Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kamerafilm på flyget?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Frågan kanske inte har så mycket med digitalfoto att göra, men jag har sökt runt på internet och inte hittat några konkreta svar, så jag provar här.

Jag ska flyga till Zürich på tisdag och planerar att ta med två kameror, en digital och en analog. I den analoga kameran (en Pentax ME Super för den som undrar) sitter en rulle med s/v ISO 400 film, jag är orolig att filmen ska skadas av röntgenmaskinen som används för att kontrollera handbagage. Har någon några erfarenheter av detta? Förstörs filmen eller klarar den sig? Egentligen vore det väl lättare att ha filmen och kameran separat, men jag har tagit runt 10 bilder (av 36) så jag vill ogärna ta ut filmen redan nu.

Tacksam för eventuella svar!
Michael

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-16 22:31

Filmen klarar sig om du har den i handbagaget. Filmen utsätts faktiskt för högre strålning under flygturen än vad den gör i röntgenapparaten. Däremot kan det finnas risk om den ligger i det incheckade bagaget då det är mer kräm i apparaterna som röntgar det bagaget.

Tack för hjälpen! Nu kan jag känna mig lugn på resan.

1
Bevaka tråden