Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anslutningsproblem via Ethernet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett litet problem, det är så att min apple tv inte vill ansluta till internet via ethernetkabel. Varje gång apple tv söker efter nätverk kommer texten "Apple tv är ansluten till det lokala nätverket men kan inte ansluta till internet" Jag använder ett Zyxel adsl modem/router. Apple tv:n kommer alltså inte "i kontakt" med datorn och visas inte i Itunes.

Någon som vet vad problemet kan bero på och hur man löser det?

PS. Routern/modemet har inget problem att kommunicera med datorn och jag har testat att " öppna brandväggen"

Är Zyxel-låden konfigurerad som ruoter eller "bridge". Vanligtvis är de som "bridge" och kan då bara hantera en dator. Vilken IP-adress har den dator som är ansluten och fungerar?

ip-numret är 217.208.28.19
Går det att konfigurera om Zyxel modemet/routern från "bridge" till router själv? Hur gör man isåfall?

Tack på förhand

Ursprungligen av skiboy_89:

ip-numret är 217.208.28.19...

Då är den i bridge-läge, vilket innebär att en maskin kan hanteras och att denna har fått en "äkta" ip-adress. Denna maskin är alltså ute på Internet och inte bakom en brandvägg.

Det står i dokumentationen hur du gör om den till router/gateway med NAT. Vanligtvis räcker det med att göra en "factory reset" så hamnar du i rätt läge. Ett gott tecken är att du får en lokal ip-adress på din maskin i stil med 192.168.1.32, 192.168.1.100 eller 192.168.0.2

Tackar, nu fungerar det fläckfritt, precis som du sa behövdes det bara göras en "factory reset", testade det innan, men hade tydligen hållt in reset-knappen för kort tid.

1
Bevaka tråden