Daz3D heter företaget eller comunityn som tog över Bryce efter Corel med flera. För cirka ett år sedan gav de bort version 5.0 av Bryce 3D gratis. Nu är det dags igen och denna gång är det 5.5 som gäller. Efter att ha testat lite tycker jag det verkar som denna version är betydligt stabilare än den förra, bland annat funkar det att spara vilket det inte gjorde i 5.0 pga någon skum bug som gjorde sparafönstret oåtkomligt. Det enda man behöver göra för att få serienumret är att bli medlem hos Daz3d, jag var medlem sedan tidigare. Medlemsskap är gratis. Självklart förväntar sig väl Daz att de ska få några nya kunder som faktiskt köper något från dem men jag är bara med för det som är gratis, iaf för närvarande.

I samband med installationen av Bryce, som kräver serienumret, får man denna gången valet att även installera ett program de kallar DazStudio. Jag är inte riktigt på det klara ännu vad det är för något men jag tror det har något att göra med nätverksrendrering. Även DazStudio är gratis men här förväntar de sig att man ska göra lite reklam för Daz genom att tipsa vänner, vilket jag gör nu och därmed har jag förhoppningsvis uppfyllt mina plikter.