Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TR-Rack vs CS6r, EX5r...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Visserligen tycker jag att Korg har sköna ljud men de passar aldrig in i mina produktioner. Funderar därför att byta mitt TR-Rack mot något motsvarande och har mer och mer börjat gilla Yamahas produkter (Rolands JV-modulserie har jag aldrig fallit för). Funderat lite på CS6r. Kan det vara något? Jag är mest ute efter en modul som har bra allroundljud, främst för elektronisk musik och som inbjuder till musikskapande.
Jag har redan en AN1x så det kanske blir kaka på kaka?
Någon som har bra tips?
(Egentligen vill jag ha en gammal TG500 för att återuppleva 80-talet men då de lyst med sin frånvaro eller haft överpriser på ebay så har jag skippat det..)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-04 21:00

För bra allroundljud är det väl EX5 som är bäst av de du listar. Räkna inte för mycket på dess multitimbralitet bara, i praktiken är det rätt långt från 16 parter.
Jag har en fullt expanderad sådan själv och är dock störtnöjd med den, den går verkligen att växa i, finns så otroligt många möjligheter i den.
Den har ju också I PRINCIP både AN1X och CS6 inbyggd.
Rackversionen är ju dessutom löjligt billig numera.

Multitimbralitet är inte speciellt viktigt för mig utan möjligheten att snabbt hitta sköna ljud med karaktär som färgats av filter mm, något jag saknar på många moderna instrument eller i mjukvarusynthvärlden. TR-Racket ger fina ljud men ingen spelkänsla.
Kollade upp EX5r lite närmare, den verkar klart intressant och du har rätt i att den verkar ha det som CS6 kräver expansioner för har EX redan inbyggt från början (och då känns det som om min AN1xa blir överflödig). Det finns en del på nätet som säljs för ungefär samma pris som TR brukar gå för. Det som gör mig lite rädd är en omodern diskdrive och storleken på modulen (3 rack i höjd). Kanske det som fått priserna att rasa?

Hej!

-Har för mig att EX5 och AN1x skiljer sig (kompletterar?) när det gäller AN-syntesens polyfoni?

MVH

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-06 21:27
Ursprungligen av ACID LIZARD:

Hej!

-Har för mig att EX5 och AN1x skiljer sig (kompletterar?) när det gäller AN-syntesens polyfoni?

MVH

Om jag inte missminner mig så går det bara att köra två toner med AN samtidigt på EX5, medan AN1X kan mer. Om jag inte missminner mig som sagt.
Fast å andra sidan går det att köra två toner AN och desto fler AWM samtidigt.
Man kan även sampla av en AN-röst och göra AWM av det, ifall att ens polyfoni sviker.

Synthboy: Omodern diskdrive behöver du inte oroa dig över, har haft två stycken hittills (funderar på att köpa mig rackversionen också) och båda har funkat prima, och jag har inte hört om några problem med dem heller.
Sen går det ju att sätta i ett SCSI-interface och istället köra via en CD-läsare (vilket jag gör) eller en kortläsare (vilket jag också har, men inte orkat få liv i än).

1 AN-röst plus 1-3 AWM gäller för EX5:an.

Kan rekommendera EX5R pga av dess enorma möjligheter. Editerandet kräver viss övning, men det är egentligen bara möjligheterna som gör det lite oöverskådligt till att börja med.

Typiskt nog nu när jag väl bestämt mig för en EX5R så försvinner två annonser som funnits länge framför näsan på mig och som hade ett lagom och trevligt pris på 2500:-
Är det ingen som har en över? Bussgods är det som gäller antar jag ifall det inte handlar om Göteborgsområdet.

Har ju själv en An1xa. Den klarar 10 toners polyfoni alternativt 5 med dubbla ljud (fördelade på scene1 och 2). De AN-ljuddemos jag hört på EX5an är extremt lika AN1x:ans ljud fast kanske något avskalade. Kan som alla andra säga att AN1x:an är grymt underskattad och det kanske inte är/var så konstigt då presetljuden inriktar sig på "brass" och är skittrista. Yamaha släppte en samling nya ljudbanker att ladda ner som visade synthens riktiga potential efter lanseringen men antar då att det var för sent.

