Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra hårdsampler för trumljud?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken lyder: Jag eftersöker en hård sampler som har ett skönt sound för trevliga trummljud. Vi kan ju bortse från de alldeles självklara, väldigt dyra, varianterna som MPC60, SP1200 och klämma till med de andra, lite billigare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 21:09

Ensoniq ASR-10 kanske? Har ju använts flitigt inom hiphopen.

EMU's ESI 32, 4000 (med expansion så att du får separata ut)

AKAI s3000, 3200, (1000, 1100) eller liknande (har separata ut)

Eller du vill ha med "pads" på?

Mvh

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-13 21:18

Korg Electribe:arna med sampling är väl kul i så fall. Välj inte en modell med inaktuellt lagringsmedia bara (ett råd som för övrigt lika gärna kan gälla alla samplers, jag menar hur kul är disketter idag?).

Lordlondon: De "små" akaierna, de är väl inte så kul till trummor, väl?

ASRn har funderats på. Kan ESPn vara ett alternativ? Och hur ball är en gammal EMAX till trummljud?

Pf: Hänger du kvar här? Jag har inte sett till dig på länge. Fast det kanske säger mer om hur mycket jag har hängt på det här forumet på sistone...

Ursprungligen av axeman:

Lordlondon: De "små" akaierna, de är väl inte så kul till trummor, väl?

Hmm, kul (hur menar du?) , ja det tycker jag, har använt dem mycket som "trum maskin" pga deras separata ut.
Har använt EMU-grejorna också, men det är är lättare att edit:era på AKAI:erna
Och nu är de ju billiga, även med SCSI och ZIP:ar osv...
Det beror kanske lite hur man skall jobba med dom.

Mvh

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-15 20:37
Ursprungligen av axeman:

ASRn har funderats på. Kan ESPn vara ett alternativ?

Du menar EPS:en? Nja, jag skulle nog satsa på en ASR i första hand även om EPS 16+ är rätt ok. De kostar ju inte så mycket så det är lika bra att lägga till några extra hundralappar eller nån tusing...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-13 21:28

Jag dog ett tag, men är återuppstånden.

Lord: Ja, soundmässigt. Alla de där burkarna har ju lite olika sound, och Akaierna har jag uppfattat som rätt hårda och inte så "fylliga". I could be wrong, though...

Ursprungligen av axeman:

Lord: Ja, soundmässigt. Alla de där burkarna har ju lite olika sound, och Akaierna har jag uppfattat som rätt hårda och inte så "fylliga". I could be wrong, though...

Ja, ok, visst AKAI har ju ett lite eget ljud, det kan jag hålla med om. I "början" kunde man ju höra att en BD var samplad på en S1000 tex...

EMU är kanske "roligare" då, då deras filter är/var bra som tusan. (Har för mig att man var tvungen att köpa ett "filterboard" till de senare akai:erna för att få bra filter)

(Ett gott reverb gör ju allt varmare;) )

Kör inte så mycket hårdvaru sampler längre...

Det sura med att spela trummor från hårda samplers är allt jox med mappning. Hitta en modell med automappning och/eller möjlighet till editering från dator. Om du ska trixa med samplingarna så är det en god idé att sikta på nyare (läs: mindre antika) modeller som har snabba processorer och därmed snabba enveloper o.s.v.

Ska du trixa riktigt riktigt mycket så titta på Emu fr.o.m. Eos IV (E4-serien inklusive ESI-modellerna) eller Akai fr.o.m. S5-6k. De har helt vilda modulationsmöjligheter och vettiga genvägar för enkelt editerande. Personligen föredrar jag att jobba med min Akai S5000, den har en jättestor display och smarta menyer + datoranslutning via USB. Men Emu E4 låter kanske lite roligare. Det är en smaksak. Alla de här maskinerna är oförskämt billiga idag.

Fast ska du använda dem live så tänk på att de inte är några små apparater. Inte lätta att bära heller.

Egentligen är sådana monster helt overkill för enkla trumsamplingar, så kanske just Korg Electribe eller någon av Rolands nyare groovesamplers är vettigare val. De är ju dedikerade rytmboxar.

Edit: Dx200 säljer en Electribe ES1 mkII just nu: http://www.99.se/musikprylar-saeljes/218887-saeljes-es1-mkii.html

Att mappa trummor på en akai är så enkelt att man nästan kan göra det i sömnen.
Ladda in en hög med ljud, skapa ett program med lika många keygroups som ljud, och sen sätter min sig i keymap, keygroup 1 och bara bankar två ggr på varje tangent (automatisk början/slut på varje keygroup) och klickar ett steg fram på ljudväljaren mellan varje dubbeltryck, - klart. Efter det kan man om man vill group'a ljuden och få ut dom på vardera utgång - det är däremot lite mer pilligt.

Deras hårda filter (eller avsaknad av dom) ser jag ju mer som en feature. Akai är en hardcore sampler, korv me brö' - inget tjafs :). Hade min 3000xl bara fått renoverat sin displaybelysning hade jag använt den mycket mer.
Just belysningen är en akilleshäl på dom burkarna, men jag har sett nån DIY på hur man gör en egen panelbelysning, minns bara inte var just nu.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-15 21:08

Det jag gillar med både min Yamaha TX16W och min Ensoniq EPS 16+ är att det går att lägga monofoniska layers vilket gör att det går att emulera stängande hihats riktigt när man triggar från t ex TR-505an eller ER-1.

Enda negativa jag har att säga om EPS 16+ är väl att den har lite klikkiga enveloper, men det går att komma runt med lite trixx...;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-15 21:43

Korg ES-1 eller en MPC skulle jag rösta på.

Tycker det är konstigt att man inte ser fler MPC2000XL för en billig penning på marknanden nu är JJOSet är så pass bra till MPC1000. Om det börjar dyka upp så föreslår jag att de som behöver en MPC hugger en 2KXL så fort de bara kan...

En viktig fråga är vad man ska ha den till?
Om samplern ska flyttas runt bör nog en del äldre maskiner undvikas om man inte vill ha ryggskott.
En (i mitt tycke) ganska allvarlig brist på gamla maskiner är det ofta begränsade internminnet, trummor och loopar brukar sluka fett med mycke minne.

1
Bevaka tråden