Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kraftig dator behöver jag?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-05-29 22:53

Har tänkt att bygga en liten hemstudio. Jag vill helst köra protools eftersom jag har gått en studiokurs och lärt mig det programmet. Hade tänkt ett digi002 som ljudkort eftersom jag då får tillgång till många in och utgångar ifall jag vill släpa ner allt i replokalen och spela in hela bandet.

Jag har cirka 15000 kronor att spendera på ljudkort, dator och möjligtvis en mixer, kan tänka mig att köpa mixerbordet senare ifall pengarna inte räcker till.

Frågan är då hur kraftig dator jag behöver för att allt ska rulla stabilt utan problem?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-30 00:46

Det beror (som vanligt) väldigt mycket på hur du tänkt använda din dator. Ska du köra massvis med audiospår men inte speciellt mycket pluggar? Då klarar du dig med en ganska slö processor, hyggligt med minne men ska satsa på en redigt snabb hårddisk.
Ska du köra mycket samplingsbaserat med stora och tunga samplingar? Då behöver du mycket minne.
Ska du köra massvis med tunga pluggar? Då behöver du ha en kraftig processor.

Så säg hur du tänkt arbeta så kanske vi kan ge dig något svar iaf. I allmänhet så klarar ju vilken dator som helst byggd de senaste tre åren att driva en hemstudio, det är om det är något specifikt som den _måste_ klara som sätter standarden.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-30 19:45

När ekonomin tillåter kommer jag att inhandla kompressorer och effekter, tycker det är roligare att ha hårdvara så särskilt mycket pluggar kommer det inte bli. Min bror kommer att köpa ett elektriskt trumset och om man kan använda tex DFH-ljud till det på ett smidigt sätt kommer detta bli det enda området där samplingar komemr att användas, annars kommer jag bara att spela gitarr, bas och sång.

Då kan du köpa en begagnad P4 för ett par tusen, maxa minnet (ju mer desto roligare) och några snabba (SATA eller bättre, beroende på vad moderkortet kan hantera), stora hårddiskar. Om du kan leva utan platt skärm borde du kunna plocka ihop en komplett och kompetent dator på Blocket för 3-4000. Hårddiskar är bäst att köpa nya, så lägg till ett par tusen för det.

Ska du ha Mac blir det kanske lite dyrare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-05-30 20:15

Vad går ett begagnat Digi002 på nuförtiden? Borde ju sjunkit lite nu efter att Digi003, eller vad den hette, lanserades.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-30 20:30

Ligger ett digi002 ute på vendolin för 5200kr och ett för 7200 tror jag

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-05-30 20:34

Oj, jäklars.. såpass lite. Kör hårt för tusan!
Köp en billig dator, men se till så att det verkligen går att uppgradera den med minnen och diskar som går att få tag på idag, så att det är kompatibelt alltså, sen köper du ett par monitorer och en mic som passar för både gitarr, bas och sång för resten, sen kan du bygga på med allt du behöver i efterhand. I början kan du ju alltid använda mjukvarueffekter tills du har råd att köpa hårdvara om det är det du helst vill köra, så det kan du ju spara in på i dagsläget iallafall.
Se så, schas! Iväg och handla!

  • Oregistrerad
  • 2007-05-30 21:11

http://www.blocket.se/vi/11763022.htm?ca=11_s

Räcker den datorn om man köper till en hårddisk?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-05-30 22:14

Nej, den skulle jag inte rekommendera!
3 ghz är helt okej, och 2 gb minne är absolut okej, men 256 k i cacheminne på processorn skulle jag absolut inte rekommendera för musikapplikationer.
Se till att ha minst 1 mb i cache. Hellre då en slöare dator med mindre minne än en dator med en sådan processor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-30 22:22

Dustinhome har två asbilliga HP-lösningar just nu, bägge funkar garanterat till PTLE och även andra musikprogram; bärbar för 4495:- (den köpte jag) och stationär för 5995:- med stor platt skärm och allt.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-30 22:26

okej, hittade en annan från samma företag, http://www.ammdata.se/index.php?target=products&product_id=30141

Om man byter till en större hårddisk och lägger till en gig i ram hamnar priset på 4800 kr.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-30 22:31

core2duo är riktigt goa. Jag antar att pro tools har multicore-stöd? Isf kommer det inte att ta stopp från cpu-sidan iaf Dunka i ett GB till minne och en stor och go hårddisk så kommer den där att rulla fint.

Förresten, vad har digi002 för interface? firewire eller USB2? Om det är firewire, se till så att datorn har firewire-portar, annars blir det ju inte bra (är fortfarande inte standard på alla PC-burkar).

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-05-30 22:35

Kolla extra noga upp så att det funkar med protools, det är lite kinkigt faktiskt!!

Jag har en p4 dualcore 3ghz på jobbet som jag kör protools på, det är intellmoderkort och satadiskar, den puttrar på asbra trotts att jag kör digi001 och le6,4 som inte stödjer dualcore, så nått liknande borde ju funka grymmt med 7an!!!

Men en kompis köpte en pclaptop som bara buggade och gav missljud på firewire så se upp!

