Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykten inför WWDC keynote ikväll

Tråden skapades och har fått 154 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dags för en klassisk tråd; en tråd där vi kan gissa, mer eller mindre fantasifullt, om vad som kommer att presenteras på måndag 11:e Juni av Steve.

19.00 på måndag börjar Keynote och då vet vi!

Apples WWDC sida:
http://developer.apple.com/wwdc/

En bra inspirationsstart kan vara TUAW:s gissningar: http://www.tuaw.com/2007/06/06/tuaw-predictions-roundup-for-wwdc-07/

Så, mina gissningar:

  • Ny iMac - dock tror jag verkligen inte på borstad aluminium, passar inte nuvarande uppdelning mellan 'proffs' och 'konsument'

  • Alla hemliga features i Leopard kommer att gås igenom, såklart. Bland dessa finns nytt utseende, radikalt ny Finder samt andra godsaker.

  • Snabb presentation av iLife 08 som kommer följa med Leopard, presenteras mest för att visa utvecklarna vad man kan göra med Leopards nya teknologier.

  • Presentation av hur tredjepartsutveckling för iPhone kommer att gå till. jag gissar på någon sorts SDK för iPhone, tillsammans med distribution via Apple och iTunes. Kommer kanske även visas några smakprov från kända utvecklare, typ Omni el. dyl.

Gissa på! Snart vet vi

Två snabba:

Edit: Jag kanske får ta tillbaka det där med ZFS, enligt Gruber kanske MacRumors tolkat in för mycket i Suns uttalande (se den länkade råden. (Att ZFS kommer i 10.5 är ingen hemlighet, men det där med huvudfilsystem verkar tveksamt.)

Edit 2: Utifrån Think Secrets senaste påstående så får jag kanske ta tillbaka det där med ingen iMac också.

Senast redigerat 2007-06-08 08:27
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-06 20:48

Tror ej att iMac kommer med, men annars låter det som en bra lista.

Sen skulle nog iMacen kunna komma i aluminium; titta bara på Mac Mini. Även Apple TV, Nanon och Shuffle kan ses som icke-pro produkter som är i aluminium...

Det är väl kanske också möjligt att de visar ett SDK för iPhone - om ryktena nu stämmer.

Jag gissar på (på WWDC eller inom 60 dagar):

- Xserve RAID med SATA diskar och 4GB FibreChannel (Ultra ATA fortfarande)
- Uppdatering av Xserve med en quad core toppmodell

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-06 22:32

Tror också att en redesign av iMac skulle kunna bli som Mac Mini är nu - dvs vit framifrån och bakifrån men med aluminium runt kanten. Skulle bli riktigt snyggt..

iMac på WWDC? Nej, det är inget säkert kort. Det och iLife/iWork finns det andra mässor för.

Säkra kort: Demo av Leopard och Xcode Tools.
Hårdvara: Någon eller några av Mac Pro, Xserve, Xserve RAID, Cinema Display.

iPhone: Räkna inte med det om Apple inte har en SDK att visa upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-06 23:06

Kan det inte vara så att ZFS blir standard i Mac OS X server och ett tillägg i Mac OS X?

Ursprungligen av acke:

Kan det inte vara så att ZFS blir standard i Mac OS X server och ett tillägg i Mac OS X?

Det är väl en möjlighet, men jag tror att Time Machine kommer att vara beroende av ZFS för att fungera tillfredsställande. Därför tror jag att ZFS även kommer i "vanliga" OS X. Finns väl ingen direkt anledning till att inte ha med det i OS X klient?

Först och främst en massa bla bla bla om hur bra allt går och bla bla bla iPod bla bla bla iPhone bla bla bla osv...

-Demo av Mac OS X 10.5 Leopard, och troligen Xcode Tools (vet vi redan)
-iPhone SDK (kanske)
-Om det på något sätt är beroende av Leopard så; .Mac, iLife, iWork annars inte...
-Nya Cinema Displays (vem vet?)
-Xserve (möjligt)

(Jag tror absolut inte på någon iMac på en utvecklarmässa)

Historiskt sett på WWDC om vi skall tro Wikipedia...
http://en.wikipedia.org/wiki/WWDC

Fast jag har en känsla av att all tid kommer att gå åt till att dema Leopard, och att diverse uppdateringar av produkter kommer senare under året.

