Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iPod 30GB har för låg volym i hörlurarna

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-06-17 23:31

Det är säkert bättre ljud i fejken, den lär väl inte vara volymbegränsad.
Man kanske till och med kan höra någon musik utan att ha volymkontrollen på max.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-17 23:37
Ursprungligen av sunkhead:

Det är säkert bättre ljud i fejken, den lär väl inte vara volymbegränsad.
Man kanske till och med kan höra någon musik utan att ha volymkontrollen på max.

Vad snackar du om egentligen? Menar du volymbegränsningen i iPoden så finns det program för att ta bort det. Men det är ju som sagt iPoden och det här pratar vi en fejkad telefon från Prada...

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-06-17 23:57

Självklart menar jag podden

Ipod är i dag i princip oanvändbara beroende att våra styrande anser musiklyssnande vara onödigt.
Program för att ta bort volymbegränsningen finns men alla varken kan eller vågar laborera med icke godkända program.
Jag sitter med en i princip oanvändbar Ipod 30GB ljudet är endast ca 100db ut.
Jag kommer till att börja med driva mörkläggningen från Apple och deras återförsäljare genom konsumentverket eftersom man mörklägger volymbegränsningen genom att inte upplysa kunden.
Jag är otroligt besviken på Apple och missnöjd med min pod, så för mig gör det absolut ingenting att någon försöker skada Apple, go on pirattillverkare.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-06-18 01:44
Ursprungligen av sunkhead:

Ipod är i dag i princip oanvändbara beroende att våra styrande anser musiklyssnande vara onödigt.
Program för att ta bort volymbegränsningen finns men alla varken kan eller vågar laborera med icke godkända program.
Jag sitter med en i princip oanvändbar Ipod 30GB ljudet är endast ca 100db ut.
Jag kommer till att börja med driva mörkläggningen från Apple och deras återförsäljare genom konsumentverket eftersom man mörklägger volymbegränsningen genom att inte upplysa kunden.
Jag är otroligt besviken på Apple och missnöjd med min pod, så för mig gör det absolut ingenting att någon försöker skada Apple, go on pirattillverkare.

Om du inte tycker att volymen räcker så köp ett par hörlurar som är bättre isolerade. Det faktum att öronsnäckor inte utestänger annat ljud gör att många drar på högre volym för att höra musiken bättre. Det upplevs som att musiken är lägre i öronsnäckor helt enkelt. Ett par ordentligt isolerade lurar kan du nog ha dubbelt så lågt på och känna att du hör allting ordentligt när du sitter på bussen. Lite tänkvärt angående volym i hörlurar såhär i söndagsaftonen.

Trist att Prada visar noll eget initiativ i modet när det gäller mobiler för övrigt...:)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-18 09:12
Ursprungligen av sunkhead:

Ipod är i dag i princip oanvändbara beroende att våra styrande anser musiklyssnande vara onödigt.
Program för att ta bort volymbegränsningen finns men alla varken kan eller vågar laborera med icke godkända program.
Jag sitter med en i princip oanvändbar Ipod 30GB ljudet är endast ca 100db ut.
Jag kommer till att börja med driva mörkläggningen från Apple och deras återförsäljare genom konsumentverket eftersom man mörklägger volymbegränsningen genom att inte upplysa kunden.
Jag är otroligt besviken på Apple och missnöjd med min pod, så för mig gör det absolut ingenting att någon försöker skada Apple, go on pirattillverkare.

Varför köper du en iPod då? Det är ju inte direkt så att det är ont om alternativ...

iAudio D2?!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-18 00:08

Hmm... Det är ju inte Apples fel att EU har regler som begränsar ljudvolymen. Hade de inte följt regeln hade de inte kunna sälja den här. Sen tror jag du behöver skaffa lite bättre förstärkare eller hörlurar, 100 dB räcker för det mesta utmärkt.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-06-18 00:29

EU regler gäller självklart även Apple

Problemet är att informationen är lika med noll. Hade försäljarna upplyst vid köpet att podden bara duger till film och är i princip oanvändbar för musik så hade jag naturligtvis inte slängt ut över 2000SEK på en Ipod.(Som att köpa en Ferrari och märka att den bara går i 50km/h och få förklaringen att skulle bilen gå fortare så kan jag lättare köra ihjäl mig.)
Om den nuvarande "EU-volymen" hade varit optimal hade givetvis inte USA sålda poddar haft nuvarande volym.
Alla de som här gillar volymbegränsning kan ju själva ställa in den i podden.
Jag som vill ha rejält tryck kör på min volym. Att de flesta här verkar tycka att ljudbegränsing är bra upplever jag som bizzart. Själv anser jag mig tillräckligt kunnig och mogen för att själv bestämma viken volym jag vill ha.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-06-18 01:05
Ursprungligen av sunkhead:

