- Johan Andersson
- Medlem ●
- Kalmar
- 2003-04-20 20:15
Jag påbörjade nyligen en distansutbildning under den gamla fina parollen Desktop Publishing -- främst för att lära mig Adobe InDesign lite ordentligt men därmed inte sagt att jag som självlärd kan allt om allting annat. Utbildningsföretaget skröt mer än gärna med att man är (Sveriges enda tydligen) så kallade Adobe Certified Training Providers och dessutom så framstod det på alla sätt och vis som att man utgick ifrån en Mac OS-plattform så allt verkade inledningsvis riktigt bra. Jag har dessutom lyckats få det hela finansierat genom kunskapslyftet, dvs arbetsförmedlingen/kommunen/whoever betalar notan och dessutom ges möjlighet att få låna både dator liksom fullständiga versioner av alla program mer eller mindre gratis. Jättebra tyckte jag och gjorde mig av med min egen och tänkte leva på lånemaskinen några månader och förhoppningsvis på det sättet kunna vänta ut nya maskiner innan jag själv skaffade mig en ny (och jobba ihop mellanskillnaden).
Riktigt så bra som jag hade tänkt mig det blev det dock inte. Lånemaskinen visade sig vara en gammal Intel Celeron WinXP-burk med 15-tumsskärm och trots Adobe-certifikatet så använder man sig av gamla versioner av flera program, där ibland Photoshop 6 och Illustrator 9, alltså program som (om jag inte har fel) inte ens startar på en modern maskin från Apple. Efter en rad mail och telefonsamtal har jag dock fått det definitiva beskedet att någon Mac inte finns att låna över huvud taget men att det eventuellt kan gå att skrapa fram Mac-versioner av programmen -- förutsatt att jag kör Mac OS 9. Vissa tycker kanske att jag gnäller över lyxproblem men jag anser nog ändå att det är ganska dåligt. Dessutom har hela grejen hanterats fruktansvärt dåligt av företaget ifråga.
För att komma till sak. För att lösa det hela skulle jag helst av allt vilja köpa mig en egen ny dator liksom egna skarpa versioner av aktuell programvara från Adobe (Photoshop, InDesign, Illustrator, Acrobat). Dessa finns för visso i så kallad Design Collection men kostar (med sina 18000 kronor) ändå något mer än vad studerandeekonomin tillåter. På Adobes amerikanska webbsida finns studentlicenser som kostar mer humana 399 dollar (alltså drygt 3000 spänn) men dessa tycks bara vara tillgängliga där och jag har inte lyckats hitta någonting liknande på den svenska motsvarigheten. Jag har skickat mail till svenska Adobes säljavdelning men inte fått något svar.
Är det någon som vet något och som kan tipsa? Jag har till exempel sett (anat) att det finns folk här som verkar arbeta för svenska Adobe.
Länk till amerikanska studentlicenser: http://www.adobe.com/education/purchasing/education_pricing.html