Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Debatt: Anti-switchers?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När Apple tog steget ifrån MacOS 9 till MacOS X måste man varit både lycklig över att äntligen kunna erbjuda ett operativsystem i toppklass tekniskt och samtidigt lite oroliga över om man skulle behålla hela sin kundbas efter övergången.

Apple-kampanjen med "switchers" där PC-användare berättar om varför dom tagit steget ifrån en krånglig datorvärld till någonting som "bara fungerar" av sig själv. Jag är säker på att det är många som sneglar på snygga Powerbook datorer och som fastnar för hela "Mac-konceptet". Tänk bara vilken skön community som finns kring Mac-världen!

Men något som vi nästan aldrig diskuterat är dom som byter åt andra hållet - något jag kallar för "anti-switchers" i denna artikel. För den som sitter med en äldre Mac (se pågående omröstning på vår förstasida) och kör MacOS 9 eller tidigare system kan det vara en ganska stor omställning att gå över till UNIX-baserade X.

Jag kan villigt erkänna att jag har hamnat i konstiga situationer då och då där jag inte har en aning om vad jag ska göra för att fixa det. Särskilt pinsamt är det då jag är hos kunder och fungerar som konsult/hjälpreda. Tidigare har jag skrivit om min frustration kring att behöva använda terminalen - textbaserade kommandon för att göra viktiga saker. Jag vill inte bli tvingad att lära mig UNIX.

Den som går ifrån OS9 till OS X måste lära om sig en stor del av dom dagliga funktionerna och kommer troligen behöva göra en nyinvestering i datorparken.

Hur stor del av användarbasen kommer gå ifrån tidigare MacOS till OS X? 95% 85% 75%? Jag vet att det finns 99mac medlemmmar som har eller är på väg att byta till "den mörka sidan" och därför tycker jag frågan är akut och mycket relevant.

• Medlem
  • 2003-04-18 10:50

Jag bytte till OS X just på grund av att den är baserad på Unix. Även möjligheten att köra Linux på Macen var intressant. Klarar mig inte utan "terminalen".
Men bara OS 9 hade inte varit intressant.

/3

• Oregistrerad
  • 2003-04-18 23:08

Jag bytte för att få något som var bättre än det som var bra. Det har dock inte varit problemfritt eller billigt. OS X är helt skilt från OS 9 i handhavande tycker jag, och det är nästan som att börja om på nytt igen. Ofta tar det stopp i kunnandet, som aldrig varit överdrivet stort, även om intresse funnits. Då är det tur att det finns ställen som 99Mac med massvis av kunniga hjälpare.

Det som känts mest negativt med övergången var den ekonomiska biten. Min burk var lågt specad så det blev till att köpa 512 MB minne, ny större HD, för att inte tala om alla programuppdateringar för att få OS X versioner. Många pengar blev det. Som tur är, är det många shareware utvecklare som verkar nöja sig med en betalning, vidare utveckling ingår i priset, steget över till X inkluderat.

Skulle dock aldrig ens reflektera över att gå över till den mörka sidan. Det ser de tillfällen jag måste använda den till att jag inte vill. Jag tror nog att de flesta kommer att gå från 9 till X, istället för till andra plattformar, men det kommer alltid att finnas de som väljer att lämna den smala stigen. Jag tror/hoppas att de blir få dock.

Anledningen till att jag startade diskussionen var att två 99mac-medlemmar just nu säljer sina macprylar (G4 i 500mhz klassen) och tillbehör för att byta till 2ghz+ pc-burkar.

Byte själv till X för strax ett halvår sedan. Som mac-operatör har jag faktiskt inte "tvingats" in i terminalen. Efter någon vecka med X hittar man nästa som vanligt (läs i 9:an). Men visst förstår att steget kanske blir tyngre om man jobbar på den lite mer tekniska/hårvarumässiga sidan. Eller, är det så att det blir lättare, iaf för en del? Jag tror nog att pressen ligger mer på att ta fram prisvärd hårdvara när det gäller framtiden. Idag har man förhållandevis dyra burkar som skall säljas av åf till 0 marginal.
Fler och prisvärdare burkar där även åf har en möjlighet att tjäna en slant!

1
Bevaka tråden