Tja *polerar nagelbanden mot rockärmen*, i egenskap av civilekonom med handelsrätt i bagaget säger jag följande; så här ligger det till:
Ge offert på jobbet. Få en bekräftelse. Muntlig eller skriftlig spelar ingen roll, skriftlig är dock lättare att bevisa (av uppenbara skäl).
It's a deal. Du är skyldig att utföra uppdraget och uppdragsgivaren är skyldig att betala.
När du utfört jobbet, skriv faktura. Om du har problem, skicka påminnelse upp till 3 gånger med dröjsmålsränta (hög sådan om det är en knöl du har att göra med).
Inga pengar? Sälj fakturan till ett inkasso- eller factoringföretag, eller vänd dig till kronofogden.
Slutligen tänk på att det är synd om sådana som på fullt allvar tycker att det är lönt att blåsa folk. De har ju inte fattat någonting om varken livet i allmänhet eller affärslivet i synnerhet. Vem har någonsin blivit miljonär genom att blåsa en enkel tjänsteleverantör på betalning? Tänker man smått förblir man en dvärg. Du tänker storsint (genom att lita på folk) och har alla förutsättningar att växa. Men den här killen kommer inte att få din hjälp fler gånger. Vem är förloraren?