Både originalet och den här nya versionen är helt fantastiska, men måste faktiskt erkänna att jag blir lite besviken när man kommer till slutet och ser Apple-loggan.. Apple gör väldigt bra produkter, jag älskar min MacBook, men att på något sätt försöka sätta ett likhetstecken mellan människor som Ghandi, Winston Churchill och Martin Luther King och ett företag som i slutändan har som sitt främsta intresse att tjäna pengar..? Dunno... Känns fel. Apple har många nya idéer och de tillverkar många bra produkter, men hur gärna alla fanboys vill (jag inkluderat) så kommer de aldrig förändra världen på ett sätt som faktiskt betyder nåt.
Nu lite off topic, fast halvt relaterat (och jag kommer bli flame:ad för det här). Häromdan kollade jag på ett av klippen från All Things Digital där Jobs & Gates blev intervjuade. Någonstans mitt i dyker frasen "...both of you will go down in history books..." och jag börjar fundera lite. Steve Jobs är en duktig ledare, och en otrolig talare, men vad har han egentligen gjort för att förtjäna en plats bland kungar, presidenter och revolutionärer? Okej, det kanske inte var en sådan historiebok de menade, ta en ekonomibok då. iPoden har tagit världen med storm och Apple har gjort en helvändning. Är det något unikt som gör det speciellt viktigt att komma ihåg? Sånt här händer väldigt ofta, titta på Nokia och Ericsson som båda har haft sina storhetstider i mobilvärlden. Apple är inget undantag, något som har hänt för första gången på evigheter, det är bara ett av alla andra (Google?) företag. Har en känsla av att hamnar Jobs i en historiebok kommer det nog bara vara som en fotnot att han var konkurrent till Gates...
Jag tror att det jag försöker komma till i slutändan är att folk verkar ha en lite.. snedvriden.. bild av Jobs och Apple. I slutändan är både Jobs och Apples intresse att tjäna pengar och allt de har gjort hittills har varit att bättra på deras chanser att tjäna mer pengar. All hype, allt hemlighetsmakeri, alla småsaker (doften på datorer etc) är bara där för att emotionellt binda folk vid företaget så att de köper fler produkter. Och visst gör de ett väldigt bra jobb..