Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera iPhoto-biblioteket till extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Stockholm 16 Juni 2007 10:00

Hej!

1.
Råd mig hur jag flyttar hela mitt IPhoto Libery och alla:
Underliggande Foldrar, Mappar, Bildspel etc I ORDNING:
till den externa hårddisken. (Ska installera om datorn).

Har tusentals foton sorterade och vill inte riskera att bli
tvungen att sortera om dom igen, när jag flyttar tillbaka
dem till datorn.

2. Är det möjligt att ha hela Iphotolibery sorterade i foldrar etc,
på externa hårddisken ENBART, och se allt som vanligt på
Imacen när jag ansluter den externa hårddisken?

(Har problem med videoredigering när jag har mycket annat som
foton, liggande i datorn då jag enbart har 80GB)

Tack på förhand och gärna snabba svar eftersom jag "sitter fast"
pga detta problem.

Anna:cool:

  • Oregistrerad
  • 2007-06-16 13:29

Det är bara att kopiera mappen iPhoto Library till den externa hårddisken. Alla data kring bilderna, album och bildspel sparas i den mappen så de följer med. När du kopierat den kan du ju testa att det funka genom att dra mappen från den externa hårddisken på iPhoto-ikonen så att det öppnas därifrån.

Vill du att iPhoto alltid ska öppnas från den externa hårddisken kan du skapa ett alias från mappen där till den plats där den annars ligger i mappen Bilder i din hemmamapp. Om du då startar iPhoto utan att ha den externa hårddisken ansluten kommer du att få ett meddelande om att bilbioteket inte kan hittas.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-06-16 15:42

alt-knapp när man startar

Vet inte om detta hjälper dig lite, men som sagt.. går att bara flytta mappen. för att Iphoto sedan ska hitta den går det alltid att hålla alt-knappen intryckt när programmet startar. då kommer du får upp en ruta där du kan välja vilket - library du ska använda.. då är det bara att välja vilket.. från lösa hårddisken till exempel.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-06-30 02:33
Ursprungligen av kimt:

Vet inte om detta hjälper dig lite, men som sagt.. går att bara flytta mappen. för att Iphoto sedan ska hitta den går det alltid att hålla alt-knappen intryckt när programmet startar. då kommer du får upp en ruta där du kan välja vilket - library du ska använda.. då är det bara att välja vilket.. från lösa hårddisken till exempel.

Oh.. yeah! Tack för det tipset!! Väldigt smidigt när man har en macbook pro som jag.. Jag får inte plats med all musik åt gången på den interna hårddisken..

Då är det perfekt att bara kunna trycka alt när man startar itunes och välja bibliotek.. Är jag ute kan jag välja det interna begränsade biblioteket .. Och när jag kommer hem och kopplar in den externa disken har jag möjlighet att välja det biblioteket istället!

1
Bevaka tråden