Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tidningen M3 testar Mac mot PC med givet resultat

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PF:

Äh, artikeln hade stort underhållningsvärde och var skriven med glimten i ögat. Jag fann den till behållning och log flera gånger under läsandets gång. Det är klart ovanligt för den typen av tidning. Att killen kan skriva är högst uppenbart. Tycker ni är ena kunskapsfascister som inte kan bjuda på en eller annan möjlig tveksamhet i en text som är så uppenbart medvetet skriven med lättsamhet.

"Kolla inte upp fakta, det förstör storyn"?

Jag håller inte med. Ska man applådera varje gång någon medioker skribent med en kreativ ådra krystar fram ännu en taskigt underbyggd artikel får man blåsor i händerna. Det finns massor av skribenter som faktiskt kan skriva trevligt och lättsamt utan att göra ett dåligt jobb, och jag applåderar hellre när det händer. Men jag antar att det är fascisten i mig som talar?

Ursprungligen av PF:

Tycker ni är ena kunskapsfascister som inte kan bjuda på en eller annan möjlig tveksamhet i en text som är så uppenbart medvetet skriven med lättsamhet.

För det första, att börja kalla folk för namn brukar innebära att man inte vet vad man snackar om.

För det andra, det finns inga ursäkter för att skriva dåligt. Det är ett stort problem att det finns utgivare som släpper igenom vilken skit som helst. "Glimten i ögat" är dessutom en av de sämsta ursäkterna någonsin.

Visst är det glädjande med postiva tester tillfördel för mac men för min del är jag redan övertygad av mitt val oavsett vad än dessa tester visar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-24 13:12

Det finns egentligen ingen direkt fakta att kolla upp, för det mesta angående Xerox / MacOS / Windows / NeXT är mest antaganden från omvärlden. Vissa mer troliga, vissa mindre. Men det finns mig veterligen inga definitivt solklara statements om hur det var och hur det blev och hur det kom sig och vem som hittade på vad. Det är det här som vi datorälskare tjafsar om jämt och diskussionen är urvattnad och tråkig. Det spelar ingen roll vad som kom först, hönan eller ägget, huvudsaken för en artikel tycker jag är att den ska ha ett läs- och underhållningsvärde, och det hade denna artikel.

Kort och gott; även om det fanns en del tveksamheter eller till och med faktafel så kan jag bjuda på det (... för det var en kåserande och lättsam text inte tänkt att använda som forskningsunderlag... ) eftersom den var underhållande.

Ursprungligen av PF:

Det finns egentligen ingen direkt fakta att kolla upp, för det mesta angående Xerox / MacOS / Windows / NeXT är mest antaganden från omvärlden. Vissa mer troliga, vissa mindre. Men det finns mig veterligen inga definitivt solklara statements om hur det var och hur det blev och hur det kom sig och vem som hittade på vad. Det är det här som vi datorälskare tjafsar om jämt och diskussionen är urvattnad och tråkig. Det spelar ingen roll vad som kom först, hönan eller ägget, huvudsaken för en artikel tycker jag är att den ska ha ett läs- och underhållningsvärde, och det hade denna artikel.

Kort och gott; även om det fanns en del tveksamheter eller till och med faktafel så kan jag bjuda på det (... för det var en kåserande och lättsam text inte tänkt att använda som forskningsunderlag... ) eftersom den var underhållande.

Det finns bra böcker att läsa om ämnet. Som med det mesta finns det olika uppfattningar men det är inte samma sak som att öppet skita i hur saker ligger till. Med ditt resonemang kan man inte läsa på om någonting eftersom det inte finns några "definitivt solklara statements."

Av ditt resonemang så är det okej att skriva dynga utan grundläggande efterforskning för att man tar med några fjantiga boxningsmetaforer? Som "kunskapsfascist" så tycker jag att du helt saknar förmåga att tänka kritiskt.

Om man inte protesterar mot dyngan kommer vi aldrig att bli av med alla små Herman Lindqvist som sitter och skriver nutidshistoria lite hipp som happ på tidskrifter runt om i landet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-24 13:26

Jag kör både Mac och PC sen 7 månader tillbaka och tycker det finns för- och nackdelar med båda. Häromdagen blev jag t.ex. väldigt irriterad över att Windows Update strulade till det rejält på min PC och efter det har jag blivit irriterad över att min Mac hängde webläsaren varenda gång jag skulle kolla på nåt filmklipp över nätet. Jag saknar funktioner från PCn när jag sitter på Macen och detsamma när jag sitter på PCn. Jag sitter dessutom på Linux med ibland för att röra ihop leken ytterligare. Vad som får mig att välja det ena över det andra vid ett speciellt tillfälle är dels vad jag vill göra och dessutom vilket humör jag känner mig på. Inget operativsystem är fullständigt på något sätt.

Man skulle kunna jämföra de olika datorerna och operativsystemen med varandra i all oändlighet, jag betvivlar ändå att det skulle gå att hitta vilket som faktiskt är bäst.

Och vad gäller 'talibaner' tycker jag att inbitna linuxanvändare är betydligt drygare än både PC- och Macanvändare är tillsammans.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-26 12:06

"Lite som när Apple snodde det grafiska gränssnittet från Next för att sedan bli bestulna av Microsoft."

Lite som när Ericsson snodde designen från SonyEricsson för att sedan bli bestulna av Nokia.

ohh.. va?

(Ville bara fortydliga fakta felet:) )

  • Oregistrerad
  • 2007-05-28 19:16

"Lite som när Ericsson snodde designen från SonyEricsson för att sedan bli bestulna av Nokia."

Haha! Klockrent!

Bevaka tråden