Mvh/T

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2007-06-07 00:17
Ursprungligen av marko:

Se mera i den här tråden för diskussionen om just det där: ZFS i Leopard

-snack om X´s väg framåt - kanske någon gliring till MS och Vista
- Lång genomgång av Leopard där de hemliga funktionerna kommer gås igenom.
- ZFS och direkta verktyg tex genom timemachine hur detta kan komma att fungera.
- Virtualisering - windows på ett ännu smartare sätt direkt i X
- Ny Finder och därför även ett helt nytt utseende rakt igenom.
- Några ännu smartare sökfunktioner, OCR för bild och ljud.
- 3d vyer genom Dashboard och även i Findern.
- En ny docka som används på ett smart sätt genom att använda sig av 3d vy.
- integrerat ilife.
- .mac

Samt ett antal andra funktioner.

- iPhone SDK

Jag tror inte på någon direkt uppdatering av någon imac.

Snälla, håll diskussionerna om ZFS i rätt tråd: ZFS i Leopard

Den här tråden handlar om gissningarna i första hand.

Edit: Flyttade ZFS-inlägg från den här tråden till den rätt.

Senast redigerat 2007-06-07 12:10
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-07 13:13

Jag har inga förväntningar men vad sägs om iLife´07? Det är inte utan att jag får intrycket av resursbrist hos Apple. Det är bättre att vara fokuserad än att göra 'allting'. Genom att fokusera händer någonting, annars blir det som nu, lång väntan på allting. Något som jag gärna ser är en integrerad kort-läsare i både MB, MBP och Mac Pro. Jobs kommer säkert med något ingen hade förväntat sig? Jo, förresten byta modell av minne i Mac Pro. Bort från full-buffrat.

Ursprungligen av bossep:

Jag har inga förväntningar men vad sägs om iLife´07?

På en pro-mässa? Mycket tveksamt.

Ursprungligen av Kristofer:

På en pro-mässa? Mycket tveksamt.

Ja, det vore ytterst olikt WWDC om det hände.

Enda skälet jag skulle tänka mig att det hände var om det lanserades tillsammans med Leopard och för att dra nytta av nya tekniker i Leopard (något det har ryktats om) och att Jobs kanske vill visa upp praktiska användningar av dessa nya tekniker i konsumentprogram.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-07 16:02
Ursprungligen av Kristofer:

På en pro-mässa? Mycket tveksamt.

Skulle inte förvåna mig om nästa iLife är integrerat i Leopard. Sedan kan där vara en funktion som gör .Mac så där vansinnigt bra att vi alla vill ha det?

Vad sägs om en rev. Mac Pro?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-06-07 17:36
Ursprungligen av bossep:

Vad sägs om en rev. Mac Pro?

Det hoppas jag verkligen på, en uppbumpning till 2GB som standard skulle sitta oerhört fint!

(Beställer mig en 2.66'a om 2 veckor)

har Apple någonsin släppt nya hårdvaru produkter på WWDC förut som riktat sig till "vanliga användare" ?

WWDC - 2005 - Going to Intel (någon hårdvara då ? )
WWDC - 2006 - Leopard show off ( Mac Pro, Xserve - Pro products)
WWDC - 2007 - Leopard Beta Release ...

Ursprungligen av Tussen69:

har Apple någonsin släppt nya hårdvaru produkter på WWDC förut som riktat sig till "vanliga användare" ?

WWDC - 2005 - Going to Intel (någon hårdvara då ? )
WWDC - 2006 - Leopard show off ( Mac Pro, Xserve - Pro products)
WWDC - 2007 - Leopard Beta Release ...

