Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mp3-spelare med bra inspelning?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här med mp3-spelare med bra inspelningsfunktion är en riktig djungel. Jag försökte hitta något vettigt alternativ för några månader sedan, men då blev jag skogstokig och gav upp, nu försöker jag igen!

Är på jakt efter en mp3-spelare som:
- Kan spela in i 320 kbps (eller ja så bra kvalitet som möjligt helt enkelt)
- Har line-in, alltså att jag kan koppla in en mikrofon

Finns det verkligen ingen sådan spelare? Jag har i övrigt inga direkta krav alls, behöver inte ha varken bild, film, eller liknande. Dock gärna liten och flashbaserad. Och ja, jag vet att det finns iPod-tillbehör som gör att man kan spela in men jag känner inte direkt för att köpa en ny stor iPod då jag redan har en första generationens Nano. Så med risk för lynchning tänkte jag mig något annat än Apple

Vore mycket tacksam för all hjälp jag kan få

Jag kör med en iRiver ifp 799. Den har några år på nacken men för ändamålet är den utmärkt. Går fint att spela in 320 kbps.

Ja konstigt nog verkar det som om utvecklingen går bakåt. Tidigare mp3-spelare kunde spela in i hög kvalitet men om man vill hitta någon ny så går det inte.... hmmm

Det är fascinerande hur otroligt dåliga tillverkarna är att ange exakta specifikationer för sina spelare. Var ex. nyss in på irivers hemsida, hittar inte ett ord om i vilken kvalitet de olika spelarna spelar in i. Samma på iaudios sida.

Ursprungligen av oskarrr:

Är på jakt efter en mp3-spelare som:

- Har line-in, alltså att jag kan koppla in en mikrofon

Du råkade säkert bara skriva fel, men för att undvika missförstånd kan det kanske vara på sin plats att påpeka att du alltså ska en en spelare med mic-in. Line-in är inte tillräckligt. Har spelaren bara line- men inte mic-in behövs en separat mikrofonförstärkare.

Här är specarna på ifp-799 iaf.

General

* Product type
* Flash player

* PC interface(s) supported
* Hi-Speed USB

* Digital player signal-to-noise ratio
* 90 dB

* Flash memory installed
* 1 GB Integrated

* Depth
* 1.1 in

* Width
* 3.4 in

* Digital storage
* None

* Weight
* 2.2 oz

* Height
* 1.3 in

* Dimensions (W x D x H)
* 3.4 in x 1.1 in x 1.3 in

* Color
* Purple

* Included accessories
* Neck strap, Wrist strap

* Packaged quantity
* 1

* Software type
* Drivers & Utilities

* Digital storage media type
* None

Radio

* Tuner frequency range
* FM: 87.5 - 108 MHz

* Radio signal-to-noise ratio
* 50 dB

* Tuner type
* Digital Radio tuner

* Tuner bands
* FM

* Antenna form factor
* Headphone cord FM

* Tuning display
* LCD display

Digital Player / Recorder

* Digital player supported digital audio standards
* ASF, MP3, WMA, Ogg Vorbis

* Digital player response bandwidth
* 20 - 20000 Hz

* Digital player supported bit rate
* 32 - 320

* Digital player ID3 tags support
* Yes

* External hard drive function
* Yes

Battery

* Battery size
* AA type

* Battery
* AA type Standard battery

* Battery Life Details
* Digital playback Alkaline 40 hour(s)

Audio System

* Sound output mode
* Stereo

* Additional features
* USB 2.0 compatibility, FM radio recording capability

Cable(s) / Peripheral(s)

* Cable(s) included
* Audio cable - External, USB cable - External

Connections

* Connector type
* 1 x Headphones Mini-phone stereo 3.5 mm, 1 x Audio line-in Mini-phone stereo 3.5 mm, 1 x USB

Built-in Display

* Audio system built-in display
* LCD

* Backlight display
* Yes

Audio Features

* Timer
* Wake, Record

* Built-in clock
* Digital clock

Remote Control

* Remote control
* None

Microphone

* Microphone type
* Built-in

Headphones

* Headphones type
* Binaural Ear-bud

* Sound output mode
* Stereo

* Connectivity technology
* Wired

Publish these specs on your Web site

thomasti>Tja, på ifp heter den line-in och inget annat. Den har en inbyggt micstärkare. Har gjort några riktigt fina liveinspelningar med ett par Line Audio cm2.

Ursprungligen av pumpernickle:

thomasti>Tja, på ifp heter den line-in och inget annat. Den har en inbyggt micstärkare. Har gjort några riktigt fina liveinspelningar med ett par Line Audio cm2.

