Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EMU 1820 vsv Tascam US-122

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-23 12:07

Hej!

Jag skall köpa ljudkort och har fått lite tips, bland annat på EMU 1820 och Tascam US-122.

Jag har läst flera recensioner på nätet och försökt få klarhet i vad jag vill köpa. (I båda fallen tittar jag på att eventuellt köpa second hand)

Jag antar att EMU 1820 anses bättre för det är ett PCI anslutet ljudkort? men det står i en test att det inte är så bra i diskanten, därför tvekar jag.

Vad tycker ni?

Det är är kriterierna för användning:

* har ej firewire så måste var internt eller USB

* Självklart vill jag inte ha latency som märks så jag blir distraherad när jag spelar in musik.

* Ljudet är mycket viktigt, vill ha finast möjliga inspelning på röst
och diskanten är extra viktig eftersom jag har ljus röst och använder röstens
övre register mycket.

* Skall till en början endast använda för inspelning av "talspottar" och enklare inspelningar
av min egen musik med röst och halv-elgitarr inspelat samtidigt. Eventuellt lägga till midi saker senare, och om det även skulle gå att spela in ett helt band lite längre fram samtidigt (alltså inte lägga på olika kanaler) så vore det ett plus. *** Men OBS! Även om det gäller enkla inspelningar vill jag endå ljudet skall vara så bra som möjligt, och det gäller inspelningar som kommer att representera mig publikt och eventuellt säljas till vanliga kunder, alltså inte demos till skivbolag eller liknade. Talspottarna skall också säljas så skall förstås också vara proffsigt ljud på dem.

* Har bara en dynamisk mick för tillfället så den inbyggda preampen skall enkelt gå att användas med den.

* Jag är ny på inspelning så det skall helst inte vara alltför mycket detaljer som förvirrar utan intuitivt.

Man har hört både mycket bra och mycket dåligt om Tascam US-122. Men kan den överhuvudtaget jämföras med EMU 1820?

eller är det bara för att det är så billigt som TASCAM ibland får översvallande recensioner (att folk tycker den är bättre än väntat för det priset?)

Jag har även lagt märket till att Tascam US-122 får mycket bra betyg av ljudingeniörer producenter och filmmusikkompositörer- ett gott tecken kanske?

Hur kan man jämföra dessa två? utifrån vad jag berättat vilken skulle passa mig bäst tror ni?

Tips någon?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-23 22:15

Jag är inte bekant med Tascam-kortet, men har nyss köpt mig ett EMU 1820M och kan inte annat än att rekomendera det. Låter kanon och preampsen låter mumma.
Du blir dock tvungen att köpa det begagnat för det har precis utgått, såvida inte någon musikaffär fortfarande har det i lager då.
Försök isåfall få tag på 1820M istället för vanliga 1820, det har bättre omvandlare och bättre preamps.
Verkar inte finnas mycket som klår det kortet i den prisklassen, och enligt ljudkortsexperten på affären jag köpte det i finns det inget alls som kan konkurrera ut det. Det vet jag inget om, men bra är det iallafall.
Det där med att det skulle återge diskant dåligt har jag inte hört något om, och tittar man på frekvenskurvan för kortet så ser den väldigt rak ut vill jag minnas.

Två minus dock; Det GRÄSLIGA interfacet i mjukvarumixern samt de medföljande pluggarna som kör via DSP. Känns inte så överdrivet användbara och kraften räcker inte till att köra många pluggar samtidigt. Fast det är inget man har något ont av så länge man har andra pluggar att köra, vilket man förmodligen har.

EDIT: ... och det verkar som att det passar alla dina kriterier
EDIT2: ... och nu såg jag i din andra tråd att du vill köra med hörlurar också, och till det är 1820 väldigt smidigt då det finns en inbyggd hörlursförstärkare med en volymkontroll mitt på lådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-23 22:29

Tack för tipsen! Jag funderar vidare! Dags att sova på saken kanske. Trevlig kväll!

1
Bevaka tråden