Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig bildkvalite i imovie

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska presentera en rapport för ett företag och tänkte då visualisera delar av den. Det är ett beslutsunderlag för inköp av en ny programvara. Jag har fått en webdemonstration av programvaran och spelade in vad som hände på skärmen med iShowU. Formatet på filen är H.264 och storleken 1280X800.

Nu skulle jag vilja editera filen och tänkte göra det i iMovie, men bildkvaliteten blir väldigt dålig.
Jag har letat runt lite i forumet och vad jag kan förstå så är det fortfarande samma kvalitet på filen och att den bara återges i sämre kvalitet.
Att sedan exportera filen ifrån iMovie till Quicktime, i samma format som originalfilen H.264 och 1280X800, tar flera timmar så jag vill gärna vara säker på att kvaliteten blir bra innan jag lägger ner en massa tid.

Är det någon som vet om kvaliteten kommer att bli lika bra som originalfilen? Om inte, hur bör jag då göra?

Johan

Exportera bara en del av din film som test. Det gör du på några minuter och ser själv om resultatet är ok.

Ja, jag kom på det direkt efter jag hade publicerat min fråga. :">
Jag testade detta och det blev kass kvalitet.

Är det någon som vet hur man ska göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-17 21:57

Testa att visa den på en Tv ist.

Yes!!

Hur är upplösningen när du tar in i iMovie? Om den måste skalas ner och sedan upp igen vid h264-exportering blir det naturligtvis ganska uselt jämfört med originalet.

Vilket format använder du i iMovie? DV har ungefär halva upplösningen av ditt material. Hur ska ditt jobb presenteras?

Jag har testat att importera i alla format. Upplösningen blir helt OK när jag skapar ett HD projekt och det skulle faktiskt funka.
Det är bara ett litet problem. Filmen jag försöker att importera är på 43mb och 50 minuter lång. Jag har 15GB ledigt på hårddisken men ändå tycker iMovie att det finns för lite minne för att kunna importera filen.

Hur mycket minne kräver en 50 minuters film igentligen?

En timme DV-film tar ca 12GB (3,6MB/sek) i anspråk, och HDV i 1080i50 ca 42GB (12 MB/sek), om jag nu inte minns fel. Eftersom iMovie konverterar din film från h.264 till HDV innan du kan redigera så är det inte så konstigt om utrymmet inte räcker till.

Vilket brutalprojekt - 50 min i HD-format! Går det inte att trimma, klistra och klippa hjälpligt i Quicktime Pro så att du klarar dig?

Dålig bildkvalitet i imovie

Hej. Försöker göra ett snyggt bildspel i imovie. Hämtar bra högupplösta bilder från iphoto. Allt funkar ljudet låter bra men bildkvaliteten blir bedrövlig. Hur tusan skall jag lösa detta? Undrar Anders.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-22 17:27
Ursprungligen av Anders Schedwin:

Hej. Försöker göra ett snyggt bildspel i imovie. Hämtar bra högupplösta bilder från iphoto. Allt funkar ljudet låter bra men bildkvaliteten blir bedrövlig. Hur tusan skall jag lösa detta? Undrar Anders.

Vilka inställningar exporterar / sparar du med?

"Formatet på filen är H.264 och storleken 1280X800."
"…43mb och 50 minuter lång."

Om detta stämmer - en HD-film på 50 min. som bara är 43 MB som fil - så är nog redan ursprunget alldeles sanslöst uselt :-D. Det måste vara världens mest brutalpackade videofil (även om det inte händer mycket bildmässigt på dessa 50 min.). Syns något över huvud taget? Är det inte bara 6-7 feta artefakter som flyter omkring?
Eller…vad har jag missuppfattat?

Senast redigerat 2009-11-14 14:23
1
Bevaka tråden