Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att använda Macbook (Pro) Live i keyboardriggen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-25 00:14

Jag pluggar på Musikhögskolan Örebro med piano som huvudinstrument. Min nuvarande rigg består av Yamaha S90ES, Clavia Nord Electro och Clavia Nord Lead 3.

För det mesta brukar jag inte orka ta med mig min S90 eftersom den väger runt 30kg och de två andra keyboardarna väger 8-10kg styck. Först hade jag tänkt köpa mig en liten Korg Triton för att få mer bredd i form av ljudbank men kom jag på att "javisst ja, jag hade ju en Macbook Pro" =).

Min plan är nu följande: Jag blev introducerad till det makalöst enkla men geniala programmet "Rax 2" (http://plasq.com/rax/) som dessvärre inte skall göras fler uppdateringar till men som funkar bra hittills. Detta programmet laddar helt enkelt AU-pluggar och adresserar midiingångar till det.

Min plan är nu att införskaffa en liten mixer som jag kopplar ihop hela riggen. Jag kommer använda det interna ljudkortet som är rätt "klent" i output, men som ger väldigt bra latency ändå. Eftersom jag inte känner någon eller känner till någon som använt laptopen live så är det några frågetecken som borde kunna diskuteras här:

1. Reliabilitet. Mardrömmen är att programmet/datorn kraschar på scen vilket helst inte får hända. Sådana saker är svåra att gardera sig mot, men det jag SKULLE vilja gardera mig mot är möjligen om det kan bli performance-dropar, dvs att det hackar i ljudet. Någon som har erfarenhet av att använda en Macbook/Macbook pro i live-sutiationer som har några tips om vad som kan stängas av i form av processer eller övriga optimeringsknep?

2. Jag är rädd om min dator och alla instrument som används live är välkänt för att ta stryk vilket inte får hända. Någon som har tips på nån bra väska eller dylikt? Jag tänkte mig nån form av hardcase som datorn kan stå i under spelningen och inreda denna med nått sorts vadderat innanmäte.

3. Jordbrum ska kunna innebära ett problem i vissa fall. Någon som har erfarenhet av detta och kan ge tips på hur man blir av med det?

Övriga inlägg, diskussioner, tips, frågor välkomnas. När det utvärderats lite tänkte jag ev. göra nån sorts blogg om projektet så att folk slipper fundera så mkt i framtiden =).

MVH
Andreas

Hej Andreas!

Jag har kört en Macbook med 2 gig ram och 120 gig hd live sen januari, och är MYCKET nöjd med hur den presterar. Jag kör NI Kore som värdprogram och en mängd pluggar, bl a Pianoteq för pianon och en massa NI-syntar, och Macbooken har hittills aldrig hängt sig eller behövt omstart under gig. Det har hänt att min Korg MDE-fx (från legacy collection) har kraschat vid start, men aldrig om den väl har kommit igång. Macbooken är ju kraftfull som tusan, och i Kore finns en CPU-mätare som visar hur det ligger till. Jag har sällan kommit över 60% med syntarna, och samplingar har jag laddat i RAM-minnet. Jag har gjort ett par gig med endast macbooken, både pianococktail och syntpop, och det har hittills funkat hur bra som helst. Jag har ett vanligt softcase till den och försöker se till att den står bra. Enda egentliga tipset är väl att backa upp allt om utifall att nåt skulle hända med datorn, både på extern HD och cd/dvd.

mvh Jonas

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-26 04:21

Hej,
Skulle du vilja beskriva i detalj vad du har för utrustning (midiklav, externt ljudkort om sådan finnes, etc).

Kore är något endast för Native Instruments-prylar antar jag? Vore skoj att få detaljinfo

MVH
Andreas

Okidok! Jag har Kore både som mjukvara och hårdvara - dvs värdprogram och ljudkort med midi-, och audiokontakter. Kore är kort sagt en AU/VST-host och klarar alla pluggar jag har, däribland Korg Legacy Collection (DE), Pianoteq, Waldorf PPG 2v och så en mängd Native Instrumentspluggar. Jag har Komplete 3/4, men har 'bara' kört Massive, Pro-53, B4 och Absynth så här. Ibland använder jag datorns interna ljudkort och ett ESI MidiMate-interface enbart pga lättja..!
Midiklav beror på, oftast kör jag mina vanliga klaviaturer, ett A-90 och en Nord Stage Compact. Dessa mergas i en Midi Solution quadramerge, och sen in i midiinterfacet. Nån gång har jag bara haft datorn för samplingar, och då har jag tagit en Korg K25 USB-klaviatur. Jag har även använt mitt Ultralitekort från MOTU, allt har funkat bra.

Jag testkörde Plogue Bidule som värdprogram ett tag, det är både mer flexibelt och drar mindre CPU-kraft än Kore, men Kore har en mappingfunktion som är guld värd för mig, plus i hårdvaran åtta rattar (med bra upplösning) och åtta knappar som kan styra nästan vad som helst i valfri plugg. Åtminstone i NI-pluggarna. Dessutom kan jag styra en hel del midiparametrar både från A-90:t och Nordens externa sektion.

Latency brukar jag ställa runt 10 ms, man får pröva sig fram lite.

1
Bevaka tråden