Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elgitarr + GarageBand... HUR?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att införskaffa min första Mac. Funderar på en Mini. Jag undrar dock hur man kopplar in sin elgitarr å lirar i GarageBand som Steve Jobs snackade om @ MacWorld 2004. Någon med kunskapen?

Har du sökt i forumet? Det finns väldigt många trådar som tar upp det här ämnet, tex den här:http://www.99.se/ljudproduktion/109130-hur-spelar-gitarren-med-macen.html? Lycka till med liradet, jag tycker att det är ett lätt och smidigt program för den som vill sitta hemma o plinka ihop egna låtar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-18 00:09

Du behöver ett audio interface. dvs ett sätt för dig att få in audio in i datorn, samt gärna en extern hårddisk för audiofilerna. i princip är det din budget som sätter gränserna. det finns utmärkta firewire 2-spårs boxar att köpa.

Ursprungligen av SthlmsKille82:

Funderar på att införskaffa min första Mac. Funderar på en Mini. Jag undrar dock hur man kopplar in sin elgitarr å lirar i GarageBand som Steve Jobs snackade om @ MacWorld 2004. Någon med kunskapen?

Det finns som sagt ett antal interface i olika prisklasser. Såg alldeles häromdagen att Behringer släppt en gura med USB! Dessutom finns det åtminstone en tillverkare av tele-USB-sladd. Återkommer när jag hittat tidningen jag läste det i...
Håkan

• Medlem
  • 2007-06-18 09:06

Jam.se har en massa ljudkort och interface i alla prisklasser. Surfa/gå/ring dit!

Såhär cool kan man t ex vara om man använder Garageband.

Och lycka till! Gör tusen låtar!

Varför krånglar ni med ljudkort? Det blir ju bara en massa extraburkar. Med min MacBook såväl som min Pismo är det bara att trycka in gitarrsladden (mini-tele) i datorn och spela rätt in i Garageband. Funkar jättebra. Gitarr, sladd gitarr-dator samt hörlurar, allt som behövs.

När jag spelar in sång blir det lite mer, för kondensatormikarna behöver fantommatning. Då har jag en liten mixer mellan.

• Medlem
  • 2007-06-19 15:07

Kan man göra så? Visste jag inte! Läckert. Ska prova.

Ursprungligen av lufra:

Kan man göra så? Visste jag inte! Läckert. Ska prova.

Berätta gärna hur det går. Det kan ju vara lite olika med olika Macar och olika gitarrer.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-06-20 23:54

Det funkar säkert med aktiva mickar.

• Medlem
  • 2007-06-21 09:47

Det fungerar utmärkt.
Aktiva mickar behövs ej.
Dock kan du få bättre dynamik med ett interface.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-21 19:49

sitter här med min iMac o försöker få nånting att fungera Har inge omvandlare så att göra gitarrsladden liten. Men jag tänkte att jag drar den genom förstärkaren... Alltså Gitarr - förstärkare - via hörlursutgången - till datorn line in...

Kanske line in:en som klyddar. men kan man på nått sätt i något annat program se om man får något ljud in?

Ursprungligen av Kajan:

sitter här med min iMac o försöker få nånting att fungera Har inge omvandlare så att göra gitarrsladden liten. Men jag tänkte att jag drar den genom förstärkaren... Alltså Gitarr - förstärkare - via hörlursutgången - till datorn line in...

Jag skulle snarare använda "tape in"-utgången, som inte påverkas av volymratten och är en ren "line". Men hörlursutgången skall också gå bra.

Citat:

Kanske line in:en som klyddar. men kan man på nått sätt i något annat program se om man får något ljud in?

Annat än Garageband? Vilket ljudinspelningsprogram som helst, samt Systeminställningar:Ljud.

• Medlem
  • 2007-06-22 11:22

Man måste välja ljudkälla också.

1
Bevaka tråden