Sluta bläddra i biblioteket och använd Smarta Spellistor istället!
Jag har det så upplagt att alla låtar som är ensamma sätter jag "Unknown Album" i album-taggen. Sedan har jag skapat en Smart Spellista som filtrerar bort alla låtar med "unknown album" i albumtaggen. Voliá, alla album prydligt listade utan störningsmoment
Dock har jag på senare tid insett att ha en massa låtar som har "Unknown Album" som albumtagg känns lite tråkigt så jag ska nog gå över till att helt enkelt plocka bort spårnummret på de ensamma låtarna och skapa en smart spellista som filtrerar ut alla låtar utan spår.
Ännu ett steg mot en prydligare musiksamling.
Om man är lite kreativ finns det andra finurliga sätt att använda Smarta spellistor på. I synnerhet om man har vältaggat musik. Jag har precis nyligen köpt mina första låtar på itunes (iTunes plus-låtar enbart då) och då får man ju lite matigare taggar än min piratade musik som jag i princip nöjt mig med att fixa till artistnamn, albumnamn och spårnumrering på. Med årtal och någorlunda korrekt genre så får man ju lite mer att leka med.
För samlingsalbum med flera olika artister ska du se till att "Del av samling" är ibockat i låtinfon. Då sorteras samlingsalbum separat i Biblioteket och listas som ett sammanhängade album när du bläddrar.
För att fixa taggarna använder jag Tritag... programmet är en smula begränsat och trögjobbat men har en väldigt bra funktion för att göra skapa taggar utifrån filnamnen. Det finns alternativ men jag har inte hittat nån riktigt favorit till mac tyvärr. I windows använde jag nåt som hette Mp3Tag tror jag...