Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HD vid inspelning-5400 vs. 7200...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-06-03 00:04

Hej!
Mitt första inslag i den här avdelningen av 99Mac...
Har äntligen fått tummarna loss och kommer att börja spela in med min Powerbook G4 (15", G4 1.5Mhz, 80 GB HD, 1,5 GB RAM). Ljudkortet är en M-Audio FireWire 410 och nu är det dags att skaffa en extern HD till att lagra alla inspelningar.
Det finns en del att välja på och priser varierar samt hårddiskarnas hastigheter. Min fråga här är i fall att det gör någon större skillnad om man har en extern med 5400 eller 7200rpm.

Det är kanske självklart att 7200rpm är snabbare men klarar man sig med 5400? Jag tänker här på en liten Lacie extern:

La Cie Mobile Drive 160GB FW/USB 5400rpm - (kolla här)

Tack!

Det beror på vad du har för krav, vilken samplingsfrekvens du kör och hur många spår.
Vad du kan klämma ur den interna är väl någon slags fingervisning om vad en extern 5400 rpm kommer klara av. Så har det funkat fint hittils ska det nog kunna funka med en extern. Nu förlorar man kanske lite prestanda gentemot den interna då du kör på fw, det kan jag för lite om tyvärr.

Som sagts, det beror ju helt på projektens omfattning. 5400 räcker ganska långt, men kan nog börja kärva om det blir riktigt mycket spår.

En trist sak är att alla 7200 verkar kräva extern ström. Tycker jag själv är lite träligt om man ska vara mobil.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-06-03 11:23

Tack för era svar
Jag kommer att köra akustisk gitarr, ett spår åt gången, så det lär inte bli mycket krav på hårdvaran (som du påpekade PeterH).

Eskimo - om man förlorar prestanda genom FW så kan jag väl alltid köra den genom USB, eller hur?

Tack!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-03 11:51

FW400 och USB2 är ungefär lika snabbt, så det är ingen större skillnad där (USB2 är en gnutta snabbare, men inte stor skillnad). fw800 är snabbare dock, men det beror ju på om hårddisken kan köra det?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-06-03 11:57

Jag skulle nog sattsa på en snabbare faktiskt, man vet aldrig när man får behov av att köra massa kanaler samtidigt, och prislappen skiljer väll inte så mycket??

Enda anledningen att köra på den lilla smidiga lacien är att den är liten och smidig och kanske kan den strömmatas från datan???

Jag kör lacie porscje-diskar och de funkar bra.

FW är alldeles tillräckligt i sig och nog att föredra framför usb då det handlar om att strömma filer som i audio/video sammanhang. Vad jag menade var bara att man kanske inte kunde garantera att den externa skulle prestera lika bra som den interna. Nu kanske den prestererat än bättre eftersom den slipper köra något operativsystem, det vet jag som sagt för lite om.
Ska du köra något enstaka spår så är det absolut ingen fara överhuvudtaget. 10-15 spår (24bit/44khz) skulle jag nog gissa att den klarar av utan knussel.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-06-04 00:22

Eftersom jag inte behöver mer än ca 10 spår i de vildaste inspelningsdrömmarna så tror jag att jag köper den ovannämda Lacie, den har både FW & USB och yes, den strömmatas från datan. Smidigt när jag ska bara stoppa den i ryggan med Powerbooken, två mikrofoner, preampen & ljudkortet. Kanon!

Tack alla!

1
Bevaka tråden