Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

automatisk visning av ett bildfält

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2007-05-22 11:31

Bakgrund:
Jobbar i version6 ( uppgraderar till 8 eller 9 under sommaren) och har ett register för hantering av utskrifter av blanketter för våra elever. Via en menysida med en mängd knappar ( en för varje typ av blankett) där varje knapp har en kort beskrivning av blankettypen, kan våra lärare skriva ut önskad blankett.

Problem:
Många av användarna kommer inte ihåg vad blanketten heter, men känner igen den om den visas som en bild. Detta kan dock lösas med att låta personerna klicka sig mellan dom olika layouterna, men det måste finnas ett smidigare sätt.

Lösning:
När musmarkören flyttas över en aktiv knapp ( och ändrar till handmotiv) önskar jag att det skall visas en bild i ett gemensamt containerfält över den aktuella blanketten som muspekaren är på just nu. Bilden kan vara en pdf eller en jpg i lämplig format så laddtiden blir så kort som möjlig.

Hoppas någon har en lösning, för hur detta skall lösas, jag är tom för ideer.
Janne

Det finns flera olika lösningar. Tyvärr så har FM ingen möjlighet att göra "roll over", dvs visa någon info (text eller bild) när för att en pekare är i ett visst område på skärmen.

(Det finns dock verktygstips i FM Advanced 8.5, dvs att det poppar upp en gul ruta med en text i när man vilar på en knapp eller iknande som talar om vad knappen gör).

Kan du tänka dig att klicka också, så kan man dock få en funktion att visa olika bilder och/eller bläddra mellan dem.

För det första så antar jag i detta svar att du vet hur man skapar register, layouter, manus, beräkningsfält och relationer och även vet hur man knyter en knapp till ett manus och gör ett manus som beräknar något. Om du har kunskapsluckor, så är detta ett forum - du vet nog hur man gör då?

Du börjar med att göra bilder av dina blanketter, det är lätt, kommando + shift + 4, så får du fram ett hårkors, markera område på skärmen när du står i rätt layout.

Skapa sedan ett nytt register "blankettbilder" med två fält, ett numeriskt fält "ID_Blankettbild"och ett containerfält "Blankettbild_container" och ett texfält "Blankettnamn".

Sätt det numeriska fältet "ID_Blankettbild" att innehålla automatiska data, löpnummer.

Skapa sedan ett antal poster, en per blankett, de får nummer 1, 2, 3 osv och du stoppar in bilden i containerfältet.

Skapa sedan ett nytt variabelfält i FM 6, numeriskt "ID_Blankettbild_vald_G" (G för global, dvs variabelfält, om du vill använda samma terminologi som jag)

Skapa sedan en relation mellan ID_Blankettbild_vald_G och ID_Blankettbild som får heta "Blankettbild" tex.

I din layout kan du nu dels lägga in ID_Blankettbild_Vald_G fältet och även det relaterade fältet Blankettbild::Blankettbild_container och textfältet Blankettbild::Blankettnamn.

Nu kan du skapa två manus, ett manus för att öka siffran i fältet "ID_Blankettbild_Vald_G" och ett manus för att minska siffran.

Manuset som minskar siffran skall innehålla dessa steg ungefär:

# Denna if-sats gör att man inte kan stega siffran nedanför 1.
If (ID_Blankettbild_Vald_G = 0 or IsEmpty(ID_Blankettbild_Vald_G);
Tilldela fält ID_Blankettbild_Vald_G; 1
else
Tilldela fält ID_Blankettbild_Vald_G; ID_Blankettbild_Vald_G-1
end if
Verkställ post

Duplicera manuset och gör ett likadant med ändringen att om siffran är lika med antalet blanketter, tilldela högsta numret och förstås, öka med ett istället.

Lägg dessa två manus på varsin knapp "Nästa blankett" och "Föregående blankett" i närheten av bilderna och skriv ut knappen. Nu kan man bläddra mellan blanketterna, se deras namn.

I manuset för att skriva ut så kollar du förstås vilket id som ligger i fältet ID_Blankettbild_Vald_G och hoppar till motsvarande layout, skriver ut osv...

Du kan tom ha en text på din skriv ut-knapp som är "Skriv ut <<Blankettbild::Blankettnamn>>, så kommer knappens namn att ändras med att man ändrar siffran i fältet med knapparna för det.

Lycka till!

(I FM 7/8 så är detta lite trevligare då man kan ha bildtabellen i samma registerfil och genom att man även till ett manus kan skicka en parameter så kan man göra allt i samma manus.)

Senast redigerat 2007-05-22 23:21

Så här skulle det kunna se ut (i FM 8.5 då):

Övriga bilder i dessa länkar:

Layoutläget

Relationer

Manuset

Tilldela manus till knapp

Tilldela manus till knapp - ange en parameter som manuset kan läsa av i en if-sats

Inget svar på detta?

• Medlem
  • Boden
  • 2007-06-13 08:08

Hej Taz_1999
Jag tackar så mycket för ditt utfyllande inlägg, men har ej haft möjlighet att testa det ännu. Har tittat på dina manus och jag ser att detta borde ge mig det jag är ute efter. ( dock hadde det bästa varit en form av "-mouse-over-" teknik. Kanske det kommer i version 9??
Nu är det sommarsemester och skolan betalar mig inget för att jobba på min fritid, återkommer till hösten igen, med hopp om version 9.:cool:

Återkommer med ett svar når jag har fått det till att fungera.
Tack igen

Janne

1
Bevaka tråden