Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oförstörbar hårddisk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver en ny hårddisk. Tyvärr har jag dålig koll på den moderna hårdvarubranschen eftersom jag inte köpt nytt sedan förra årtusendet. Det verkar också som att det finns ett helt annat utbud av budget-skräp idag; saker som är tänkta att bara användas av hemmaanvändare och som är byggda för att gå sönder inom 2-3 år. Det vill jag slippa.

Om jag köper en ny disk, finns det något märke som är konsekvent bättre än andra? Priset spelar inte den största rollen; jag vill ha något som är extremt pålitligt. Något likt de gamla IBM-diskarna som aldrig gick sönder.

Jag har hört folk prata om serverdiskar som en separat kategori som håller mycket längre. Stämmer det? Vad ska man titta på där isåfall?

Eller om någon bara har lust att komma med en rekommendation?

  • Medlem
  • 2007-06-25 18:23

Efter att ha varit skeptiker under hela 90-talet mot Seagate så har jag gått över till att enbart köpa deras hårddiskar. Går som tåget här. Har även hört vittnesmål från minst en handlare som i princip slutade sälja annat än Seagate eftersom han aldrig fick dem i retur. Andra märken krånglade mer eller mindre men inte Seagate.

Det verkar som om tillverkare ha 'spells' med serier som går bra och mindre bra. Seagate var ju kända för sin sunkiga kvalitet i början av 90-talet så till den grad att de kallades Seacrate Sedan skärpte de till sig och deras SCSI-diskar fungerade kanon och efter det så verkar de ha haft bra kvalitet och speciellt med deras Barracuda-serie som går bra (och tyst). IBM hade ju en sejour i slutet av 90-talet när deras hårddiskar blev kända för att gå som tåget. Sedan sålde lade de ut tillverkningen på något öststatsland och kvaliteten gick i botten totalt. Problem med diskar som pajade bara efter en eller ett par månader och en del tålde inte värmen i datorerna. IBM gjorde väl bort sig lite och gick ut å sade att de inte tillverkade diskar som skulle köras 24/7 och där satte de väl sista spiken i kistan för sitt goda renommé.

Tror att detta med bra och dåliga perioder gäller de flesta tillverkare. Så man skall inte stirra sig blind på en tillverkare utan förhöra sig vad som för tillfället funkar bäst och köpa det märket just då. Ett år senare kan de ha problem osv.

Vill du ha säker lagring så är en RAID 1 eller RAID 5 att föredra. RAID 1 är enkel spegling, dvs två diskar agerar som en enda. Pajar den ena så har man (förhoppningsvis ) den andra kvar. Kör så själv här hemma. RAID 5 ger samma redundans men med fler diskar vilket ger mindre lagringsförlust eftersom det bara är en disk försvinner i redundanssyfte, ex har du fyra diskar så får du utrymmet som finns på tre av dem osv. Ju fler diskar som adderas desto mindre blir det 'förlorade' utrymmet.

RAID 1 stöds av de flesta moderkort idag (emuleras i BIOS:et sk mjukvaru-RAID). En RAID 5:a behöver du en kontroller till (rekommenderar inte Highpoint RocketRAID-serien ). När det gäller kvalitet och funktioner på RAID-kort så gäller tydligen principen 'you get what you pay for'

Om du skulle fundera på RAID så se till att diskarna inte är ur samma serie. Vi hade det på jobbet och två rasade direkt efter varandra innan den första hann bytas ut och där rök 1TB

Köpte inte Hitachi upp IBMs HD-tillverkning? De heter i alla fall samma (Deskstar/Travelstar). Jag har en Hitachi Travelstar av den typ som är byggd för kontinuerlig drift i min ena laptop och den verkar helt oförstörbar. I min gamla stationära sitter 3 st IBM Deskstar av äldre modell som också tycks stå ut med precis vad som helst.

Men de är alla mellan 6 och 2 år gamla så det kanske har ändrats i nyare modeller?

  • Medlem
  • 2007-06-30 12:27

Jo, IBM sålde av det till Hitachi i juni 2002 men fick vänta till januari 2003 innan affären godkändes av alla myndigheter. Hitachi bytte förmodligen fabriker eller så fick de ordning på dem för jag har inte hört något speciellt om Hitachis grejer.

