Jag installerade Ubuntu server på en dator för första gången här om dan och när jag började ssh:a till den upptäckte jag att något inte stod rätt till med terminalen. Jag använder den vanliga terminalen i OS X och har satt TERM=xterm (standard tror jag är xterm-color). När jag är inloggad på den datorn och öppnar en fil i pico så blir det helt fel när jag försöker bläddra ner i filen. Endast den nedre hälften av terminalen uppdateras och texten lägger sig över den gamla istället för att uppdatera hela raderna.
Man ser nere till höger i denna bilden att slutet på de gamla raderna finns kvar när jag har bläddrat neråt i filen.
http://ph7.se/~ahlberg/term.png
Problemet finns bara i pico och inte i tex. less/more. Om jag ändrar variabeln TERM till xterm-color så kan jag bläddra som vanligt i pico men då byter istället backspace funktion till delete. När jag ssh:ar till ALLA andra datorer (skolans linux- och solaris-system, andra freebsd/linux-servrar, mm) så funkar det utan problem oavsett vad jag sätter TERM till. Vad kan det vara som orsakar problemet?