Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon 50mm 1,8 mkII vs 50mm 1.8 USM vs 60mm Macro på en Canon 30D?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-24 11:34

Foto som hobby är som segling eller golf som hobby. Materialistens paradis. Du kan köpa, köpa och köpa.
Nu är det så att jag blivit väldigt nyfiken på Canons 50mm f/1.8 mkII. Började läsa om den och träffade på USM-modellen. Började sedan reflektera över att jag har 60mm Macron. Vad är skillnaden mellan 50mm och 60mm Macro bortsett från f/1.8 resep f/2.8? Skiljer sig användningsområdena?

Tänkte bara påpeka att 50mm USM är f/1.4.

Användningsområdena skiljer sig så att 60mm fungerar bra till macro och 50mm är bra till bl.a. porträtt. Hårt draget.

Känn efter själv vilken brännvidd du använder mest, köp ett allroundobjektiv och fota loss. Efter ett tag märker du vilka fasta objektiv du skulle vilja ha.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-24 12:45

Skillnaden mellan EF 50/1.8 II och EF 50/1.4 USM är inte så stor optisk, men desto större byggnadstekniskt. EF 50/1.4 är ett förbaskat trevligt objektiv. Skillnaden mellan ett vanligt 50 och ett 60 macro är att macron kan du då ta närbilder med (duh!). En annan skillnad är att ett 50/1.4 är 1 1/3 steg snabbare (ljusstarkare) och man kan således använda det i mörkare situationer och kan även då få kortare skärpedjup.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-24 13:07

Jag använder mitt 60mm Macro mycket. Framförallt som Macro. Den världen är lika fascinerande som undervattenfotografi. 'Alla' tycks ju prata om EF 50 f/1.4. Väldigt skarpt och väldigt billigt. Med USM blir det genast dyrare.

Ett kort macro (50 eller 60mm f/2.8) är faktiskt väldigt mångsidigt. För insektsfoto är de inte lyckade eftersom man skrämmer vettet ur de stackars krypen, men för blomster- och produktbilder är de ett mycket bra val. Vidöppna är de väldigt bra för porträtt, men bländar man ner blir det ofta så skarpt att det blir osmickrande. Har du inget trängande behov av att komma under f/2.8 skulle jag faktiskt rekommendera att du skippar 50:an.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-24 13:42
Ursprungligen av Samuel K:

Ett kort macro (50 eller 60mm f/2.8) är faktiskt väldigt mångsidigt. För insektsfoto är de inte lyckade eftersom man skrämmer vettet ur de stackars krypen, men för blomster- och produktbilder är de ett mycket bra val. Vidöppna är de väldigt bra för porträtt, men bländar man ner blir det ofta så skarpt att det blir osmickrande. Har du inget trängande behov av att komma under f/2.8 skulle jag faktiskt rekommendera att du skippar 50:an.

En fotokompis använder 70-200mm för insektsfoton. Något förslag för att plåta insekter?

Ursprungligen av bossep:

En fotokompis använder 70-200mm för insektsfoton. Något förslag för att plåta insekter?

Det viktiga när man plåtar insekter är att få arbetsavstånd, särskilt med fjärilar eftersom de är väldigt lättskrämda. 100mm fungerar om man är mycket försiktig, men 150, 180 eller 200mm är nästan nödvändigt om man vill köra insektsfoto på allvar. Både Sigma och Tamron har 180/3,5-makron som håller väldigt hög klass.

70-200 ger för dålig förstoring för annat än större fjärilar, då är det bättre att satsa på ett riktigt 1:1-macro. Men försättslinser eller mellanringar funkar naturligtvis lika bra som alltid, om man bara vill prova utan att ruinera sig...

Det är en _väldig_ skillnad att kunna fota med en 1.4-optik istället för en 2.8 under lite sämre ljusförhållanden.

(Säger jag som längtar till att kunna använda min gamla manuella SMC-A 50/1.4 på en ny Pentax K10D. Nån gång i framtiden kanske...)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-25 13:46
Ursprungligen av johan_tanying:

Det är en _väldig_ skillnad att kunna fota med en 1.4-optik istället för en 2.8 under lite sämre ljusförhållanden.

(Säger jag som längtar till att kunna använda min gamla manuella SMC-A 50/1.4 på en ny Pentax K10D. Nån gång i framtiden kanske...)

Hur är skillnaden mellan 2.8 och 1.8?

Ursprungligen av johan_tanying:

Det är en _väldig_ skillnad att kunna fota med en 1.4-optik istället för en 2.8 under lite sämre ljusförhållanden.

Å andra sidan är 60/2.8 macro riktigt skarp även vidöppen medan båda 50:orna behöver bländas ner ett par steg för att nå samma skärpa. Men naturligtvis har du rätt i att det är trevligt med 1,4 ibland, om inte annat så av rent artistiska skäl.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-25 15:12

60/2.8 macro är fantastisk men den jag ändå efter fokus lite väl ofta.

Bättre lite ludd från fullöppningsexponering än skakningoskärpa. Tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-26 11:54
Ursprungligen av johan_tanying:

Bättre lite ludd från fullöppningsexponering än skakningoskärpa. Tycker jag.

Angående vad? IS?

Ang att man bör blända ner en 1.4 något steg eller två för att få full skärpa - och då hamnar på 2.8 som macrogluggen har. Då tycker jag personligen det är bättre att utnyttja full öppning med allt vad det innebär av (något) luddigare bilder istället för bilder med skakningsoskärpa. Med en 1.4 kan man ofta få till 1/30 sek vid 100 ISO även i rejält dunkla miljöer.

Om sedan kameran har antiskak e.d. är en helt annan sak.

Dessutom brukar väl de flesta kamerors autofokus tycka om ljusstarka gluggar? Ju ljusare desto snabbare och säkrare fokusering. Men vad vet jag - jag kör som sagt manuell fokus och kemisk film med min 50/1.4 fram till dess att ett digitalt hus kan inhandlas.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-26 15:21

Ljusstarka gluggar är att föredra, men de kostar därefter. =(
Men undantag för Canon 50mm mkII som ju nästan är gratis. Jag fokuserar oftast manuellt med min 60mm Macro. Annars har gluggen en förmåga att jaga.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-30 14:10

Glöm inte att 60mm macrot är EF-S och 50mm är EF. Sedan är ju 60mm-macrot känt för att vara bland det mest prisvärda objektivet (sett till skärpan) hos Canon.

"Skillnaden mellan EF 50/1.8 II och EF 50/1.4 USM är inte så stor optisk"

Det är en enorm skillnad mellan dem, optiskt sett.

Enorm skillnad vad det gäller priset om inte annat.

Kolla in en bra jämförelse här.

http://photo.net/equipment/canon/ef50/

1
Bevaka tråden