Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från DV-kamera till HD med Final Cut Express HD

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan inte få ner videon från kameran till hårddisken. Det står att programmet väntar på tidskoden. Innebär det att min tidskod troligen är korrupt? Hur fixar jag det? En liten snutt under 1 sekund lyckades vi få ner till hårddisken.

Jag har en Panasonic NV-DX110 och har version 3.0 av FCE HD.

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-09 21:38

Vet inte riktigt hur Capture fönstret ser ut i Express men om det ser ut som det gör i FCP så bör det finnas en "Capture now" - knapp. Då får du helt enkelt "live'a" in materialet. Tryck på play på kameran och tryck på capture now knappen. Glöm inte bort kameran bara...

Men innan du gör en live capture så... Har du verkligen valt in och ut punkter på bandet i capture settings?

Kenneth,

Jag har gjort precis så som du beskriver det, med det undantaget att jag inte alt in och ut punkter på bandet i capture settings. Jag var under intrycket att man först kunde "capture" hela bandet till HD för att där välja in ut punkter, allt för att spara på drivverket i kameran. Får kolla upp lite till i den lilla bok som medföljde, men jag hade för mig att man skulle kunna göra så. Återkommer.

Vet inte om det har någon betydelse, men jag har VTR OK, men preview är bortkopplat av någon anledning.

Enlig min lilla kom igångbok har jag alla kontroller som skall finnas vid "capture" förutom att preview är borta samt att "transport controls" inte fungerar alls, start och stop måste ske via kameran, men inte fungerar det ialla fall.

Senast redigerat 2007-06-09 23:41
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-10 10:03

Kan vara 2 saker. Att preview fönstret inte visar ditt material man bero på firewire. Du måste spola lite innan den kopplar att det faktiskt finns nått "där" att visa. Att det står VTR OK betyder bara att bandstyrningen fungerar, du har kommunikation mellan datorn och i ditt fall kameran. Tyvärr betyder inte detta att du har rätt preset för att digitalisera ditt material, och därför ingen preview.

Bilden nedan visar hur det ser ut i FCP 6 och 5. Express vet jag inte. Men se till så att det står DVPAL (om det är DVPAL)

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-10 10:28

Det här kanske är onödigt men lika kanske lika bra att beskriva hur man live'ar in material.

Jag var tvungen att live'a in material senast i fredags.
Så här gjorde jag.

1.Startar FCP.

2.Det första jag gör när jag startar och ska digitalsera nytt material är att spara nya projektet jag precis skapa. Anledningen till detta är att då vet jag vart mitt material hamnar någonstans. (kanske inte är nödvändigt om man digitaliserar 1 band om året..)

3. Kastar in bandet i bandaren (kameran) och ställ in läget Local (VTR på en kamera?. Dvs uppspelningsläge, inte filmar läget)

4. Går in i Log and Capture och ser till så att alla inställningar stämmer. Dvs att ljudet är stereo och att presetten stämmer. Skriver in reel namn och vad det är förnågot.

5. Trycker Capture now. När man trycker capture now så kommer det upp en fönster där det står i stil med: Väntar på tidskod ifrån VTR.

6. Tryck play på bandaren (kameran) - Nu börjar FCP digitalisera bandet.

7. Har du bara 15 minuter på ett "90" band glöm inte bort bandaren (kameran) - Den kommer spela in hela bandet. Stå ställ klockan och stäng av i tid.

Skulle det visa sig att det där inte funkar... Då vet jag seriöst inte vad problemet beror på! Kanske finns nån annan här på forumet som varit med om något liknande

1
Bevaka tråden