Körde själv enbart IBM och de första modellerna fungerade mycket bra men jag hade en som dog efter bara ett par år i 'click of death'. I IBMs fall så verkar det ha varit mestadels Deskstar 75GXP-modellerna som drabbades. De förärades också namnet Deathstar till slut

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-30 13:08

Hade oxå en ibm-disk från c:a ~2000 med det äckliga klickandet. Hade aldrig formaterat en disk förr så när den klickade under formateringen antog jag att det var så det lät. Har enbart kört Seagate-diskar sedan dess och inte haft problem.

Blev en Hitachi Deskstar; killen i affären (PC-CITY blev det, hm) sa att de fått problem med Seagate på senare tid och slutat sälja dem.

RAID var aldrig intressant; jag ska inte köra server, vill bara slippa maintenance-jobb för jag har alltid sådan beslutsångest. Dessutom tenderar jag att bli sittandes med min hårdvara i några decennier längre än planerat.

Får se hur det går. Tack gode Gud för FreeDOS i alla fall, annars hade jag nog aldrig fått disken att funka under Windows 98.

De sålde förresten också en 72 GB SCSI-disk för 2000 kr! Den var visserligen 15000 RPM och lite annat, men vad motiverar prisskillnaden? Är SCSI-diskarna väldigt mycket bättre?

Hade två IBM-diskar från dom "dåliga åren". Bägge två har pajjat... Enda diskarna som *har* pajjat för mej dessutom!

Har kört Seagate ganska konsekvent sen sent 90-tal nån gång, och dom har alltid funkat bra...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-30 16:38

Har 2 st 36 GB 10 000 RPM WDC Raptor (Western Digital Caviar) diskar. 4 st 120GB WDC och 2 st 250 GB WDC diskar. Ingen av dem har klyddat. Mina 2 senaste inköp från IBM (Hitachi) 2 st 250 GB klyddar båda 2.

Alltihopa mer eller mindre i Raid 0

2x36
4x120
2x250
2x250

MIna fyra 120 GBs diskar som också är dem jag har haft längst är nog dem mest stabila. Har aldrig haft nått problem med dem överhuvudtaget ligger fortfarande i Raid 0.

Men en av mina 2st 500 GBs Raid började klydda jag var tyvärr för slö för att kolla upp vilka diskar det handlade så. Så jag bröt raiden på alla 4 diskar och lånade ut IBM diskarna till 2 polare och båda klyddar. Den ene får knappt igång datorn med disken i och den andre är riktigt slö.

Var för sig så rullar dem 2 WDC diskarna jag har kvar på som vanligt.

Så slutligen... Jag har inte så stor tilltro till IBM (Hitachi) men visst kan vara defekta serier och annat. Alla företag har bakslag. Men då alla mina 8 WDC diskar verkar fungera utan problem så skulle jag köpa en sån nästa gång jag behöver utökning.

Dock har jag hört många förutfattade meningar om WDC men jag har, som sagt, aldrig haft problem med mina.

Och under den tiden då jag höll på mycket med detta så hörde man en del om dem 4a märkena som gällde, Maxtor, Seagate, IBM och WD.

Min slutsats efter allt man hört om dessa märken är:

Maxtor = snabba, skakiga, söndriga
Seagate = stabila, slöa
IBM och WDC = ett mellanting.

Ps. Varför ska det alltid bli så jävla långa utlägg när jag skriver? Måste lära mig att korta ner det lite. DS.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-30 17:51

Jag hade två Maxtor 120 eller 160 GB (de paja), sen fick jag en Seagate, som en klocka.

  • Medlem
  • 2007-07-01 01:03

Har två 180GB WD som sitter i en mjukvaru-RAID på min server. När den får för dåligt kylning så tenderar någon av hårddiskarna att konstra så man får starta om burken. Annars har de gått som klockor sedan 2003.

RAID har inget med server att göra egentligen även om det används mest i servermiljö. Det är mer en fråga om bekvämlighet. Med en RAID1 eller 5:a så är chansen att du förlorar all data i en diskkrasch avsevärt lägre än om du bara kör singeldisk. Dessutom så får du bättre prestanda. Istället för att få totalstopp på maskinen (hur kul är det en helg eller på en kväll) så har du tid på dig att fixa en ny disk och sätta in i RAIID:en. Hur kul är det att bli tvungen att springa ner till lokala datorhökarn och betala överpris bara för att man inte orkar vänta på ett billigt dito på postorder

MEN: Man skall för den skulle inte sluta med att göra backups bara för att man kör RAID

1
Bevaka tråden