Jag har varit ute och rest men nu väcker jag tråden igen.;)
Tack för svaren. Jag har tänkt använda text och har gjort en särskild mall i InDesign utifrån sidspecifikationen som jag häntat från Pixopolis. Har skrivit till företaget ifråga och kommer att ringa upp så fort jag får tid.
Problemet som jag ser det är att de fotoboksprogrammen som man prackas på är knöliga att använda med dålig kontroll, framförallt när InDesign ju är rena precisionsinstrumentet och ger maximal frihet.
Min tänkta fotobok innehåller både bilder och text, det är alltså nödvändigt att texten kan hanteras ordentligt. Från Pixopolis har jag fått reda på att upplösningen ska vara 300 dpi för sidan, mått är 205 x 280 mm.
Har testat att köra ut EPS från InDesign och öppna i Photoshop följt av JPEG-omsparande i högsta möjliga kvalitet. Resultatet såg helt klart bra ut på skärmen, dock känns det lite skakigt med texten som naturligtvis bör tryckas i svart och inte med cmy inblandat.
Vad det gäller mallar har jag laddat ner mallar för sidorna och montering av dessa i InDesign (med marginaler inställda) har givit ett bra resultat.