  • Oregistrerad
  • 2007-05-30 22:36

Såg ditt inlägg PF, verkar ju hur bra som helst.
Om jag sedan köper ett digi002 beggat, hur blir det då med drivrutiner och så för Vista?
Kan man ladda ner det från digis hemsida eller?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-05-30 22:37

Den datorn kommer klara allt galant!
Se till att skaffa en till hårddisk bara, en som du bara kör audiospåren på.
Det blir extra viktigt om du tänkt dig att spela in hela bandet.
En till gig i minne är inte fel, men frågan är om du behöver lägga ut pengar på det till att börja med. Jag tycker du ska spara de pengarna och lägga på lyssningen istället

Edit: där rullade det in många svar samtidigt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-05-30 22:37

Kommer ny version av protools för vista i sommar sägs det.

Tilläger: jag har 1gb minne och det funkar bra ändå.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-30 22:44

Kommer man att kunna ladda ner den gratis eller mot nån mindre avgift om man redan har protools för xp då? Eller tvingas man köpa helt nytt program?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-05-30 23:02

Pro Tools är väl ett av få program där man måste betala för uppdateringarna. Eller har jag fått det om bakfoten?

  • Oregistrerad
  • 2007-06-02 19:42

Jag har nu beställt den stationära datorn som PF tipsade om.

Tack så mycket för all hjälp.

  • Oregistrerad
  • 2007-06-02 19:55

En till fråga, finns det några firewire-kort med många in/ut förutom Digi002 som funkar till Pro tools och har bra ljudkvalité utan att kosta tokmycket pengar? Jag kommer förmodligen köpa kortet begagnat.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-06-02 20:50

Då får du kolla ifall det finns maudio-kort, men digi002rack är billigt numera faktiskt.

  • Oregistrerad
  • 2007-06-03 18:41

Jag har hört mycket om att drivrutinerna till M-audios kort ska vara kassa, om fallet är så är jag väl mer eller mindre låst till ett digi002 om jag vill många in och ut för en hyfsat liten penning.

M-Audios USB-drivare är inget vidare (kan jag själv intyga), men PCI och Firewire ska vara OK.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-03 22:31

Jag tycker M-Audio's drivare är kanon. Uppdateras ofta, även till kort som har några år på nacken, och de har aldrig strulat för mig.
Har dock bara erfarenhet från Delta 66, Delta 1010 samt 2496, alla tre PCI alltså.

  • Oregistrerad
  • 2007-06-03 22:47

OK, Jag funderar på ett M-Audio 1814. Det verkar ganska vettigt och kostar inte alls mycket begagnat. Någon som har erfarenhet av det kortet?

uhm.. om det är ok så lånar jag tråden lite. jag letar nämligen också efter musik-dator, en laptop.
jag har externt usb-ljudkort, så det spelar ingen roll. dock så är jag flitig användare av reason och audition, som det ser ut nu. jag har hittils kört med min 1700MHz med 1,5GB ram. så jag lär vara nöjd med vad som helst. vart ska jag handla, och vad? tänk också på att jag ska ha den som vanlig alltiallodator (spelar knappt), utöver musiken. (fast då borde det mesta fungera, iofs)

Anton, med tanke på priserna idag skulle jag nog satsa på en laptop, det är nog skönare i längden.. om du nu inte är mer för tagentbord och stora skärmar!

ps. tack för att du låter mig låna tråden.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-27 15:56
Ursprungligen av imported_appe:

uhm.. om det är ok så lånar jag tråden lite. jag letar nämligen också efter musik-dator, en laptop.
jag har externt usb-ljudkort, så det spelar ingen roll. dock så är jag flitig användare av reason och audition, som det ser ut nu. jag har hittils kört med min 1700MHz med 1,5GB ram. så jag lär vara nöjd med vad som helst. vart ska jag handla, och vad? tänk också på att jag ska ha den som vanlig alltiallodator (spelar knappt), utöver musiken. (fast då borde det mesta fungera, iofs)

Anton, med tanke på priserna idag skulle jag nog satsa på en laptop, det är nog skönare i längden.. om du nu inte är mer för tagentbord och stora skärmar!

ps. tack för att du låter mig låna tråden.

Då borde du ju ändå klara dig ganska långt, behöver du verkligen en ny dator? Varför inte satsa på en hårdvarukontroller, lyssning eller något annat kul?

Köp iallafall inte ACER 510? med AMD64-processor

Det kommer förmodligen inte funka.
Vet inte om alla AMD64processorer är helt okompatibla med PTLE eller om det bara var den Acer-laptopmodellen.

Jag fick sälja min nyss inköpta Acerdator och byta till en imac och det funkar som en dröm. Det har aldrig stängt ner sig och jag kan med lätthet köra en videofil, 32 spår med massa reverb och 32 WaveartsEQs... (testade med 64st också) - Kanske skulle kunna köra 96 EQs, vad vet jag?

Jag tror på Mac och HP eller Dell med intelprocessor.

Sök på Digidesigns hemsida efter det chipset, processor, moderkort du tänker köpa och/eller den datormodell du spanar på. Köper du t ex Dell så finns deras tekniska dokument att hitta om du googlar lite på modellen.

Sen skulle jag köpt de firewireportarna som digi rekomenderar också
alltså om ditt moderkort skulle sakna portar. När det gäller laptops skulle
jag försökt att satsa på en med inbyggda FWportar och inte litat
på att ett FW-pcimcakort skulle fungera...

Det är så jobbigt när det inte funkar, mycket tid går åt som man istället
kunde lägga på sin musik, kortfilmsljudmix eller what ever.

Senast redigerat 2007-06-27 15:36
1
Bevaka tråden