Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcher med nätverksproblem.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick nyligen hem min nyköpa macbook. Fin liten maskin. Försökte ansluta till mitt trådlösa nätverk, vilket jag inte lyckades med. Den "hittar" mitt + grannarnas nätverk men det går alltså inte att ansluta till det. Kopplar jag in mig med sladd i routern så fungerar det med en gång. Behöver jag ställa in nått speciellt i routern? Känns lite trist när det inte fungerar, speciellt när det fungerar på PC;n i huset...

Mvh Jonas

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-22 07:30

Har du tänkt på kryptering, MAC-kontrollista etc? Andra inställningar i routern som är relevanta? Att det fungerar med ethernet betyder inget då den anslutningstypen inte behöver/saknar dessa funktioner.

Framförallt - vad får du för felmeddelande? Skärmdump?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-22 08:28

Det finns några krypteringar för trådlöst som inte stöds av Macen. Kolla på det och som Frazze sa, gärna en skärmdump.

Command(äpple)+shift+3 ger en skärmdumpsfil på skrivbordet.

Hej igen. Får ingen ordning på det trådlösa... Bifogar 2 skärmdumpar. En som visar ett medelande när datorn startas upp och en som visar felmedelandet. Felmedelandet är ju inte så givande om man säjer så. Har försökt använda nätverksdiagnos, men det hjälper mig ingenting.
/Users/Jonas/Desktop/Startup medelande.png
/Users/Jonas/Desktop/Felmedelande.png

Här är bilderna...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-22 18:33

Tja, inget speciellt med dom felmeddelandena. Datorn misslyckades att ansluta med dom aktuella inställningarna på router respektive dator.

Har du 2.00B01T01 (senaste firmware 9/2-2006)? Routern som sådan verkar lite ålderstigen - den går inte att kolla på över aktuella produkter hos D-Link längre. Endast supportforum gäller.

Du ser ut att köra med fabriksinställningar till stor del om man läser installationsmanualen. Men du har ändrat på krypteringen? Till vad? Den klarar WEP 64/128/256-bitars nyckel, men Mac OS X klarar (väl?) bara upp tom 128-bitars nyckel. Windows klarar väl också 256-bitars - du har inte valt detta månde?

Tack för hjälpen. Allting löste sig efter uppdatering av routerns mjukvara.

1
Bevaka tråden