Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Framtidens virtuella "hands on" musikproduktion är snart här...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har skumläst tråden http://www.99.se/syntar-sant/219156-prisutveckling-analogsynthar.html lite från och till nu.

Känns spontant att det stigande priset på analoger inte längre beror på att de köps för sin musikaliska kvalitet längre.

Snarare är det så att de under ett decennium köpts loss ifrån professionella musiker till personer som mer eller mindre förverkligar en våt gammal analogdröm och ser dessa som tidsdokument att plinka på snarare än gör musik med dessa.

För faktum är att det under samma decennium parallelt producerats helt mjukvarobaserad musik som lurar vilken analogtaliban som helst i mix. Och denna trend lär inte avta. Se bara på följande innovation nedan till bildskärm:

http://multi-touchscreen.com/perceptive-pixel-jeff-han.html

Jag kan verkligen se användningsområdena i musiksammanhang i denna skärmlösning. Utan att bli för 80's "Fairlight-pekskärms-exalterad" så måste jag säga att detta klart är ett intressant steg att komma i direktkontakt med mjukvaran vilket jag tycker är den stora problematiken idag, inte soundet...

Förslag på användning i musiksammanhang:

- Virtuellt mixerbord med hur många EQ:ar och kompressorer per kanal som helst med oändligt antal kanaler om man så vill där allting svarar blixtsnabbt när du tweakar det med dina fingrar på olika ställen samtidigt och kan skjuta det åt sidan eller minimera det med ett snabbt ryck med fingret.

- Obegränsad virtuell ARP/moog/Serge/EMU modulärvägg med alla moduler du än önskar som du kan ta på och tweka med händerna på olika ställen samtidigt och dra kablar till olika moduler och rubbet för att få den verkliga kontakten med de virtuella instrumenten vilket tidigare var omöjligt.

- Cubase går nu att verkligen få fysiskt kontakt med och allt småpetande i smala lister och scrollande med musen samt högerklickande är nu historia när du kan dessutom utföra parallella kommandon och göra svåra justeringar/åkningar live snabbare och mer naturligt.

Listan kan bli betydligt längre än såhär... Vad säger ni där ute? Vad hade ni sett för tillämpningar av denna typ av skärm inom en kommande framtid?

Hans Zimmer blir väl en av de förmodligen första som kommer ha en 4m skärm i sin studio snart skulle jag kunna tro och KRAFTWERK de första att köra live med en 10m variant. O:-)

Senast redigerat 2007-06-20 17:50
  • Medlem
  • 2007-06-20 17:30

Raderade dubletten på den här tråden.

Ser helt klart din poäng. Kommer bli dyrt dock o de e ju lite synd.
Skönt med pianoroll som man kan dutta dit och dra längden osv, automationer/filtersvep och allt du sa.

Lemur finns ju att köpa redan idag. Verkar lovande, men att det saknas taktilitet är inte helt utan baksidor, vad jag förstått. Create Digital Music har länkar till recensioner som ger ett hum om hur det skulle kunna funka med en FTIR-skärm.

En del av det du skriver går att göra redan med kontrollers som Logic Control eller BCF2000, det som framförallt behövs är vettiga funktioner för automatisk uppmappning. (Vilket jag borde kolla närmare på i Ableton Live.)

Själv är jag i lägret som gillar gränssnitt som inte slaviskt följer hårdvara - Ableton Lives minimalism före Reasons sladdar - så att få en autentisk sladdhärva på skärmen med en virtuell Moog-modular lockar inte mig särskilt mycket. Men bara att kunna styra flera saker samtidigt är nog vettigt.

Två områden där jag tror på multitouch är ljudskruvande och automatisering. Rita automatisering med fingrarna? Förmodligen oerhört mycket smidigare än att sitta och finlira med musen. Och nu är det väl rätt få syntmusiker som faktiskt spelar sina instrument och istället föredrar att sekvensera (fast se automatisering för det - liknande gränssnitt), men att kunna bolla runt 5-20 syntparametrar i realtid med ena handen och spela med andra verkar rätt lovande. (5 fingrar, går att styra x+y = 2 parametrar separat per finger, plus eventuellt z/tryck, dessutom lätt att ha flera olika zoner med olika parametrar).

Multitouch är ett område som det händer ganska mycket på (se tex Microsoft Surface, reacTable, även om den inte är hands on på samma sätt, Wacoms svindyra ritbräda med LCD-skärm, Apple har det i iPhone + en rad patent, osv), och med tanke på tillämpningarna lär det dyka upp överkomliga konsumentvarianter inom 3-6 år.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-20 19:00

En av mina våta drömmar är just att få mjukvara att bli mer hands on, så jag väntar med spänning. Gissar som FM på kanske 3-6 år innan det börjar komma något som en privatperson kan köpa utan att ruinera sig

1
Bevaka tråden