Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen IM och MMS

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Från MacRumors.. "We've gotten copies of the full iPhone Training manual provided to AT&T employees that gives us a few more details about Apple's iPhone."

- iPhone users will not be able to conduct IM conversations with instant messaging users
- Does not support MMS messaging for photos or videos

Känns lite billigt.

  • Medlem
  • 2007-06-09 13:20

Duktig pinsamt om detta stämmer. Skulle vara kul att höra hur Apple motiverar (eller slingrar sig ur) detta.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-09 14:51

produkten är inte färdig och hur svårt kan det vara att lägga till den lilla mjukvaran som behövs...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-09 18:42

# No one-touch dialing (two touches at a minimum)
# Vibrate mode is included
# Voice dialing is not mentioned as a feature, though it's not specifically excluded either
# Users can have a voice conversation whilst browsing the web "when WiFi access is available"
# iPhone users will not be able to conduct IM conversations with instant messaging users
# Emailing videos and pictures are a go, MMS is not supported
# MEdia Mail won't be used for ringtone and answertone downloads
# MEdia Net, MobiTV, and Cellular Video are (unsurprisingly) not available for the iPhone
# iTunes will sync iPhone with the Address Book on Macs or Outlook/Outlook Expess on PCs
# No GPS or TeleNav support, sorry Google hopefuls

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-10 07:24

MMS haller val anda pa att do ut, eller? Ar det nan som anvander MMS idag?

Nastan alltid enklare att skicka ett mejl fran telefonen anda, da man inte vet om mottagaren kan ta emot MMS eller ej.

Jag håller med. Så rackarns viktigt är det inte. Jag tror inte jag skickat ett mms i mitt liv, och jag har aldrig känt behov av det heller. MMS är ju ändå bara dyrt.

iPhone är på många sätt en framtidsprodukt. Det är lite som när Apple plockade bort serieportar och printerportar för att lägga in USB och WiFi. Varför skicka MMS när det går att maila bilden istället, och mottagaren får upp i sin telefon eller på sin dator?

Däremot borde det verkligen finnas Jabber/Gtalk stöd istället för SMS...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 12:08
Citat:

Däremot borde det verkligen finnas Jabber/Gtalk stöd istället för SMS...

Borde komma.

Gtalk,google docs, iphone, iworks integration skulle verkligen vara en 'killer-app'

Google's webapps borde funka klockrent i iPhone.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-06-12 16:08

Även om tiden kanske håller på att springa ifrån MMS, så får jag dock MMS regelbundet, och det är lite pinsamt att inte kunna öppna dom med Apples nya iPhone, som ju inte direkt kan ses som en budgetlur.

IM hade också varit trevligt, får hoppas på iChat Mobile!

Lägg till stöd för fler protokoll, annars är iChat helt meningslöst.
Dessutom har de ju redan halva programvaran i SMS-mojjen, så att lägga in iChat borde vara snorenkelt.
Annars kommer det garanterat komma en 3eparts programvara som har löst det på ett snyggt sätt.

Ursprungligen av RockyMontana:

Annars kommer det garanterat komma en 3eparts programvara som har löst det på ett snyggt sätt.

Mmm, fast det är ju det som inte går nu. Eller enbart som en webapp, vilket kanske går. Goggle Talk som webapp kommer troligtvis funka direkt i luren.

Det är det jag menar, en väl fungerande webapp kan vara "lika bra" (inte riktigt kanske) som ett program, om det inte skulle visa sig att det kommer direkt i iPhonen...
Mjukvaran lär ju uppdateras på rullande schema beroende på vad konsumenterna vill ha, misstänker jag? Massmail till Apple kanske kan hjälpa?

Jag vill veta om man enkelt kan välja en viss låt att ha som ringsignal...

Måste man väl kunna?
Det är ju en ny flashig telefon, ingen gammal skrotig

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-17 23:03

[QUOTE="RockyMontana;1294380Det är ju en ny flashig telefon, ingen gammal skrotig ;)[/QUOTE"]
Verkar ju inte vara så mycket till telefon heller.
Visst, iPod får man med, men det är inte avgörande för mig när jag skall köpa ny telefon, då är MMS ett minimikrav.
Et annat krav är 3G och videosamtal.

Inte så mycket till telefon?
Det som gör det till en telefon är väl att man kan ringa med den, det är väl liksom det avgörande dude...
3G o Videosamtal har jag använt 2-3 gånger sen jag fick min första 3G-mobil.
Och MMS har jag endast använt när jag skulle skicka bilder till Motkraft från G8demonstrationerna förrförra veckan, innan dess, aldrig, och kan man skicka epost då så funkar det lika bra.