Problemet är att informationen är lika med noll. Hade försäljarna upplyst vid köpet att podden bara duger till film och är i princip oanvändbar för musik så hade jag naturligtvis inte slängt ut över 2000SEK på en Ipod.(Som att köpa en Ferrari och märka att den bara går i 50km/h och få förklaringen att skulle bilen gå fortare så kan jag lättare köra ihjäl mig.)
Om den nuvarande "EU-volymen" hade varit optimal hade givetvis inte USA sålda poddar haft nuvarande volym.
Alla de som här gillar volymbegränsning kan ju själva ställa in den i podden.
Jag som vill ha rejält tryck kör på min volym. Att de flesta här verkar tycka att ljudbegränsing är bra upplever jag som bizzart. Själv anser jag mig tillräckligt kunnig och mogen för att själv bestämma viken volym jag vill ha.

Och på vilket sätt har detta med Elgigantens prada bild att göra?

Är du nu så mogen kan du gott köra iPod volume booster och sluta snacka OT.

  • Medlem
  • 2007-06-18 07:34
Ursprungligen av sunkhead:

(Som att köpa en Ferrari och märka att den bara går i 50km/h och få förklaringen att skulle bilen gå fortare så kan jag lättare köra ihjäl mig.)

Haha! Allvarligt kompis, upp med hakan.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-18 09:15
Ursprungligen av xevve:

Hmm... Det är ju inte Apples fel att EU har regler som begränsar ljudvolymen. Hade de inte följt regeln hade de inte kunna sälja den här. Sen tror jag du behöver skaffa lite bättre förstärkare eller hörlurar, 100 dB räcker för det mesta utmärkt.

Jag fattar inte vad han får 100dB ifrån överhuvudtaget, lär ju vara effekten som är begränsad, inte ljudnivån? Är det att lurarna som följer med som mest kan ge 100dB vid den effekten?

Förstärkare ville han väl antagligen inte släpa på, om han gjorde det hade väl vilket skit som helst varit ok, bra lurar brukar väl snarare vara mer svårdrivna och antagligen låta mindre?

sunkhead nu vet inte jag hur høg musik du vill ha i dina hørlurar men en rockkonsert brukar væl ligga runt 120 dbl?

edit:
såg æven ett program på discovery før någon dag sedan dær dom testade sirenerna på brandbilar dessa kom också upp i ca 120 dbl så jag tror nog att 100 dbl ær fullt tillræckligt!

  • Medlem
  • 2007-06-18 06:55

För info så är 3dB en fördubbling av ljudtrycket.

Ursprungligen av aftermath:

sunkhead nu vet inte jag hur høg musik du vill ha i dina hørlurar men en rockkonsert brukar væl ligga runt 120 dbl?

edit:
såg æven ett program på discovery før någon dag sedan dær dom testade sirenerna på brandbilar dessa kom också upp i ca 120 dbl så jag tror nog att 100 dbl ær fullt tillræckligt!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-18 09:19
Ursprungligen av aftermath:

sunkhead nu vet inte jag hur høg musik du vill ha i dina hørlurar men en rockkonsert brukar væl ligga runt 120 dbl?

edit:
såg æven ett program på discovery før någon dag sedan dær dom testade sirenerna på brandbilar dessa kom också upp i ca 120 dbl så jag tror nog att 100 dbl ær fullt tillræckligt!

De snackade om ljud på tv och anledningen till att man uppskattar hög volym så mycket mer är för att när den hamnar på en ljudnivå över 90dB (har jag för mig) så lyckas väl ljudvågorna påverka delarna i örat som tillhör balanssinnet, vilket enligt programmet skulle ge en motsvarande känsla som vid fritt fall.

Så anledningen till att hög musikvolym uppskattas så mycket är väl det extra ruset som man får i kroppen bortsett ifrån hur det hela faktiskt låter.

