? Köpa nytt lär ju inte gå.

ftp-server har jag (del av NCSA Telnet), men den är inte så bra. Förslag på bättre?

• Medlem
  • Haninge
  • 2003-04-21 00:45

Den äldsta Mac jag fortfarande användar är en beige G3:a. 266 Mhz snabb, tuffar den på på i högsta växel.

Jag släckar i princip aldrig ner den och de allra flesta texter jag skrivar är framtagen på den.

Just idag har den varit igång i 97 dygn sedan jag sist stängde av den en kort stund, för en mindre uppdatering och invärtes avdammning...

Jag älskar den rackaren. Precis som jag älskade min CX med Radius Rocketkort, som står i källaren full användbar. Innan den var det en SE30/4/40 med Radius Pivotskärm...

Det var tider det...!

:rolleyes:

Det ser ut som om ungefär hälften av medlemmarna använder Macar äldre än 3 år - vilket är normal avskrivningstakt för datorerna...

1
Bevaka tråden