Mitt tips till dig är att sluta läsa "argument" för och mot, och installera och börja känna på de respektive miljöerna. Det skadar inte att ha doppat fossingarna i båda; tvärtom, har du inte det så kan du ju omöjligt förstå de respektive fördelarna och nackdelarna med dem.
Personligen föredrar jag Ruby on Rails, och även om det beror till viss del på features som jag tycker är sjukt bra, så beror det även på "känslan" att jobba med det. Jag är mer en Ruby-person än en Python-person, liksom. Jag får lite "fulhack"-vibbar av Python, men jag vet att detta är olika från person till person.
Så stirra dig inte blind på vad motståndare till Ruby/Rails anser vara dess svagheter, eller vad motståndare till Python/Django anser att det har för nackdelar. Självklart så anser man att det-alternativ-som-man-inte-valde är sämre än det man själv valde.
Till sist, om du skulle välja att prova Rails, så har jag ett hett tips som kommer att bespara dig en massa förvirring och istället styra in dig på rätt spår: använd scaffolding en gång, och sedan aldrig mer (under din inlärningsfas, åtminstonde).