Hälsosamt? Kanske inte.
Angenämt? Som fan.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-06-18 11:39

Ingen information vid köpet

Självklart hade jag aldrig lagt ut över 2000SEK om någon informerat mig om att Ipod var volymbegränsad.
Jag har testat med hur många lurar som helst, skillnaden är minimal när det gäller impedansanpassningen, vi talar här om 90,100 kontra 120db d.v.s.en ökning av ljudtrycket med 200% !!!
Som någon nämde så är en normal "konsertvolym" ca 120dB, på min musikanläggning här hemma har jag mätt 123dB en meter från högtalaren.
Jag vet att det finns program för att "ta bort" spärren, fick tips här om "IpodWizard" som ökade trycket men verkar inte vara optimalt (det står att volymjusteringen inte fungerar till IpodG5)
Jag har försökt med "GoPod" men får det inte att fungera, jag kör win. så "volume booster" lär väl inte heller fungera.
Jag tycker det är helsjukt att sitta och försöka ändra i en helt ny Ipods programvara för att få ett godtagbart ljud.
Det jag känner mig mest missnöjd med är inte Ipoden i sig utan den mörkläggning som Apple och deras återförsäljare kör genom att inte nämna ett ord o att EU-poddar är saboterade i progravaran.

Ursprungligen av sunkhead:

Självklart hade jag aldrig lagt ut över 2000SEK om någon informerat mig om att Ipod var volymbegränsad.
Jag har testat med hur många lurar som helst, skillnaden är minimal när det gäller impedansanpassningen, vi talar här om 90,100 kontra 120db d.v.s.en ökning av ljudtrycket med 200% !!!
.

Det du skriver stämmer inte alls så Sunkhead kan du inte sluta trolla?Olika lurar
har olika känslighet vilket märks ganska tydligt. Skillnaden mellan 100 och 120 db's ljudtryck är inte 200% utan betydligt mer.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-06-18 13:41

10dB ökning innebär en fördubbling av ljudstyrkan. Vilka lurar jag använder gör ingen större skillnad.(om lurarnas känslighet varit så betydelsefull borde det ju vara olagligt att byta lurar inom EU).
Att laborera med olika program och lurar för att få en användbar spelare kan inte vara meningen. Faktum kvarstår, Apple säljer spelare med så låg volym att de endast duger till att se på film eller lyssna på talböcker.
Det som förvånar mig mest är den kompakta oviljan att erkänna att Ipod har ett bedrövligt lågt ljud. Om man som alla här verkar vara d.v.s. fullt nöjda med "EU-volymen" så borde någon i rimlighetens namn hålla med om att Apple och deras återförsäljare borde upplysa om volymbegränsningen.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-06-18 13:50

Förtydligande

För att få en höjning av ljudstyrkan men 3dB kräver detta en fördubbling av tillförd effekt.
3dB innebär ingen fördubbling av ljudstykan (3dB är ungefär den skillnad som det mänskliga örat kan uppfatta)

Ursprungligen av sunkhead:

För att få en höjning av ljudstyrkan men 3dB kräver detta en fördubbling av tillförd effekt.
3dB innebär ingen fördubbling av ljudstykan (3dB är ungefär den skillnad som det mänskliga örat kan uppfatta)

Nej Nej hörseln är betydligt mer känslig än så dessutom är hörseln olika känslig vid olika frekvenser och ljudnivåer.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-06-18 14:10

[FONT="Verdana"]3 dB utgör precis som du säger en faktiskt fördubbling i ljudstyrka. 10 dB utgör en upplevd fördubbling i ljudstyrka.[/FONT]

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-18 16:25
Ursprungligen av Simon Templar:

Nej Nej hörseln är betydligt mer känslig än så dessutom är hörseln olika känslig vid olika frekvenser och ljudnivåer.

Hur som helst, Har inte kollat upp din hörsel det senaste?

Ursprungligen av sunkhead:

Självklart hade jag aldrig lagt ut över 2000SEK om någon informerat mig om att Ipod var volymbegränsad.
(...)
Det jag känner mig mest missnöjd med är inte Ipoden i sig utan den mörkläggning som Apple och deras återförsäljare kör genom att inte nämna ett ord o att EU-poddar är saboterade i progravaran.

Du har inte tänkt på att du själv har ett ansvar att ta reda på om en produkt lever upp till de krav du ställer?

Säljaren ska självklart kunna ge den information du frågar efter, men det är omöjligt att för den som står i butik att gissa sig till vad just du tycker är relevant.

  • Medlem
  • 2007-06-18 15:27

"För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring."

Sen kan vi väl skippa denna diskussionen och enas om att det är fransmännens fel, iom att de var dem som drev på det hela med "EU-begränsning".

