Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extra Allt!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte att denna tråd kan vara en showoff-tråd för dem som kan mycket om en speciell synth.
Tex om man är osäker om MS-10 verkligen hade två filter eller ej eller vilka kretsar som skiljer de olika revisionerna av Prophet5 osv osv.

Tex:

Synth: Ms-20

Rev1: Blablablablbablbalb..

Rev2: Baldlblalblalblo

Rev3: Babbelbabbelbabbenlarsson

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-21 12:29

Synt: Subtractor
Revision: 1.0 ->...

Visste ni att...

Äsch, jag bara stångar pannan blodig. För ingen bryr sig, för det finns ändå inget genuint intresse, annat än att fnysa och BAH!:a åt sådant som man inte använder själv, det är den generella tonen på 99musik tyvärr. Trots att jag från början såg forumet som en möjlighet till underbara diskussioner och delad glädje, entusiasm och nyfikenhet.

• Medlem
  • 2007-06-21 12:47

PF: Nu tycker jag allt du fått på dig buttersmurfhatten. Berätta istället!

För övrigt så finns det en samplad 909-virvel i machinedrum, både original och UW-versionen.

I manualen till Yamaha TX81z, en av världens kallaste och hårdaste syntar, finns en rad om att man kan stapla alla 8 röster på varandra i multiläget för att "out-analog even the fattest analog synthesizer".

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-21 13:05

FM: Det värsta är att man kan göra världens fetaste syntbas med TX81Z. Den börjar på Lately och slutar på Bass. Går man in och skruvar i den så kan man få sin egen klang, och det är inte illa. TX81Z är skitbra.

Jag tycker å andra sidan väldigt många syntar är ruskigt bra, så fort man tar sig under deras ytor och lär sig använda dem. Generellt för många verkar vara att döma ut saker utan att kunna hantera dem. Det finns något gulligt hos varje tjej och det finns något skitbra i varje synt!

Javisst, jag har fyllt en TX81z med ljud jag programmerat via panelen, en knapptryckning i taget. (Ärligt talat, vems idé var det att ha dataknappar man inte kan hålla in, utan man måste stega ett värde i taget?) Tunga basar, iskalla digitala atmosfärer, skrotig metallpercussion och fler plastiga orglar och epianon än man gör av med på en livstid. (Vilket för min del är cirka två stycken, så det är kanske inte så svårt att fylla den kvoten. )

Men "feta analog-ljud"? Inte en chans.

Och du har helt rätt i att de flesta syntar kan betydligt mer än man tror. Fast livet är lite för kort för att brottas med usla gränssnitt, om inte belöningen är väldigt stor. Men visst är det lite för lätt att jaga nya prylar istället för att sätta sig in i det man har.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-21 13:51

Efter många ups'n'downs med Subtractor har jag iaf kommit fram till att det är en synt jag verkligen älskar, och behärskar till rätt stor del nu. Framför allt som kombinerad analog- och digitalsynt, vilket alltid var mina favoritsyntars situation, typ Prophet VS. I allt jag gör så har Subtractor en alldeles betydande roll. Skruvar enbart egna ljud och med effekter och lager av ljud så får jag fram mina drömmars ljudbilder. Vågformstabellerna i Subtractor är underbara att jobba med, om ni minns lilla Depeche Mode-pastischen jag gjorde till exempel. Jag gör PPG-klanger med den och tycker det är skitkul. Eller så blir det läbbigt feta Oberheim-klanger. Det går! Den har ett oerhört spektra och är långt mer användbar för mig än Malström, eller oändligt många andra syntar.

Den monofoniska synth jag använt mest är Korg Mono/Poly. Den är jäkligt mångsidig. Den har inte samma bett som till exempel moogens eller pro1's oscillatorer och inte lika "tungt" filter heller för den delen. Men med rätt skruvning går det att få riktigt fina och feta ljud också. Den låter jäkligt torr med bara en, två oscillatorer igång men med hjälp av crossmod-syncen går det att få både våta och knivskarpa hifi-ljud.

Jag önskar det gick att modda filtret så det blev lite "tyngre", "bulligare".
Monopolyns signaturljud för mig är :
Cutoff - 0%
FilterEG + 90-100%
Resonance - 0%
Attack - 0%
Decay - 20-25%
Sustain - 5-20%
Release - 10-25%

Osc1 - PW - 8'
Osc2 - PW - 2'
Osc3 - PW - 2'
Osc4 - PW - 2'

Transpose - Normal

X-Mod - 100%
Freq-Mod 0%
S&X på i "Single"
VCF EG på

Lek sedan med PW-bredden från 0-30%
Du kommer älska monopolyn! Det är dessa ljud som gör den till en synth som man inte vill sälja.

(Lite fel tråd men ändå!)

Föröfvrigt; världens bästa bas utan synth. Lägg dig i ett badkar utan vatten, försök att med rösten hitta den frekvens som får badkaret att resonera(resonansera?)
Mycket bas. Och vidare, är det någon sorts energi som uppstår med vibrationen?
Inuti badkaret känns min röst 1-2 db högre.

Senast redigerat 2007-06-21 16:39
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-21 14:35

Jag måste hojta för evolvern. Det går inte en dag utan att den överraskar mig. Den är helt otrolig!. Man börjar någonstans och sen kan man bara sväva iväg, och den passar nästan alltid in. Nu när jag har lärt mig hantera den så är den ett självklart sten i min ljudmur.

