Underligt...
jag köpte en iPod 80GB för ett par månader sen, från en nätbutik i Danmark (PC-Huset.dk, handla _aldrig_ av dem. riktiga skojare), och har verkligen inte haft några problem med ljudet.
Jag kör med ett par Sennheiser CX300, och även om jag sitter på tunnelbanan kan jag inte ha mer än 50% volym utan att det gör ont i öronen. Är jag i ett tyst rum räcker det med runt 20-30% för att höra vartenda litet instrument.
Jag vet inte om det verkligen är ett problem med volymen, eller om du helt enkelt lyssnar på din musik på rent abnorma volymer...
Och på tal om konserter, det är just på grund av den höga volymen som man bör ha öronproppar för att SÄNKA volymen. Över 100dB är skadligt under längre perioder, oavsett om du tycker det låter "bra" eller inte. Tro mig, jag har stått både framför och på scenen ett antal gånger, och jag känner av det faktum att jag sällan eller aldrig hade öronproppar på mig trots att jag borde haft det.
Personligen förstår jag inte alla volym-junkies. Visst ska man höra musiken, men riktigt bra musik låter mycket bättre när hörlurarna inte distar sönder ljudet...