Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HPGL konvertering

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-21 16:41

Är det någon som har kunskap om HPGL formatet? Behöver konvertera illustrator filer till detta format. Det har visat sig att det finns lite olika varianter, .hpgl .hpg .hp/gl2 och .plt. Jag har provat Graphic converter som stöder hp/gl2 (.plt) men resultatet blir .hpt som inte funkar. Har provat Cenon vilket genererar .hpgl och Cadintosh, med Auto cad export från illustrator men filen ser förvriden ut i Cadintosh.

Vad skall jag göra? Jag behöver .plt formatet, blir galen.

Relevanta drivrutiner klarar väl .plt? Minns att jag laddade ner HP 750C-drivisarna på OS9-tiden för att kunna skriva ut på Arkitektkopias (och andras) plottrar från ArchiCAD. Finns nog till OSX också men numera kör jag allt till PDF, så har inte kollat.

HPGL och HPGL2 från Cadintosh borde funka som .plt också. Cadintosh sväljer exemplevis också utan några problem HPGL-filer från TouchCAD. Dock kan rena plottfiler vara rätt fragmenterade för att få bättre kontroll på maskinstyrningen och inte förlita sig på att plottern alltid gör rätt. Eftersom HPGL i princip är en textfil, kanske det kan uppstå problem med radbrytning som skiljer sig lite mellan Mac och Windows. De flesta program klarar detta bra, men AutoCAD kan vara lite grinig i detta fall, speciellt senare versioner av AutoCAD. Detta är dock lätt att fixa med exempelvis BB Edit.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-21 18:39
Ursprungligen av TouchCAD:

HPGL och HPGL2 från Cadintosh borde funka som .plt också. Cadintosh sväljer exemplevis också utan några problem HPGL-filer från TouchCAD. Dock kan rena plottfiler vara rätt fragmenterade för att få bättre kontroll på maskinstyrningen och inte förlita sig på att plottern alltid gör rätt. Eftersom HPGL i princip är en textfil, kanske det kan uppstå problem med radbrytning som skiljer sig lite mellan Mac och Windows. De flesta program klarar detta bra, men AutoCAD kan vara lite grinig i detta fall, speciellt senare versioner av AutoCAD. Detta är dock lätt att fixa med exempelvis BB Edit.

Jag tänkte använda Cadintosh endast för att göra om Auto cad exporten från illustrator till .plt. Problemet var att när resultatet från illustrator visades i Cadintosh såg banorna helskumma ut, kan det ha att göra med fragmenteringen du talade om? I så fall kan jag ju testa att spara som .plt i Cadintosh och se hur det ser ut efter importen i Frontpanel designer.

Är inte så hemma på det här.

Kan vara exporten från Illustrator som spökar också. HPGL har inte några kurvor i egentlig mening. Allt är raka linjer, varför man måste tänka som i rena polygoner med många segment. Vet inte om Illustrator har någon funktion modell "Konvertera till Polygoner", som finns i många CAD-program.

• Medlem
  • 2007-05-22 14:17
Ursprungligen av TouchCAD:

om Illustrator har någon funktion modell "Konvertera till Polygoner".

Det kanske kan funka om man använder kommandot Förenkla, klickar i "Endast raka linjer" (el v d n h) och drar upp reglaget till 99-100 %? Det blir kanske inte exakt nog, men fritt från kurvor.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-21 18:32
Ursprungligen av johan_tanying:

Relevanta drivrutiner klarar väl .plt? Minns att jag laddade ner HP 750C-drivisarna på OS9-tiden för att kunna skriva ut på Arkitektkopias (och andras) plottrar från ArchiCAD. Finns nog till OSX också men numera kör jag allt till PDF, så har inte kollat.

Intressant får kolla in detta. Jag skall ha .plt filerna till frontpanel designer som endast accepterar detta formatet för import av grafik.

1
Bevaka tråden