Favvoriten är Vågform 2 på osc 3 och vågfrom 47 (eller var det 74?) på osc 4, lite FM och sen filtret i botten - på med ENV och lite deacy - kladdbas och sen svepa lite LFO. På med ENV3 på osc tune så att det svajjar i början och efter det så är det bara att rocka på med modulationsmatrixen. Favvorit är att koppla delay:et till LFO så att man får oregelbundna svansar - instant maskinfunk! Och svänger man då till det så att resonansen går efter den inbyggda seq. så kan man få svettiga prylar. Mmm! Nu vill jag hem och krama den!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-21 14:57

Jag slår ett slag för Evolver/PEK/MEK. Möjligheten att ladda in egna vågformer gör synten väldigt rolig. sampla din favoritsynts vågformer. Jag slängde jag in PPG's klassiska råa VOX sampling. Låter gött.

zthee och Demokid:
Hmm... Där kom 2 av mina ta-tag-i-grejer när det gäller Evolvern:
Jag använder nog sequencern alldeles för lite i min MEK, och jag har inte testat att ladda in en endaste egen vågform...
Utöver det borde man väl experimentera mer med audio-in också...
:">

Koppla trummaskinen till audio in till Evolvern och synca med midi. Joxa med dist, delay, filter och env i sequencern. Koka en kopp kaffe och lek bort resten av kvällen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-21 16:29
Ursprungligen av robopants:

Koppla trummaskinen till audio in till Evolvern och synca med midi. Joxa med dist, delay, filter och env i sequencern. Koka en kopp kaffe och lek bort resten av kvällen.

Nu blev jag tvungen att göra det Jäklar vad kul det var! Det är alltså allt genom evolvern. Lite lite av paddan är vid sidan av men inte mycket.

• Medlem
  • 2007-06-21 16:04

Ett trick som jag har berättat några gånger redan om...

Om man har en Pro-One och tycker att man inte får några djupa basar ur den, då gör man såhär istället. Sätt OscB i snabbaste LFO-läget (fortfarande med keyboard-tracking) och stäm den lagom många oktaver under OscA. Får du inte djupbas ur den då så gör du fel (tm).

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-06-21 18:19

monopollyn är kul ju!!

Det jag gillar är hur man kan forma ljudet så nogrannt med env och depphtgrejjen, ofta står cuttoffen på typ 0-1-2 nånting, så justerar man med envelopen och dephteen.... ofta hamnar egn på 0, 0-3, 0-3, 0-.... Sen är det ju obligatoriskt att sätta PWM på VCF-EG, eftesom det är skönast, vanligt pwm är lite trisst,

XMOD och andra "Effects" ska också köras på VCF-EG, så i princip så kör jag på dessa inst, och rattar på filteer env, decay och sustain, och på EG-intesnity... resten behöver man ofta inte ratta så mycket på....

SID: allt den gör låter bäst, men oftast kör jag puls, med svep och lite olika på varje osc, sen är ju filtret resten, LFOa det och man blir glad, lace-a och sampleandholda lfoerna och den ettrar ut massa sköna flerpar!!

mono: låsa FM+ .... är bäst!! sen finns det ett knaster man kan få fram, men det är hemligt, Sen har den ju lace på lfoerna som sidstaiton, det är enormt bäst!!!
och sidmaskinen är bra till trummer, iom att den har noise till snares/hattar och puls till kagge och fjonks...

ööö..hhh.... resten är bara kringparametrar...

Haha...jag kan en massa nördfakta kring Jarres synthar (och andra maskiner). Kan man sätta det på sitt CV tro? Tror inte att någon är intresserad förutom jag förstås.

(:) Jarre-maskiner, Eminent/2600/EMS/Synthex, fina läten där...)

Apropå ingenting, Roland-parameter som simulerar oscillatordrift typ vem satte tuggummi på VCO:n, finns t.ex i S-750, JX-305...

http://www.soundonsound.com/sos/feb04/articles/xvjvmasterclass.htm?print=yes

Senast redigerat 2007-06-21 22:44

TB-303: pattern-variationer\kopior

välj pattern som ska kopieras

PATT.WRITE → PITCH → FUNCTION

alla patterns med enbart pauser\rests bör nu ha samma PITCH+D\U\A\S, vissa enheter buggar ur och lägger fel 1:not eller nåt

vrid över till en annan bank \ välj ett "tomt" patt.
lägg in samma \ eller annan TIME-info

PATT.PLAY och hör efter

arra gärna patt.variation för BLOCK-mode, för att spela upp till 4 patt. i en loop

eller lite random i SONG MODE med tex låsta pitch-transponeringar
repetera\lås ett patt. genom att dra över i nåt WRITE läge? eller var det patt.play - (jag har glömt bort..hade ingen text)
sen tillbaka igen till typ PLAY SONG för att nästkommade patt. i songen ska lira

*tror aldrig jag fick TIME-infon att komma med vid kopieringarna - kollade inte i manualen

Sånt här?

...syntchippet i ESQ-1 har egentligen 32 oscillatorer, men bara 24 används av mjukvaran

...Kawai K3 har separata DAC:ar för oscillator 1 och 2

...Evolution EVS-1 har tagit sina DSP-algoritmer direkt från "application notes" i datasheetet för SAM8905

Ursprungligen av Imported Johannes:

Sånt här?

...syntchippet i ESQ-1 har egentligen 32 oscillatorer, men bara 24 används av mjukvaran

...Kawai K3 har separata DAC:ar för oscillator 1 och 2

...Evolution EVS-1 har tagit sina DSP-algoritmer direkt från "application notes" i datasheetet för SAM8905

sånt där!!

och jag vill iallafall veta om jarresyntharna

1
Bevaka tråden