Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LIVE på G snart, vad bör följa med ut?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kommer köra LIVE om ca 1 mån.

Grejen är den att det hade varit nice och fräsa med en riktigt fet analog samtidigt som en laptop pumpar bakgrunder och driver på. Dock skall det vara kompakt och lättriggat. Vad säger ni? Vad har ni i bagaget och vad fungerade för Er? Galna förslag mottages med.

Jag kommer så att säga dessvärre inte direkt transformeras till en studsande Howard Jones i orange kåroverall med headset där mina maskiner pulserar med CV/GATE Live direkt även om det hade varit extremt underhållande och kaxigt. Känns lite kamikaze så...

Så frågan är, vilka får hänga med LIVE?

ARP 2600?
Oberheim OB-X?
Moog Prodigy?
Korg MS-20?
Sequential Circuits Pro~One?
Oberheim Matrix-1000?
Roland TB-303 Base Line?
Roland MKS-50?
CASIO CZ-1000?
Syntecno Tee Bee?
Novation Bass Station Keyboard? (mycket troligt, som controller dessutom)
Ensoniq EPS 16+?
Ensoniq DP2?
Mackie 1402 VLZ Mixer?
Behringer Composer?
Behringer Ultrafex?
SONY VAIO VGN-A397XP w. Cubase SX3? (mycket troligt)
EMU 1616 Soundcard? (mycket troligt)

303:an och 2600:an rakt av, det finns inget som är så snyggt som modularer och funkar inget annat så är 303:an räddningsplankan!

Var ska du spela?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-06-25 16:36

arpen skall ju nästan med. pro one och ms20:an likaså.
mixern är väl ett måste?

  • Medlem
  • 2007-06-25 16:45

Satsa på saker som väger lite. 303+Pro-One. "alla" har en MS-20 nuförtiden, så även om den är kul så tror jag P1 vinner.

303:an skall med, där det finns det inget att välja på.

  • Medlem
  • 2007-06-25 16:55

Där är en viktig sak. Välj prylar efter hur mycket show du kan ge. Ger man gärnet på scen så ökar närvarokänslan rejält och alla tycker det är bättre. Hänger du upp och ner i trapets över prylarna och tokpatchar MS-20 samtidigt som du vevar i takt med övriga kroppsdelar så lovar jag att folk kommer gilla det.

Ursprungligen av jgb:

Där är en viktig sak. Välj prylar efter hur mycket show du kan ge. Ger man gärnet på scen så ökar närvarokänslan rejält och alla tycker det är bättre. Hänger du upp och ner i trapets över prylarna och tokpatchar MS-20 samtidigt som du vevar i takt med övriga kroppsdelar så lovar jag att folk kommer gilla det.

He he he... Dagens bästa... Tackar för alla trevliga inlägg änsålänge...
Spelplats: Xxxxxx xxxxxx

Ursprungligen av jgb:

Där är en viktig sak. Välj prylar efter hur mycket show du kan ge. Ger man gärnet på scen så ökar närvarokänslan rejält och alla tycker det är bättre. Hänger du upp och ner i trapets över prylarna och tokpatchar MS-20 samtidigt som du vevar i takt med övriga kroppsdelar så lovar jag att folk kommer gilla det.

Helt rätt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-25 19:10

Håller på Prodigyn bara för att jag själv har en...:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-25 21:10

Jag röster på Pro~One och OB-X

De som ligger klart bäst till hos mig är eps16+ (även om den inte är helt stabil så känns den mest rätt). Mixern känns som ett måste.. och ultrafexen kopplad på dess utgångar känns ju inte helt galet. DP2:an på ena aux-senden och composern på andra alternativt även den på mastern.. eller på någon enskilld mojäng.. det som känns mest rätt för din musik helt enkelt. Bass station-klavet alternativt cz1000 kan ju vara schysst att ha med tillsammans med någon av racksyntarna. 303:an kan ju åka med om du kan synka den till resten.

När jag funderade på vad jag själv skulle släpa med så var de första jag räknade bort just ProOne (för ostabila oscillatorer för att köra med på scen tycker jag) och OBX (den är ju lite smått känd för att vara väldigt ömtålig vid frakt). ARP2600 tycker jag också känns rätt synd att släpa med OM man nu inte ska lira för just analognördar på t ex fylkingen eller norberg ELLER om man inte ska köra ett set med noise, knasterambient eller någon åt det hållet. Egentligen typ samma med MS20 om du nu inte faktiskt använder den som en synt (jag släpar iofs gärna med min MS10 som distlåda/filter till trummaskinerna.. men det är fan inte kul att släpa runt på den.. så det är egentligen en sån där pryl som jag egentligen inte skulle vilja ta med alls ifall jag lyckas hitta något mindre som kan ersätta dess skrikande filter).

Men egentligen.. det känns rätt dumt att tipsa om sånt här då man inte vet vad som ska spelas eller om hur du tänkt lägga upp det hela.. eller om hur pass bra du kan lira/ratta mojängerna framför publik. Om du ska köra playback så spelar det ju däremot ingen roll egentligen.. ta då med de största och häftigaste grejerna du orkar och vågar släpa med och låtsas lira/patcha dig svettig på dem.

Lämna ARP:en hemma. Även om det vore koolt att visa upp den så är det rejält o-koolt om den går sönder, vilket är väldigt lätt hänt. Jag vet inte hur många av mina välutrustade kompisar som sagt "jamen den är ju så snygg!" och sedan ätit sina ord i vrede och sorg. Gamla analoger är fragila saker. Utsätt dem inte för mer stress än nödvändigt.

Bra inlägg och funderingar. Tack! Håller med om coolhetsfaktor-grejen där med "real stuff" , vilket jag inte själv i heller är så sugen på vilket ovanstående talare: |\ så väl utryckte det.
Det lutar mer åt standard Kraftwerk-setupen med VAIO i spetsen och kanske min söta lilla ulv i fårakläder Novation BassStation keyb. som controller eller live-analog (kanske med strap on och rem) vilket gör den grymt cool trots allt faktiskt!

Giget kommer gå i Ed Bangers smak känns det just nu som.
Strömrik house med bränn och driv som svetsar sig fast i sinnet...

Senast redigerat 2007-07-02 14:27

Ed Banger? EPS, Composern och Mackiemixern med alla kanaler på full gain. Egentligen borde du fixa några Composers till...

1
Bevaka tråden