Kolla min sammanfattning av hårdvara på WWDC:
http://www.99.se/1274550-post15.html

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-07 14:28

Förutom Leopard så tror jag på en rejäl upphottning av .mac
Billigare priser och bättre prestanda. En sån smart kille som Jobs måste fatta att apple skulle få en massa nya kunder om .mac blev gratis (eller näst intill).

Ursprungligen av gunek:

Förutom Leopard så tror jag på en rejäl upphottning av .mac
Billigare priser och bättre prestanda.

Det finns mycket som tyder på att Apple jobbar på en mycket bättre version av .Mac, inklusive antydningar från Jobs själv nu senast under intervjuerna på All Things Digital. Men om det kommer redan till WWDC är väl osäkert däremot, känns ju mer som en konsumentgrej än en utvecklargrej.

Ursprungligen av gunek:

En sån smart kille som Jobs måste fatta att apple skulle få en massa nya kunder om .mac blev gratis (eller näst intill).

Det är inte så säkert att det fungerar så. Om Apple t.ex. sänkte priset till en tiondel så skulle de behöva 10 ggr så många kunder för att få in samma summa och det är en rätt saftig ökning. Dessutom skulle behoven av hårdvara och support öka 10 ggr också, så egentligen skulle de behöva få in ännu fler för att göra det lika lönsamt.

Därmed inte sagt att det jag inte skulle vilja ha det gratis, jag tycker det skulle kunna vara en förmån för Macanvändare, knutet till köp av Macar t.ex. Jag hade faktiskt en bra .Mac-adress, men jag fick ett bud på den och sålde den för jag tyckte det var för dyrt att ha kvar ändå.

kanske kommer MacBook Metro släppas på WWDC ? vem vet ... vem vet ..

För att slå på en rejält vild gissning så kommer Leopard även vara Multi-touch.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-06-07 19:46

Jag tror nog att det kommer bli någonting riktigt häftigt eftersom de uppdaterar Macbook Pro en vecka innan Keynoten, annars hade de väl gjort det på Keynoten?

I övrigt tror jag:
*Riktigt blaffig presentation av Leopard
*iPhone goes 3G in Europe in October

Ursprungligen av Legolas:

Jag tror nog att det kommer bli någonting riktigt häftigt eftersom de uppdaterar Macbook Pro en vecka innan Keynoten, annars hade de väl gjort det på Keynoten?

Det finns ju inget som garanterar att det blir hårdvara alls (även om det senaste nu är att det blir en iMac ändå), det är en mässa med fokus på utvecklarna och OS:et, det finns WWDC som inte haft någon ny mjukvara alls. Så man ska inte se det som jämställt med t.ex. Macworld.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-07 21:47
Ursprungligen av Adrian B:

Det finns ju inget som garanterar att det blir hårdvara alls (även om det senaste nu är att det blir en iMac ändå), det är en mässa med fokus på utvecklarna och OS:et, det finns WWDC som inte haft någon ny mjukvara alls. Så man ska inte se det som jämställt med t.ex. Macworld.

Mmm, just det, MACworld ja.

Mässan från samma företag som aldrig skulle skapa en mus med två knappar. Samma företag som inte skulle ha video på iPoden. Samma företag som släppte en ny iPod och en ny telefon även om ingen hade räknat med det.

Ursprungligen av Adzam 1:

Mmm, just det, MACworld ja.

Mässan från samma företag som aldrig skulle skapa en mus med två knappar. Samma företag som inte skulle ha video på iPoden. Samma företag som släppte en ny iPod och en ny telefon även om ingen hade räknat med det.

Eh... förstår inte för ett ögonblick vad det hade att göra med mitt inlägg om skillnaden mellan WWDC och Macworld-mässan..?

Telefonen förresten, det var ju ett av de mest seglivade och långvariga ryktena av alla på senare tid, så det där med att ingen hade räknat med det är helt uppåt väggarna, det var snarare tvärtom, alla räknade med det och hade Apple inte kommit något telefon hade folk blivit förvånade.

Nu menar Think Secret att vi får en iMac i alla fall:

http://www.thinksecret.com/news/0706imacwwdc.html

Bevaka tråden