Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återkommande systemfel på G4:a

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-19 11:59

Hej alla 99macare.

Jag måste skriva detta snabbt eftersom jag vet aldrig när min dator hänger sig nästa gång. Ha överseende med stavfel.

Jag har en G4:a 400Mhz, gigabit-modellen och tänkte igår att jag skulle testa att sätta in en intern HP-brännare som ursprungligen satt i en pc.

Efter lite pillande med skruvar och sladdar så startade jag upp datorn och körde igång toast. Banne mig så upptäckte programmet brännaren på en gång. I min iver stoppade jag på direkten in en cd-skiva och började bränna. Efter bara några sekunder fick jag det fatala systemfelet när hela skärmen blir grå och allt låser sig med ett meddelande som säger att jag måste starta om min dator.

Jag trodde att det var något tillfälligt och startade om datorn. Efter fem minuters användande möttes jag av samma systemfel.

Felet upprepades ett par gånger varpå jag beslöt mig för att ta bort cd-brännaren och sätta i min gamla dvd-rom igen.

Men... efter att ha monterat i dvd-romen beter sig datorn likadant. Jag kan ha den i gång ca fem minuter och sen dyker det förbannade systemfelet upp igen.

Har provat att zappa pram och även gått in i open firmware och återställt nvram men inget hjälper.

Vad ska jag göra? Är det mjukvarurelaterat eller hårdvarurelaterat? Ska jag installera om mitt system (som jag installerade om för två veckor sedan)? Ska jag plocka ut allt nytt jag satt i den och bara köra med originalkomponenter för att försöka återskapa felet?

Kan någon hjälpa mig? Snälla...

Skickar med ett foto (!) av systemfelet för att ni ska veta vilket jag pratar om.

• Medlem
  • 2003-04-19 12:18

Har du kollat "Apple System Profiler"? Vad står det där, vilken anordning har du installerad, HP eller DVD-sp.? Kolla firmware osv ...
Kolla även Systemmeddelanden (Console), där brukar det loggas bl.a. systemfel. Du kanske får en ledtråd om vad felet kan vara för någonting.

/3

• Oregistrerad
  • 2003-04-20 13:14

Kolla att det inte är USB-hubben som sänker systemet!

Läs mer om denna elaka 10.2.5-bugg i dokument 25440 hos Apple.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-21 01:23

Tack för uppmärksamheten Micke.

Märkte dock själv dagen efter jag skrivit mitt inlägg att det var usb-hubben som sänkte systemet. Ska genast kolla in appleartikeln.

/Martin

1
Bevaka tråden