Bobbski: Som ingenjör så kan jag inte låta bli att se en viss tjusning i EX5:ans "modd-möjligheter". Sånt gör att jag håller intresset vid liv. Läste det med kortläsare etc tidigare men kan bara inte låta bli att undra var då fått in din CD-läsare? Läser du in samplingar direkt från CDn till internminnet? Tar det lång tid som ryktena säger?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-06 23:43

CD:n står bredvid och är hopkopplad med en kabel bara. Kortläsaren ska dels gå att stoppa i min externa SCSI-cdläsarburk, men jag har för mig att jag läst att en del istället plockat ur floppyn ur själva synthen och stoppat i kortläsaren där. Hur det får plats vettefan, men efter lite mindre modifikationer av chassiet ska det nog gå
Jag använder CD:n till att läsa in samplingar till internminnet (antingen till Flash så att det alltid ligger där när jag startar upp synthen, eller till RAM-Minnet där det ryms mer men där allt försvinner när strömmen bryts) eller så laddar jag ljudbanker, arpeggios eller hela låtar till sequencern.. fast den har jag inte brytt mig om något nämnvärt.
Ryktena stämmer är jag rädd, det går RUSKIGT slött att ladda samplingar
Ungefär en megabyte i minuten, dvs ca en kvart för att ladda in en pianobank på 15 mb.

• Medlem
  • Lidingö
  • 2007-06-08 15:05
Ursprungligen av Bobbski:

Hur det får plats vettefan, men efter lite mindre modifikationer av chassiet ska det nog gå

Bara att sikta på en 3.5 tums scsi kortläsare (SMC, MicroTec, Kodak, etc) som INTE kräver drivisar för att fungera (tips: fungerar det enligt spec för t.ex Dos så funkar det sannolikt även för EX5:an). Finns ibland på Ebay för ett par hundringar (max). Har skrivit om detta tidigare också men kan gärna upprepa det: ett annat alternativ är att skaffa en 3.5 tums ide-flash läsare + en ide->scsi brygga (t.ex ACard). Dessa enheter passar direkt i "floppyhålet". Går man IDE-vägen så kan man ju också skaffa ett internt ide->cf kort och montera allting inuti lådan. Har man då ASIB1 scsi kortet och kör den vägen mot datorn så ploppar kortet upp som en enhet under windows och mac os.

Vi var några stycken som körde benchmark på en 1mb stor voice-fil på EX5Tech. Snittfarten för att ladda denna hamnade på 22 sekunder ungefär (i detta fallet). Att scsi är apslött ska tydligen bero på att Yamaha använde mjukvarumässig "polling i/o" istället för dedikerade kretsar.

//Danne

Ahh okey man tycker ju annars att en sådan enorm burk skulle kunna svälja det mesta i form av expansioner som flashläsare etc borde ju var helt tomt inuti hehe
Ja då kan man väl konstatera att det bästa är att en gång för alla lägga in sina favoritljud (som Fairlight-kör i mitt fall) i flashen o sen låta bli att leka med samplingar för att slippa få magsår

Jaja är det någon som ser en sån burk eller vill byta ner sig till ett mindre och enklare TR-Rack så skicka iväg ett direktmejl vet jag

Tack för alla svar, detaljerna tar jag gärna o djupdyker i när jag väl hittat ngn modul. För tillfället verkar det öken men sånt går ju i vågor... samma kan man säga om mitt intresse. Får jag itne tag i en sådan inom en månad så lär jag tröttna o börjar spana efter ngt helt anant istället

Kollade lite på ebay efter scsi-kortläsare men hittade inget vettigt. Sen att belasta en redan hårt belastad CPU med mjukvaru-polling känns lite dumsnålt när de ändå väl satsat så mkt på att få en såpass kompetent maskin. Men ofta så är det inte ingenjörerna utan ledningen som skär i kostnaderna, deadlines ska hållas osv. Så scsi-prestanda fick väl offras.. samtidigt är det ganska upphetsande med en maskin som har brister o en massa tricks att gå runt dem.. inte sant?

1
Bevaka tråden