Har den inbyggd micstärkare så är det mic-in (oavsett vad de må kalla det). Dock finns vissa apparater (vet inte om den där ifp hör till dem) som har en kombinerad mic- och line-in. Men om jag minns rätt brukar dessa skrivas som mic/line-in (men jag erkänner att mitt minne är något otydligt på den punkten så den som vet bättre får gärna rätta mig).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 11:32

Sov inte på korg mr-1

portabel dsd bandare i fick format.:cool: då har du en produkt som piskar dom vassaste 24 bitars 192 pcm ljudkorten.

http://korg.com/gear/info.asp?a_prod_no=MR1

ja ifp-799 verkar ju vara en riktigt trevlig liten skapelse, synd bara att den inte tillverkas längre... och konstigt nog verkar det som sagt som att tillverkarna tar bort inspelningsmöjligheter i nyare modeller, förstår verkligen inte

Detta är ju ett alternativ, inte en Mp3 spelare i den bemärkelsen iofs, men med inbyggd MIC . Jag har en H-4 ( föregångaren med XLR in ockå ). Riktigt bra inspelningar !

http://studio.idg.se/2.1078/1.95590

Ursprungligen av lilledanne:

Detta är ju ett alternativ, inte en Mp3 spelare i den bemärkelsen iofs, men med inbyggd MIC . Jag har en H-4 ( föregångaren med XLR in ockå ). Riktigt bra inspelningar !

http://studio.idg.se/2.1078/1.95590

Ja Zoom H2 har jag faktiskt börjat intressera mig för alltmer den senaste tiden. Ser ju riktigt fin ut, och förhoppningsvis inte så dyr. Hoppas bara att den inte är lika plastig som H4

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 12:52

Det speciella med mr-1 är dock att tidigare tillgängliga 1 bitars DSD system kostar som en ny stads jeep ungefär och är definitivt inte portabla. Det finns en större modell mr-1000 som har xlr och 5.6Mhz samplings frekvens.

Men andra alternativ är ju m-audios portabla om man vill köra konventionell pcm.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-25 17:47

Fler specar?!

Ursprungligen av oskarrr:

Är på jakt efter en mp3-spelare som:
- Kan spela in i 320 kbps (eller ja så bra kvalitet som möjligt helt enkelt)
- Har line-in, alltså att jag kan koppla in en mikrofon

Dock gärna liten och flashbaserad. Och ja, jag vet att det finns iPod-tillbehör som gör att man kan spela in men jag känner inte direkt för att köpa en ny stor iPod då jag redan har en första generationens Nano. Så med risk för lynchning tänkte jag mig något annat än Apple

Hallå Oskarr,

När du säger "så bra kvalitet som möjligt" kan du glömma modeller som bara spelar in komprimerat! Satsa på en modell som spelar in i full WAV-kvalitet eller bättre. De går att få från en tusenlapp, så om du inte är på extremt låg budget slutar vi prata om MP3-inspelning här. OK?!
Och du har helt rätt att iPod-tillbehör är fel väg att gå. Det finns andra tillverkare som är mycket bättre! Se nedan...

Om du kan ringa in dina specar lite närmare är det lättare att spika vilken modell som är rätt för dig!
Alltså:
- Vilken storlek/formfaktor duger för dig? Stor som ett cigarettpaket, som en tändsticksask, som en cd-walkman? Ju mindre desto färre funktioner förstås (eller dyrare om det är en toppmodell).
- Vad har du för format på mick-kontakterna, och hur hade du tänkt att förstärka dem? Dvs, kör du två separata mono-mickar eller en sammanslagen stereo? Är det 3,5 mm stereo, XLR (med eller utan fantommatning?)? Har de någon separat mickförsärkare som du kopplar in i linjen, eller förlitar du dig på spelarens interna?
- Har du funderat på en extern A/D-omvandlare så att du kan använda spelarens digitalingång, eller förlitar du dig även här på spelarens interna A/D?
- Viktigast av allt, vad är din budget?

Spontant låter det som om Edirol R-09 är modellen för dig. Liten, och flashbaserad, men med grym prestanda, om än något dyr. Vad säger du?!

Skicka gärna ett privat meddelande om du behöver mer råd.

/Jan

Citerar från http://taperssection.com/index.php/topic,82731.0.html
Recorder alternatives for less than $1000 include:

recorders with digital optical input, plus analog mic and line input
-- iRiver H120/140 with Rockbox software (discontinued, ~$150-$200 used)
-- Creative Nomad Jukebox 3 or "JB3" (discontinued, ~$100-$150 used)
-- Sony MZ-RH1 Hi-MD recorder (~$300)

recorders with digital coax input, plus Mic and Line
-- M-Audio Microtrack 2496 (~$375)
-- Marantz PMD671 (~$850, less at martelelectronics.com)
-- Tascam HD-P2 (~$850)

recorders that have Mic and Line input only, no digital
-- Zoom H2 (MSRP $200, shipping in Summer)
-- Zoom H4 (MSRP $300)
-- Edirol R-09 (~$375)
-- Fostex FR-2LE (MSRP $600, shipping by end of April?)
-- Marantz PMD660 ($709 with Oade ACM preamp upgrade )
-- Korg MR-1 (MSRP $700, records one-bit or PCM)

With the exception of the Sony Hi-MD, all allow drag and drop file
transfers to a PC.

All of these devices have been discussed in this forum, some extensively,
during the last few months. There are fans of each of these devices here.
Use the Search function to catch up with people's experiences.

Generally, when you pay more you get sturdier construction, better
preamps, better metering, easier-to-use controls, and more features.

Senast redigerat 2007-06-26 11:56

Nu verkar det som att Zoom H2 äntligen är på gång. Mark Nelson på O'reilly har gjort en rätt genomgående recension:
http://digitalmedia.oreilly.com/pub/a/oreilly/digitalmedia/2007/09/13/review-zoom-h2-surround-recorder.html?page=1

Någon som har haft chans att testa den?

1
Bevaka tråden