Jag håller med om vad någon skrivit ovan, MMS är lite poänglöst när man kan dra det via mailen, förutsatt att det inte kostar idiotmycket att kolla sin mail via telefonen då.

Peace

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-18 20:17

Det är ju liksom det som är problemet med att skicka mail från telefonen, att kostanderna ryker i vädret innan man vewt ordet av det.

Och visst kan man ringa med den, men det kan jag med min nuvarande också, belive it or not, så varför skall jag byta till en annan telefon som jag också kann ringa med?
Så för att jag ska byta, så bör den ha både 3G och videotelefoni, annars får det vara.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-18 20:21

Och varför ska jag måsta gå in på nätet för att kolla dom MMS som andra skickar till mig? Det blir ju liksom en ekstrakostnad.

Det verkar vara fiasko att i dag släppa en telefon som inte ens kan ta emot MMS.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-06-19 13:33

Att inte stödja mms är tabbe som jag ser det. Ytterst få som jag känner har email konfigurerat på telefonen och mms känns fortfarande som det är på uppgång. Jag använder det iaf och flera av mina vänner med.

Sen ser jag inte poängen med att utelämna det? Det är ju en välkänd funktion, som inte kräver nån specifik hårdvara eller avancerad mjukvara. Varför inte bara slänga med det?

Ursprungligen av urkan:

Att inte stödja mms är tabbe som jag ser det. Ytterst få som jag känner har email konfigurerat på telefonen och mms känns fortfarande som det är på uppgång. Jag använder det iaf och flera av mina vänner med.

Dagens telefoners mailfunktioner är bra mkt sämre än iPhones.

Ursprungligen av rikard.agren:

Dagens telefoners mailfunktioner är bra mkt sämre än iPhones.

Just därför så kanske MMS är bra att ha eftersom de enda telefonerna som har skjysta mailffunktioner är en handfull smartphones och iPhone.
Det är ju först när det fungerar bra att maila för alla med mobil som det kan bli en värdig ersättare till sms/mms.
Det hjälper inte hur många mail du än skickar med din iPhone om 99% av alla användare måste ha en dator för att ta emot mailet.

Apple slänger inte bara med grejer, även ifall det är enkelt. Less is more.

iPhone får nog dessutom ses som en "intenet-device" som förutsätter att du kan koppla upp dig gratis eller väldigt billigt. Eller kanske målgrupp som inte bryr sig om uppkopplingskostnad.

12:e gången jag säger detta;

MMS används inte i USA för att det är dyrt, de ringer istället.

MMS används i Europa = det kommer finnas i luren

EDGE gäller i USA, inte 3G, luren har EDGE där.
3G gäller i Europa, luren kommer ha 3G här.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-19 18:35
Ursprungligen av Goflorp:

12:e gången jag säger detta;

MMS används inte i USA för att det är dyrt, de ringer istället.

MMS används i Europa = det kommer finnas i luren

EDGE gäller i USA, inte 3G, luren har EDGE där.
3G gäller i Europa, luren kommer ha 3G här.

Hur vet du att luren kommer att innehålla detta? Apple har väl inte kommit med nån info om "europa-luren" ennu?

Vad skönt att du sitter inne på svaren och kan berätta dem för oss.

De flesta siter är överens om detta.
Hur skall man kunna surfa här när EDGE knappt finns?

MMS är enbart lite kod som skall in i luren, bara mjukvara, ingen hårdvara.

De har ett halvår på sig att få fixat till detta.
Tror ni de missar det ?

Ursprungligen av Goflorp:

MMS är enbart lite kod som skall in i luren, bara mjukvara, ingen hårdvara.

Behövs inte. Operatören, t.ex. Telia, bygger en liten "websida" som ser ut precis som en iPhone app och klarar att skicka och visa MMS. Apple slipper helt bry sig om detta.

Du får meddelande via SMS: "Du har nytt MMS - klicka här för att läsa". Safari laddas och MMS'et visas.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-19 22:38

Här i Norrland har vi ju knapt 3G, det som byggs ut här är EDGE och CDMA, men man kan ju hoppas att det kommer 3G täcking i större delen av landet snart också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-25 09:50

Jag tror att MMS är viktigt, inte minst för äldre användare. Att få äldre användare att börja använda webben på sin mobiltelefon tror jag blir svårt, och därför skulle det vara dumt att inte ha med MMS-funktionen. Nu kanske iPhonen vänder sig till en yngre, yrkesverksam grupp människor, men jag tror ändå att det skulle vara en miss att exkludera seniorerna.

Bevaka tråden