Sunkhead:
Kom igen, gå tillbaks och klaga på iPoden då och säg att du inte är nöjd och att du antagligen fått ett måndagsexemplar.
Annars så om du dragit upp en koncert i "ditt rum" till 123Db så är det kanske inte så konstigt att du inte hör någonting i iPoden eftersom dina öron lär vara mer sabbade än mina, vilket inte säger så lite.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-06-18 19:02

Undermåligt ljud

Jag kommer att gå vidare i frågan genom en anmälan till konsumentverket.
I en telefonkontakt jag hade idag med nämda verk var man inte ens medveten om EU-begränsningen.
Att frågan som gäller volym i en "mp3"spelare är "strypt" ansåg den jag pratade med att även om det är en EU-regel så är informationen om denna begränsning "av icke obetydlig nödvändighet för att konsumenten skall kunna veta vad han köper".
Det är egentligen ganska komiskt när man tänker på alla i Europa som sitter och kör tredjepartsprogramvara eller laborerar med olika lurar för att få sin Ipod duglig till musik.

Ursprungligen av sunkhead:

Det är egentligen ganska komiskt när man tänker på alla i Europa som sitter och kör tredjepartsprogramvara eller laborerar med olika lurar för att få sin Ipod duglig till musik.

Nej, det som är komiskt är att du inte förstår att det KAN finnas några måndagsexemplar och att alla har samma upplevelse som du.
Vilket gör hela den här tråden meningslös.
För du är ju inte ute efter att få någon hjälp med den utan endast gnälla om hur dålig den är och hur lurad du har blivit, fast du antagligen inte alls blivit lurad utan bara haft oturen att få en produkt som är defekt, precis som jag fick en iMac som hade en defekt i skärmen, jag ringde och sa som det var och fick en ny istället för att gnälla röven av mig för något som gick att åtgärda i ett kick.

Mitt råd är att sluta vara en sån jävla gnällröv och gå tillbaks till affären och säg som det är och säg att du vill testa en annan.
Och om den är likadan så har du garanterat fett fel på din hörsel och kanske ska kolla upp den, för alla iPods jag vet har en väldigt bra tendens till att låta DJÄVULSKT högt om man maxar den.

Eller så kanske du inte hittat höj och sänkknappen?

Din kontakt på på konsumentverket verkar vara dåligt påläst, men tyvärr kommer det inte att hjälpa dig driva frågan vidare. Det som gäller enligt svensk och europeisk lag kan vare sig Apple eller konsumentverket göra något åt. Att påstå att begränsningen skulle innebära att Apple och alla andra som tillverkar portabla musikspelare har någon slags upplysningsplikt på grund av detta är bara dumheter.

Det är snarare du som medborgare som är skyldig att känna till vilka lagar som gäller i landet. Så lika lite som det åligger din hyresvärd att tala om för dig att du inte får bränna hemma i badrummet eller mopedföräljaren att påpeka att du inte trimma din moppe, åligger det tillverkarna att säga till dig "tänk nu på att EU bestämt att de musikspelare vi säljer i Europa inte får spela lika högt som de vi säljer i resten av världen".

Vill du fortfarande driva saken ska du inte vända dig till konsumentverket utan din riksdagsman eller EU-parlamentariker. Det är i princip den enda vägen du kan gå om du vill ha en chans att förändra något.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-06-18 21:09

grattis du måste ha ett väldigt intressant liv om du har ork och tid med något sådant som du uppenbarligen inte kommer komma någon vart med.

Skaffa ett par andra lurar som är med lättdrivna är mitt tips.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-18 22:07

sunkhead: i din profil står att du haft en Shuffle och iPod nano. Mig veterligen ska dessa ha precis samma ljudvolym ut som en 30 gb iPod 5G. Så då var du ju dessutom redan medveten om problemet, eller hur?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-18 23:25

Vet inte men man har en volymbegränsning man kan ställa in på Nanon allfall. Brukar stå på hälften som default.
Ställer man den på högsta och maxar volymen sen så tycker allt jag det räcker gott och väl.
Klart har man trögrivna lurar dvs. inte orginalen är det en annan sak.
Sen kanske det beror på dåligt rippade mp3or?

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-06-19 00:07

Rätt detta är den tredje ipoden

Det är inget fel på min Ipod den har rätt volym. Problemet är bara att ljudet är skit när man inte kan spela mer än skvalmusikvolym i ett varuhus.
Att byta hörlurar eller ta bort ljudspärren måste väl strida mot EU-lagen som alla här tycks vurma för.
Detta är min tredje ipod den första gav jag bort p.g.a. för låg volym. Att alla Ipods hade saboterad programvara blev jag inte varse förrän jag började rota i problemet.
Jag är inte ensam om att tycka Ipoden har dåligt ljud (läs gamla trådar).
Uteffekten som Ipoden har "orginal" är självfallet inte tillkommen genom en slump utan för att den krävs för att få ett bra ljud.

Bevaka tråden