Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att producera en fotobok är frustrerande (hjälp!)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått den goda idén att försöka få ut ett antal digitala bilder i form av en fotobok. Bra så.

Problemet är när man ska producera dessa små alster. Jag gör boken helst med InDesign för där har man trots allt kontroll. Men tyvärr har allt för många fotoföretag fått för sig den dåliga idén att man ska använda bökiga programvaror för layoutandet och det är där mitt problem ligger.

*Vilka fotoföretag förutom Pixelpolis kan ta emot fotoböcker producerade med konventionella layoutprogram?

Har kämpat med MyPhotoBooks programvara och känner mig maktlös, det vill inte som jag vill.;)

Min tanke är att skicka boken som PDF. Ett problem är att InDesign ger låg kvalitet vid JPEG-export och därför sprack den tanken.

Hjälp mig!

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-06-04 19:52

Vad är det för en HighEnd-fotobok du ska göra? Om inte ens InDesigns PDF-export duger? Den verkar ju duga till 99,9% (resten kör väll mot förmodan Quark) av all print-produktion i det här landet. Jag har jobbat med reklam och media i snart 10 år. Just nu håller jag på att avlsluta ett projekt som kommer resultera i en 300+ sidor tjock bok med i snitt 2-3 bilder på varje uppslag. Vad har du för bakgrund/erfarenhet av InDesign egentligen?

Tror du använder fel inställningar vid PDF-export om jag nu tolkar ditt inlägg rätt (dvs att JPGarna i dokumentet blir lågupplösta vid export av PDF).

Jag var kanske för otydlig. Följande problem är det:

*Jag får endast ut lågupplösta sidor om jag exporterar till JPEG från InDesign. Tyvärr kräver diverse labb att boksidorna är sparade som just JPEG.

*Tanken är därför att kunna anlita ett labb som tar emot jobb gjorde med InDesign, antingen packade för tryck eller i PDF-format.

Export till PDF fungerar alldeles utmärkt, problemet ligger i att diverse labb endast hanterar saker gjorda med det egna programmet (special) eller endast tar emot sidor som sparats som JPEG (känns lite knöligt att använda Photoshop som layoutprogram).

Den som kan ta emot boken direkt som PDF (förberett för tryck) eller InDesign-dokument packade för tryck får beställningen, om det finns ett "fotolabb" eller "fotoboksutgivare" som hanterar det.

Edit: även om det är bökigt får det bli "omvägen" via Photoshop om så krävs.

Senast redigerat 2007-06-04 21:51
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-06-04 22:55

De här som du kan skicka egenformaterade böcker till. Utan att använda någon ihopknåpad programvara. Hur 17 hanterar de det? Får du välja format hur du vill? Eller får du använda specifika format? Det kan vara lurigt att beräkna exakt sidantal också. Beroende på hur boken binds och hur många sidor det blir. Hur hanteras allt detta av dessa siter?

Har du några adresser? Jag blev nyfiken på detta.

Exportera till PDF från InD (lämpligt högupplöst format)
Öppna i Acrobat Pro (ej Reader)
Exportera till JPEG och ställ in upplösning etc som önskas (underOptions eller Advanced i exportdialogrutan)

Klart!

För du har väl hela CS-paketet med Acrobat fullversion nu när du har InD?

Annars kan du öppna en och en sida av PDFen i PhotoShop och spara som JPEG.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-06-06 20:39

Lulu tar för övrigt emot pdf-format. http://www.lulu.com
Hur de är kvalitetsmässigt har jag ingen aning, jag har hört både bra och dålig kritik.

Jag kan inte rekomendera text om du använder någon av de ställena som kräver jpeg. Texten rastreras och blir pixlig-suddig och blir "tryckt" i alla färgerna (cmyk). Åtminstone de exempel jag har sett...

Jag har varit ute och rest men nu väcker jag tråden igen.;)

Tack för svaren. Jag har tänkt använda text och har gjort en särskild mall i InDesign utifrån sidspecifikationen som jag häntat från Pixopolis. Har skrivit till företaget ifråga och kommer att ringa upp så fort jag får tid.

Problemet som jag ser det är att de fotoboksprogrammen som man prackas på är knöliga att använda med dålig kontroll, framförallt när InDesign ju är rena precisionsinstrumentet och ger maximal frihet.

Min tänkta fotobok innehåller både bilder och text, det är alltså nödvändigt att texten kan hanteras ordentligt. Från Pixopolis har jag fått reda på att upplösningen ska vara 300 dpi för sidan, mått är 205 x 280 mm.

Har testat att köra ut EPS från InDesign och öppna i Photoshop följt av JPEG-omsparande i högsta möjliga kvalitet. Resultatet såg helt klart bra ut på skärmen, dock känns det lite skakigt med texten som naturligtvis bör tryckas i svart och inte med cmy inblandat.

Vad det gäller mallar har jag laddat ner mallar för sidorna och montering av dessa i InDesign (med marginaler inställda) har givit ett bra resultat.

Matts E. Lindmark: De böcker jag gjort på pixopolis genom inDesign med export till högupplöst pdf och eps med omvandling till jpg har kvalitén i texten varit bra.

Mvh Daniel

Det är länge sedan Matts E. Lindmark höll på med boken.

Blev det ngt resultat ?

1
Bevaka tråden