Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

U-NO-60 - Gratis Juno-60 VST värd namnet

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-06 11:25

Ville bara tipsa om ett vst-instrument som intresserat mig på det senaste.

Den som surfat in på kvraudio de senaste 2 veckorna har kunnat läsa nyheten om en Juno-60 klon som uppdaterats flitigt under dagarna som gått. U-NO-60 heter den, Togu Audio Line ligger bakom instrumentet och den är skrivande version uppe i version 1.0.4. Nu äger jag själv ingen Juno-60 (utan en Juno-106) men den har helt klart förutsättningarna att kunna bli en bra mjukisvariant av Juno-syntarna.

I de senaste versionerna har Choruset implementeras och det påminner ganska mycket om originalet. Choruset finns även som en vst-effekt, men jag tror att det kommer att bättras på eftersom (låter lite alias-artefakter över det i dagsläget).

Mer info: http://kunz.corrupt.ch
Samt: http://www.kvraudio.com/get/2813.html

Tjusigt! Tackar för tipset! Saknar den gamla pluggen JunoX2 som var kalas men strulade alltför mycket. Det här kanske kan vara en bättre variant. Ska testas!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-06 17:47

Tack för tipset. Måste naturligtvis provas ja.

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-07 22:18

Då var både Junon och choruset uppdaterad igen: http://www.kvraudio.com/news/7373.html

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-07 22:35

Provspelat å provtweakat nu. Nog låter det Juno alltid, väldigt kul - gränssnittet är jag ju helt bekant med så därför blir det en tilltalande känsla därav också. Nu har jag "junoljudet" i skallen och ska försöka få min kära Subtractor att låta så också. Saken var nämligen den att Junopluggen, gratis, fin och allt, kostade mycket i CPU åtminstone med lite längre release och sådär. Ska försöka göra lite musik med den sedan.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-07 22:59

Ah, det är alltid så trevligt att tweaka ljud, särskilt när man får lite inspiration. Nu sitter jag å lirar på ett ljud på Subtractorn som får mig att tänka på hur det var med Jupiter 4:an (som är mycket åt Juno 60 också fast ännu råare och syntigare). Det är kul...

Så här hemskt lät subtractorn efter ett slag:

http://alla-letade-och-sedan-fann.de/puppyowner.mp3

Men ok ok jag vet, nu var det U nO 60!

Jag ska testa den med... hårdare

Ska iaf nämna att när den där ljudsnutten lirar med alla 6 st Subtractor-ljud, effekter, masterpluggen mm så går det åt mellan 27-32% CPU i datorns egen mätare. Då med Asio4All och interna ljudkortet & 8 ms latency och med IE7, MSN och lite annat igång. Datorn har 512 Mb, kör XP home och har en Pentium M-processor på 2,26 Ghz. Stänger jag av mastring + alla effekter kommer CPUn ned till mellan 15-18%. Då används typ 24 röster samtidigt. Med U NO 60 så räckte det med att spela ungefär 5-6 röster för att processorn skulle jobba uppåt 60-80%.

Senast redigerat 2007-06-08 01:54
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-09 19:02

Testade igenom den här idag och visst - den låter Juno, men jag hade grava problem med röster som föll bort. Den verkade bara palla fyra röster samtidigt, men annars lät det riktigt fint...:)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-10 11:40

Undra på att man får jupiterfyravibbar då!

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-10 11:48

PF & kroffe: Pluggen uppdateras typ hela tiden, även under versionsnummerna, så egentligen är det kanske smartare att återkomma till den här om några veckor när de värsta småbuggarna petats ut.

Jag tror att den senaste versionen har ett återkommande problem med denormal (beräkningar med så små värden att cpu:n switchar till ett annat läge) vilket gör att den dra mer cpu än vad som behövs.

Inte för att det egentligen hör hit i diskussionen men pluggen lär aldrig komma ner i Reasons cpu-prestanda, lika lite som t.ex. Arturias emuleringar skulle komma att göra det.

Btw, preset 1 (det helt öppna ljudet) upplever jag som väldigt "rått", inte riktigt som jag tänker mig Juno-60/106:an. Fler som tänkt på det? Så fort filter och chorus kommer på känns det ju mer bekant som sagt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-10 13:40

Nja...tyckte nog den lät tillräckligt autentiskt med öppna filter, i alla fall om man jämför med Juno-106ans DCOer. Däremot saknade jag den där riktiga boosten i basen som 106an har. På min AMD2Ghz som är 4 år gammal drog den inte nämvärt mycket CPU-kraft. Ser fram emot en full sex rösters version i vilket fall.

1
Bevaka tråden