Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pioneer DVR-112DBK, nån som vet?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihopa,
tänkte köpa en pioneer DVR-112DBK till min Powermac G5 och undrar om nån vet om den passar/funkar med mac? på pixmania står det att den endast är kompatibel med Windows 2000, XP. men sen så finns den på macoteket, fast där heter den bara pioneer DVR-112. är det olika modeller el samma drive?

pixmania: http://www.pixmania.com/se/se/534351/art/pioneer/intern-brannare-dvd-rw-18.html?srcid=87

macoteket: http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1021404&product_id=1167152

antar att det bara är att ringa och fråga men det var för sent att göra det idag

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-04 22:40

BK står för Black, svart alltså.. Kompabiliteten är nog mer en slentrianmässig text... Har svårt att se att EFI skulle blanda sig i vilken drive du sätter på kablen.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010108287

Åtminstone DVR111 funkar hur bra som helst under Tiger. Den medföljande skivan med drivrutiner och jox är bara att kasta.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 22:01

112'an fungerar kalas!
Köpte min ifrån macoteket efter att orginal discdrivern i en gammal G5'a beslöt sig för att lägga av (har aldrig varit med om att en brännare inte vill längre...)

Killen jag snackade med viste faktiskt inte om den skulle fungera med t.ex. dvd studio pro, eller med nått annat. Men det visa sig att den fungerar kalas med både dvd studio pro och osx inbyggda brännar"program"!

En sak du ska tänka på är installationen (rent fysiskt) av brännaren... Jag höll på att bli tokig... Vet inte hur andra installerar nya dvd enheter men jag var tvungen att plugga in den i gammal pc för att få ut släden för att kunna ta bort plastbiten på fronten.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 22:04

Kenneth hann före...

En sökning på Accelerate Your Macs Drive Compatibility Database brukar vara till hjälp.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 22:14
Ursprungligen av Kenneth M:

112'an fungerar kalas!
Köpte min ifrån macoteket efter att orginal discdrivern i en gammal G5'a beslöt sig för att lägga av (har aldrig varit med om att en brännare inte vill längre...)

Killen jag snackade med viste faktiskt inte om den skulle fungera med t.ex. dvd studio pro, eller med nått annat. Men det visa sig att den fungerar kalas med både dvd studio pro och osx inbyggda brännar"program"!

En sak du ska tänka på är installationen (rent fysiskt) av brännaren... Jag höll på att bli tokig... Vet inte hur andra installerar nya dvd enheter men jag var tvungen att plugga in den i gammal pc för att få ut släden för att kunna ta bort plastbiten på fronten.

Patchburn behövs inte för att det ska funka med inbyggda Disc Burner, eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 22:17

På Apples webbplats finns installationsanvisningar till din G5:a (och andra Power Macar).

PM G5 (G5_Ju 04_Late 04_Early 05) Optical Drive (DIY)

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-06 00:15
Ursprungligen av Kenneth M:

En sak du ska tänka på är installationen (rent fysiskt) av brännaren... Jag höll på att bli tokig... Vet inte hur andra installerar nya dvd enheter men jag var tvungen att plugga in den i gammal pc för att få ut släden för att kunna ta bort plastbiten på fronten.

Hmm.. inget hål att peta ut släden, med hjälp av ett gem då? :">

Eller så gick du bara över bron för att hämta vatten

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 22:27

Patchburn vad jag hört/läst här på forumet är inte nödvändigt efter 10.4 uppdateringen.
Vet inte om det stämmer, men jag har lyckats bränna ett X antal singellayer och duallayer skivor utan några som helst problem. Kanske rentutav har haft otrolig flax, men det lutar åt att man inte behöver installera patchburn för att nyare brännare ska funka.

Korrekt. Patchburn behövs ej under Tiger.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-06 07:41

Jeppe_E - Första gången jag någonsin behövt byta en rom enhet i en mac. Provade dock gemet men slädet ville inte rubba. Kolla på den här tråden ifrån "då" hur frustrerad jag var, haha... http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/216483-braennare-i-powermac-g5or.html - Frustrationen "syns" tydligt i inlägg #7.

1
Bevaka tråden