Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att låna från Nina Simone

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-02 18:06

Jag har gjort en remix av Nina Simones "Feeling Good". Om någon hört låten så är det bara hennes röst ca 30 sekunder innan orkestern kommer in.

Min fundering är vad som gäller rent upphovsrättsmässigt för att sampla och vilka gränser och lagar som finns kring det.

Jag tror inte ens du får använda 1 millisekund av hennes röst rent upphovsrättsmässigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-02 20:59

Nä, jag tror inte det heller. Inte utan att betala nåt för det. Kanske dumt o majspejsa den. Finns många som har remixat hennes låtar, dock inte hört en remix av denna.

Här finns svaret på din fråga som i och för sig redan besvarats av gissningarna i de två tidigare svaren.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-11 13:08

För en grym remix av samma låt kolla in Verve Remixed. Önskar bara att han hade tagit det lite lugnare med röstknas-apparaten.

Som du ju fått svar på redan, låna inte. Spela in själv istället!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-11 16:40

Aha...just den låten har jag inte hört som remix, men dock andra låtar.
Visst är det roligast att göra musik själv...men även att remixa andras låtar. Börjar dock med att remixa några låtar från några vänners pop och rock-band. De vet jag att jag har tillåtelse ifrån iallafall.

1
Bevaka tråden