Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbara Mac-datorers medverkan i TV-reklam

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-14 17:39

När jag tänker efter så i 9 fall av 10, så när företag gör reklam för sina produkter där en (oftast) bärbar dator medverkar, så är det en PB eller MBP man ser. Mac-datorer kan även ses i olika TV-serier eller filmer.

1. Vad beror detta på?

2. Är det för att företag väljer Apple för dess tilltalande utseende, eller för att Apple är bra på att sälja in sig i reklam där relaterad produkt kan anknytas till en dator?

3. Eller är det så att andra datorleverantörer inte är intresserad av att synliggöra deras produkter i annans reklam?

Har ni några andra frågeställningar/förklaringar så vore det kul att läsa dem.

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-14 17:53

Kanske för att Mac är på offensiven, inget konstigt med det! Nästa gång är det kanske HP eller någon annan.;)

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-14 18:12

Det är väldigt vanligt att se i reklam och film, ja. Skulle jag gissa så finns det några faktorer:

1. Apple köper produktplacering (absolut största orsaken, apple har alltid varit bra på att marknadsföra sig)
2. Många inom reklam/tryck/film/ljud kör mac sen gammalt och propsar lite på dem.
3. Macar är lite mer stilrent designade i allmänhet och gör sig bra på bild.
4. En Mac är inte en "vanlig" dator som alla har, så det ser lite flashigare ut om en sån lite mer ovanlig dator används.

Fast denna diskussion skulle nog passa bättre nånstans på /mac än i feedback

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-14 19:09
Ursprungligen av Arete:

Det är väldigt vanligt att se i reklam och film, ja. Skulle jag gissa så finns det några faktorer:

1. Apple köper produktplacering (absolut största orsaken, apple har alltid varit bra på att marknadsföra sig)
2. Många inom reklam/tryck/film/ljud kör mac sen gammalt och propsar lite på dem.
3. Macar är lite mer stilrent designade i allmänhet och gör sig bra på bild.
4. En Mac är inte en "vanlig" dator som alla har, så det ser lite flashigare ut om en sån lite mer ovanlig dator används.

Fast denna diskussion skulle nog passa bättre nånstans på /mac än i feedback

Mycket vettiga svar. Håller med dig fullt ut. Tack för inlägget.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-14 18:22

Tråd flyttad

• Medlem
  • Munkedal
  • 2007-06-14 18:33
Ursprungligen av Reisan:

När jag tänker efter så i 9 fall av 10, så när företag gör reklam för sina produkter där en (oftast) bärbar dator medverkar, så är det en PB eller MBP man ser. Mac-datorer kan även ses i olika TV-serier eller filmer.

Om du vill läsa om i vilka filmer, tv-serier och reklamavsnitt det förekommer Macar kan jag rekomendera denna tråd.
http://www.99.se/allt-om-mac/101192-apple-i-filmer.html

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-14 19:10
Ursprungligen av Marco:

Om du vill läsa om i vilka filmer, tv-serier och reklamavsnitt det förekommer Macar kan jag rekomendera denna tråd.
http://www.99.se/allt-om-mac/101192-apple-i-filmer.html

Ojdå, så många trådar och inlägg i samma ämne. Coolt. För en gångs skull sökte jag inte innan jag posta min tråd.

• Medlem
  • Båstad
  • 2007-06-15 11:54

Har ni märkt att Aftonbladet alltid har Macar på bilder där datorer förekommer, ibland en G4 Globe och så har jag sett en PB G3, tror ni att Apple köpt in sig där också?

• Medlem
  • 2007-06-15 17:09
Ursprungligen av somsi:

Har ni märkt att Aftonbladet alltid har Macar på bilder där datorer förekommer, ibland en G4 Globe och så har jag sett en PB G3, tror ni att Apple köpt in sig där också?

Det rör sig snarare om riggade reportagebilder & att den redaktionella tillgången till appledatorer är stor. Bekvämlighet, helt enkelt. Mig veterligen har såväl Expressen som Aftonbladet en stor del apple i sin maskinpark.

och det roliga med ovan nämnda aftonblaskors artiklar är; 99 gratis program till din dator eller gör din dator snabbare på 15 minuter, så ser man en fin vacker mac på bilden och klickar sig fram till artikeln och så var det för pece den här gången också

"Alla" på AB har väl mac? Och gillar dom.

• Oregistrerad
  • 2007-06-16 22:08

Sant, men att förvänta sig något vettigt från Aftonblaskan vore att ha för höga förhoppningar.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-07-04 01:52

Ett exempel på reklam med Mac i sig är väl Tre's reklam för mobilt bredband, där sitter killen med en MBP.

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-04 02:32

Det är inte direkt unikt. Jäkligt roligt ibland när det görs reklam för någon datorprodukt som bara fungerar i Windows samtidigt som ett tränat öga enkelt ser att det är en retucherad Mac på reklamafichen.

1
Bevaka tråden