Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireFox och särskrivningar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har länge varit trogen Safari, eftersom jag har gillat det gränssnittet bäst. Men ibland har jag laddat ner och testat nya versioner av FireFox, eftersom jag alltid är nyfiken på ny programvara.

För kanske två veckor sedan testade jag senaste versionen av FireFox, och det var med en viss förvåning jag upptäckte att jag inte ville återgå till Safari efter några dagar. Tidigare versioner av FireFox har inte riktigt tilltalat mig, men nu fastnade jag. Kanske berodde det till stor del på att jag genast hittade Cooliris Prewiews, som var mycket smidigt. En annan avgörande faktor var att jag hittade en optimerad version för G4 som renderar menyer i formulär på samma sätt som menyer renderas i OS X.

Något som dock stör mig så oerhört mycket är rättstavningen! Jag skriver rätt slarvigt, och är beroende av en fungerande rättstavning. Jag vill påstå att fungerande rättstavning inte finns i FireFox. Snarare en skitfunktion som lurar folk att de skriver rätt.

Jag blir så irriterad över alla särskrivningar FireFox föreslår, att jag snart kommer att slå sönder något! Till och med ordet särskrivningar markeras som felstavat, och förslaget är "sär skrivningar". Försök skriva marknadssegment eller lottovinst med FireFox, och rättstavningen kommer genast att föreslå en felskrivning!

Överallt vill FireFox föreslå uppdelningar av ord, där det inte ska finnas någon. Visst — det har säkert att göra med svårigheter att få ordlistorna att fungera med sammansatta ord, i en programvara som inte utvecklas kommersiellt? Men problemet är ju akut! En hel djävla generation kommer ju att lära sig av sina datorer att det rätta är "sär skrivning" och inte särskrivning!

Om problemet bara finns på Mac så kan jag vara lite lugnare, men när fler och fler byter till FireFox under Windows, så blir man ju verkligen mörkrädd! Snälla, säg att rättstavningen inte är lika illa där!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-28 19:10

Firefox är fint, tekniskt sett. Men knappar och menyer har förstås inte Mac OS X-utseende, vilket är synd, och det är PC-antigt på många andra sätt också. Själv använder jag både Safari och Firefox (och tidigare även Camino).

Hej Mondo! Om du inte har sett de optimerade versionerna av Firefox, som renderar de flesta menyer och knappar med utseendet från OS-X, så titta här: http://www.beatnikpad.com/archives/2007/03/29/firefox-2002

Om du tar hem rätt version med namnet "w/ aqua form widgets" får du lite mer känsla av OS-X i formulär och liknande.

Problemet med rättstavningen är dock naturligtvis detsamma.

Bilden nedan är en skärmdump från Firefox.

Kan du inte bara stänga av den felaktiga i FF och använda OS X inbyggda istället?

Anledningen till att Firefox särskriver är att de använder MySpell som stavningsmotor. Problemet med MySpell är den inte stödjer sammansatta ord på ett korrekt sätt.

Dock kommer det vara löst till Firefox 3 då de ska byta uta MySpell mot Hunspell som idag finnas i bland annat OpenOffice.

Ursprungligen av patrikjj:

Anledningen till att Firefox särskriver är att de använder MySpell som stavningsmotor. Problemet med MySpell är den inte stödjer sammansatta ord på ett korrekt sätt.

Dock kommer det vara löst till Firefox 3 då de ska byta uta MySpell mot Hunspell som idag finnas i bland annat OpenOffice.

Om det kommer att fungera bättre då, så blir jag gladare än glad!

Har inte använt OO så mycket att jag har bildat mig en ordentlig uppfattning om rättstavningen där, men det låter lovande. Har testat några fraser som blir helt fel i Firefox, men blir rätt i OO!

Finns det någon uppfattning om när Firefox 3 kommer, eller någonstans där man kan följa utvecklingen?

1
Bevaka tråden