Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 20" med grusig och grynig bild

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Habo
  • 2007-06-16 22:04

Hej.

Köpte precis in en 20" imac till jobbet..

Dock upplevs skärmen som om den inte visar "alla" färgerna. (likt den i den nyligen inlämnade stämningsansökan mot apple). Väljer jag en 'enfärgad' grå nyans så ser man det extra tydligt..

Några andra som har märkt detta fenomen? (grynig/rastrerad bild).

Har stor lust att lämna tillbaka den då jag inte kan avgöra om bilden jag jobbar med innehåller brus, eller om det är skärmen som visar fel..

/Patrik

• Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-17 07:09

Har du kollat i Systeminställningar|Bildskärm så att den är inställd på miljontals färger?

Är den inställd på 256 färger så blir det ju knas.

• Medlem
  • Habo
  • 2007-06-17 09:18

Självklart rullar den i "miljoner med färger".

/Patrik

Något som annars kan få en sådan skärm att se grynig ut är att den inte kör i sin optimala upplösning. Välj den högsta upplösningen i bildskärmsinställningarna om du inte gjort det redan.

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-17 14:32

Jag vet vad du menar, det har inte med upplösninen eller färgerna (inställningarna iaf) att göra, det ser mer ut som det ligger nåt på ytan. Jag märker av samma sak på min MacBook om jag tittar på den lite från sidan (jag har både "grus" och några konstiga diagonala ränder). Funderade på att klaga på det, men så gick jag till AppleStore och kollade på deras andra MacBooks och såg att de har samma problem Är inte helt imponerad av Apples skärmar om jag ska vara helt ärlig.

• Medlem
  • 2007-06-17 18:44

Läste någonstans att någon testare upplevde liksom en "hinna" på skärmen (bildligt talat), som skapade upplevelsen av att det var damm, smuts eller så på skärmen. Exempelvis en ren, grå färg ser lite...inte pixlig...utan...ja...du vet ju! =P Tror det "ska vara" så, såvida du inte har enorma problem...

Mvh
/Fredrik

Förde över en bakgrundsbild från jobbet till min hemdator och såg att jag lider av samma fenomen. Sitter på en iMac 20" på jobbet å en iMac 24" hemma.. det konstiga är att jag inte lider av samma fenomen på min jobbdator.. där visas bilden precis som den ska.

Hemma blir den som det nämndes tidigare i tråden som om man hade ett mindre antal färger påslaget...

Ingen som vet vad detta beror på?

1
Bevaka tråden