Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fota istället för scanna - Hur ta bort blixten?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har provat att scanna in ganska stora ark i min A4-scanner för att sedan "merg:a" ihop dom till ett. Det blir okej, men inte perfekt.

Däremot duger kvalitén från min digitalkamera till att fota hela rasket, men då får jag ju ett parti i mitten som är superljust från kamerans blixt (om man inte har en fotostudio med rätt ljus och grejer).

Jag undrar: Finns det något schysst filter/plugin till Photoshop, eller ett fristående program, som jämnar ut ljuset på en bild? Om man merg:ar bilden i PS så fixar ju den superfint ihop alla ojämnheter i ljuset, så det borde ju inte vara omöjligt att ordna tycker jag....

Använd stativ och stäng av blixten...

Men du kan testa om du kan jämna ut ljuset med skugga/högdagrar i PS. Under Image > Adjustments > Shadow/highlights

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-29 09:12

Eller bygg en liten låda som kameran kan ligga på med ett hål för linsen, sätt den på självutlösare, på så låg ISO som möjligt med ljus från en lampa eller två från sidorna, så att ljuset blir bra. liksom en kartong med ett hål på upptill och bortrivna sidor från kartongen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-29 09:12

uta n blixt såklart

I denna tråd diskuterades tekniker och prylar för att fotografera små objekt i ljuslåda / ljustält och enkla (aka billiga) tekniker att få jämnare ljus. Jag lade in lite länkar till guider på nätet för detta också:

http://www.99.se/digitalfoto/209801-billigt-fototaelt.html

Dessa tekniker är hur du skall göra för att fotografera dina A4. Lycka till!

Tack för svaren. Det blir rätt dock meckigt eftersom det är A0-affischer jag ska fota... Man får ju bygga värsta ställningen och det går inte.

Eller scanna i delar som sagt, men jag hittar inget riktigt bra stitch-program. Det finns rätt många som är gjorda för att bygga ihop foton, men detta är ju som sagt dokument och då funkar det inte riktigt lika bra.

Har du en vägg och 2-4 lampor så blir det väldans bra. Jag har fotat ritningar på det viset.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-07-02 14:39

Har gjort samma sak som Taz.
Jag fäste affischerna på väggen, samma plats hela tiden, använde vanliga fasta lampor som jag såg till spred så jämt som möjligt. Kameran på stativ och mätte upp en ny vitbalans att köra efter (det blir så jäkla gult annars).

Ah, vägg.... Såna finns det också ju!

Vad låst man är i sitt tänk, var helt inställd på att de skulle ligga på golvet! Men dåså, tackar för tipsen, det här kan nog funka!

1
Bevaka tråden