Jag har aldrig testat men om man kör RAW-format och väljer att skriva all data till XMP-filer borde detta inte gå då bara man flyttar hela mappen? Alternativt att man exporterar till DNG, inställningarna bör då följa med tycker jag. JPG går desseutom att exportera till DNG nuförtiden så det kanske är en lösning?
Ja, jag har då aldrig fått det att fungera, och tydligen ingen annan heller, av diskussionerna att döma. Problemet är att det inte räcker att informationen finns i XMP- eller DNG-filer, den måste finnas i databasen för att LR ska kunna söka, uppdatera ändringar, hålla rätt på collections m m. Och det verkar vara där det haltar.
Att kopiera hela databasen plus alla bildfiler fungerar, men det löser ju inte problemet att importera t ex bilder från senaste resan från en PB till ett befintligt bibliotek på en PM.
Det sjuka är att den här funktionen faktiskt fanns i fungerande skick i beta 4; där kunde man exportera delbibliotek i form av s k "binders", vilka sen kunde importeras och införlivas i ett befintligt bibliotek på en annan maskin. Men binders försvann i version 1 av någon anledning (troligen nån bugg man inte fick ordning på och inte vågade ha kvar i en betalversion). Låt oss innerligen hoppas att den verkligen kommer tillbaka i version 1.1 alldeles strax (det finns klara indikationer på att den faktiskt gör det i någon form)!