Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mysterium

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ni vet att jag hade en dator som slutade fungera för något år sedan eller två. Den vägrade starta upp. Det lät som att bara fläkten gick igång när man tryckte på knappen. Ingen visste råd, det var troligtvis kört. Planen var att försöka rädda det som kunde räddas på disken. Som ni minns så lät jag den stå några månader varpå jag, på ren chans, kopplade in den igen och så fungerade allt igen, precis som om ingenting hade hänt.

Nu har jag upplevt exakt samma sak igen (med Mikaelas iBook den här gången.. sist så var det en PC). Hur är detta möjligt? Någon datorkunnig som har någon teori?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-19 08:22

Jag har ingen aning. Men precis samma sak hände med min sambos dator. Den var stendöd. Ville inte göra någonting, startade inte - bränt moderkort hette det. Men så fick den stå i två veckor och nu är den hur frisk och kry som helst. Jättekonstigt är det.

Jag pratade med en av våra IT-tekniker om saken just och han sa också att det borde vara moderkortet, iallafall på PC:n. Han menar också att de lär dö när som helst igen men min PC lever sedan ett halvår tillbaka och vår iBook har klarat sig ett par veckor iallafall.

Troligen något strul med bios som vägrar starta igång skiten. Är batteriet som håller inställningarna till bios urladdat så resettas bios efter ett tag och helvetet går igång igen.

Aha, intressant. Gäler detta både PC och MAC?

Det borde det väl göra. Jag har varit med om att bios ställer in sig på en högre klockfrekvens än den egentliga processorn och då vägrar den starta. Samma sak kan hända om batteriet är slut att den blir "nerklockad" eftersom bios resettas hela tiden. Du kan nästa gång det händer prova att resetta bios via nån junper på moderkortet. Jag spekulerar bara och har lärt mig att datorer är oberäkneliga varelser som kan fela på oändligt många sätt.

Jo.

1
Bevaka tråden